Volkswagen Golf III : Golf 3 1.8 ADZ stotterd zwaar bij optrekken

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 ADZ 1H1

Beste Mensen,

Ik heb het probleem dat mijn auto sinds gister tijdens het rijden ineens zwaar inhoud en dan keihard doorschiet door gaspedaal.
Dit is schijnbaar bij golfjes een wat vaker voorkomend probleem en ik ben dus ook op zoek naar onderdelen die de oorzaak zouden kunnen zijn.

Nu zou het de volgende dingen volgens vele kunnen zijn: Gasklepsensor, Luchtmassameter, map sensor ( soort onderdruk sensor )

Nou jah dat zijn een paar van de mogelijke onderdelen die het zouden kunnen zijn.

Nu wilde ik de luchtmassameter proberen te testen, laat het zo zijn dat ik deze niet kan vinden. niet vinden? nee, want bij alle motoren ( lees: plaatjes ) zou deze op of na het luchtfilter moeten zitten. Dit lijkt bij mij niet het geval, of ik herken hem niet als zodanig van alle honderden plaatjes!

Wie weet waar deze zit zodat ik hem kan testen, en hopenlijk dan dat dat de oorzaak van het stotteren is!

De plaatjes die ik erbij heb zijn deels van mijn auto, en deels van wat ik heb gevonden wat 1 op 1 op mijn auto lijkt, maar het waren betere foto's.
Mijn auto is rood, dat maakt het makkelijk

Greetzzz,
Kirelam
[url=http://postimage.org/image/cgb8fuzkj/][img]http://s13.postimage.org/cgb8fuzkj/afb00...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/mew72c903/][img]http://s13.postimage.org/mew72c903/afb01...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/l14k719qr/][img]http://s13.postimage.org/l14k719qr/IMAG0...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/bum9jr4ib/][img]http://s13.postimage.org/bum9jr4ib/IMAG0...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/y7u06k5g3/][img]http://s13.postimage.org/y7u06k5g3/IMAG0...[/img][/url]

[url=http://postimage.org/image/bx656l85v/][img]http://s13.postimage.org/bx656l85v/IMAG0...[/img][/url]

kirelam

Geplaatst door kirelam (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Eric deze motor heeft een mono-injectie systeem . D.w.z. er is een sproeier die de motor van mengsel voorziet. De ecu wil wel wat gegevens weten . Dit zijn motortemp. toerental . gasklepstand en onderdruk in het inlaatspruitstuk. Luchthoeveelheids meter is er niet .Ook de inlaatlucht is belangrijk en die sensor zit vlakbij die injector. Ook deze motor is uit te lezen . Kijk dan niet alleen naar foutcodes maar naar de waardes of ze wel overeen komen met de werkelijkheid.
Verder die bewegende klep in je luchtfilter , die regelt de inlaatluchttemperatuur. In de zomer is die warme inlaatlucht niet niet nodig dus dan zou deze met draaiende motor dicht moeten blijven .Rond de 30 graden is de afregeling. Je klacht is wat onduidelijk .Door je gas pedaal schieten ????? Groeten.

kirelam (0), 11 jaar geleden

Beste Punt,

De kenmerken:

-bij constant gas ( bijv; 1500 TPM ) geven telkens terugknallen naar +/- 1000 toeren ( je ziet de TPM naald dan letterlijk contineu heen en weer schieten )
-Stationair onder de 800 TPM draaien met een apart geluid
-Als je direct hard gas geeft ( richting 2000+ TPM ) slaat hij niet direct terug, maar hoe warmer ( lees: langer draait ) de motor is, hij ook bij hogere TPM's terugknalt.
-Als het er iets mee te maken kan hebben: Eerste keer dat het gebeurde was op de snelweg naar Utrecht dat mijn koelvloeistof temp ineens 10C omhoog ging.

Ik heb ondertussen met een officiele VW garage gebeld en de voorman was zo vriendelijk om aan de telefoon zijn idee te geven erover.

-Rembekrachtiger slang onderin bij de motor bochtje gescheurd/dichtgeslibt < deze onderdruk slang schijnt veel invloed op je motor te kunnen hebben
-Voetpakking onder de monopoint injector gescheurd

Ik ga deze 2 vanavond controleren. Vandaag met OV naar het werk ( WAT EEN HEL ) Hoop dat het 1 van deze 2 is, want die zijn makkelijk en snel te repareren.

