Beste monteurs,
Mijn golf lekte flink wat olie links voor op de hoek bij de koppakking. Daar is ook de pakking het smalste! Dus koppakking vervangen precies zoals het hoort.
Kop laten vlakken, nieuwe bouten, O-ringen termostaathuis, nokkenaskeerring, meteen nieuwe uitlaat en inlaatpakking, alle bouten volgens volgorde aangedraaid etc.etc.
Daarna nieuwe olie 10w40 erin, koelvloeistof vernieuwd, en de motor rustig warm laten draaien. Toen een stukje test gereden, en de lekkage linksvoor was weg.
Paar dagen daarna met korte afstandjes gereden, en weer lek op dezelfde plaats bij dat oliekanaal op de hoek!!
Weer maar de kop eraf gehaald en gecontroleerd op scheurtjes e.d. Niets kunnen vinden!! Dan maar weer een nieuwe pakking zorgvuldig gemonteerd e.d.
Alles weer opgebouwd en testgedraaid...........en wat denk je.....nog steeds lek!
Waar is dat oliekanaal voor en zit er een te hoge oliedruk op? heeft pas 162000km gelopen.
Wie kan mij advies geven, waar het niet goed zit.
b.v.d.
Peer.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je de boutgaten in het onderblok HELEMAAL schoongeblazen met perslucht ????? Dit omdat je anders de bouten niet goed vasttrekt.
Als er olie in de boutgaten blijft staan en je draaid de kopbouten erin is het maarzo mogelijk dat je het blok kapot drukt , haarscheurtje tussen oliekanaal en boutgat en ziedaar een lekkage.
Als je kop er nog af hebt , maak het onderblok eens goed droog op de plek waar hij lekt? maak dan het blok eens een beetje warm aan de zijkant ,als er een scheurtje zit zal er een olie streepje ontstaan op de plek waar het scheurtje zit.
Ik heb de boutgaten inderdaad elke keer schoon geblazen met de compressor. Dat wist ik. Wat jij zegt kaleido sta ik van te kijken, want ik dacht dat het onderblok supersterk is waar geen scheurtje uberhaupt kan ontstaan!
En ik heb er alles nog opzitten, dus zijn er nog alternatieven?
Zou het iets te maken hebben met de carterventilatie/ontluchting waardoor er daar te veel druk komt??
12 jaar
Als je de boutgaten niet goed schoon maakt en er blijft vloeistof in staan krijg je een zogenaamd hydraulisch slot , en de druk /kracht zal ergens heen moeten, ik heb het namelijk een keer gezien bij een golf diesel die door hobby bob inelkaar was gezet en dezelfde klacht had , daar zat dus een mooi scheurtje tussen de gaten.
Carterdruk lijkt me stug daar gaat niet de koppakking van stuk.
Misschien een stomme opmerking pakking ligt er wel goed op , top naar boven.
cilinderkop is niet ingevreten op de hoek , zit er toevallig een los o ringetje in de pakking voor de afdichting rond het oliekanaal
De pakking kan er maar op een manier op, dus da's goed. En de cilinderkop is niet in gevreten en ook nog gevlakt!
Let op, de olie lekt tussen de pakking en de cilinderkop bij inderdaad dat ovale rubbertje, en NIET tussen de pakking en het motorblok!! Het loopt dus OVER de pakking als ie op bedrijfstemperatuur is!
rara hoe kan dat!