Greetzz,
kirelam

kirelam (0), 11 jaar geleden

[quote=Punt]Eric deze motor heeft een mono-injectie systeem . D.w.z. er is een sproeier die de motor van mengsel voorziet. De ecu wil wel wat gegevens weten . Dit zijn motortemp. toerental . gasklepstand en onderdruk in het inlaatspruitstuk. Luchthoeveelheids meter is er niet .Ook de inlaatlucht is belangrijk en die sensor zit vlakbij die injector. Ook deze motor is uit te lezen . Kijk dan niet alleen naar foutcodes maar naar de waardes of ze wel overeen komen met de werkelijkheid.
Verder die bewegende klep in je luchtfilter , die regelt de inlaatluchttemperatuur. In de zomer is die warme inlaatlucht niet niet nodig dus dan zou deze met draaiende motor dicht moeten blijven .Rond de 30 graden is de afregeling. Je klacht is wat onduidelijk .Door je gas pedaal schieten ????? Groeten.[/quote]
Beste Punt,

Je zegt de inlaatlucht sensor ( volgens google temp sensor ) die is toch ook bekend onder de naam MAP sensor? die is makkelijk te berreiken en is ook zichtbaar op 1 van mijn foto's naast het luchtfilter.

Als die het is ben ik blij toe, want die is niet duur en dat is echt PNP


Was ik vergeten te vertellen. De vorige eigenaar was zo intilligent om iets ergens los te trekken zodat de OBD2 geen contact meer heeft met de ECU. Er bungelen wel 2 stekkers ( man en vrouwtje ) achter de zekeringskast, waarvan 1 draad groen en 1 draad grijs/wit. Dus uitlezen hoe graag ik dat ook zou willen, al zou het alleen al zijn voor de lol gaat niet. Ik durf die stekkers niet zomaar ergens in of aan te steken met het risico dat ik iets opblaas zoals mijn ECU.

De gene die mij daarmee helpt is echt de held van de maand


Greetzz,
Kirelam

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Auto's van rond 2000 en later hebben een unie gevormde stekkers om wat univormheid te krijgen . Eerdere VW 's hadden een paar stekkertjes hangen in het midden van het dashboard. Bovenin de middenconsole zie je 4 verwijderbare rechthoekjes ., hier horen ze achter te zitten .Wit en zwart . De stekkertjes passen alleen op een vw uitleessnoer en hebben dezelfde vorm .Iedere garage met uitlees app. heeft die verloopstekker in zijn bezit.!!! Die menghuis pakking voet gaat vaak stuk (flexibel ) en te testen door het huis bij draaiende motor wat te bewegen . Geeft dit een sissend geluid ................vervangen . Map sensor is een DRUK meter ,er zitten 3 draden aan . Volg een dun slangetje vanaf het gasklephuis . Gaan zelden stuk maar willen wel eens vervuilen. Slangetje niet ingescheurd ??? Tempsensor van de inlaatlucht zit vlak bij de sproeier . Daarom heeft die stekker 4 draatjes i.p.v. 2 .
Gescheurde remboesterslang /plastic buis komt zeer veel voor . VW hebben alle vormen op voorraad !!!! We horen wel hoe het gaat Succes.

kirelam (0), 11 jaar geleden

Beste Punt,

Mijn dank is groot voor je reactie. De OBD2 stekker boven de asbak had ik inderdaad gevonden. Bij mij is dit een universele variant zoals jij beschreef. Wat ik bedoelde met die losse stekkertjes, was dat deze achter mijn zekeringkast los bungelen ( dit was ik vergeten te vertellen ). De OBD aansluiting bij de asbak doet niks en ik vermoed dat dat met 1 van die stekkerstjes te maken heeft achter de zekeringkast. Dit is geen leuk probleem, aangezien electronica van de ECU van alles kan zijn. Ik heb de schema's van mijn auto gevonden op een prachtige manier omschreven, echter ontbreekt hier desondanks wel wat kleine info nog. Dit moet ik letterlijk VAN iemand hebben of overnemen van een andere golf 3 denk ik.

Ik zal jouw oplossingen vanavond proberen en hoop dat je gelijk hebt met zoiets als de pakking van de monopoint! Ik erger me helemaal dood aan het feit dat ik niet weet WAT de oorzaak is. Als die OBD nou maar was uit te lezen vermoed ik dat het alles een klein beetje makkelijker zou maken!

Greetzzz,
Eric

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Bij de zekeringkast hangen wel meer stekkertjes ......... Niet alles wordt gebruikt.!!

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Niet gewoon een ontstekingsprobleem?
Film het anders eens.

kirelam (0), 11 jaar geleden

Beste Heren,

Oorzaak van het probleem gevonden! Ik heb in mijn wanhoop/nieuwschierigheid 1 voor 1 de sensorstekkers eraf en weer erop gestoken. Hierbij reageerde de motor bij elke sensor op 1 sensor na! De stappenmotor. Ik dacht dat deze alleen het stationair draaien van de motor regelde, maar zie nu dat als deze sensor kapot is hij je motor flink over de zeik kan helpen. Deze was dus een stille dood gestorven.

Dank u allen voor het helpen hierbij!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.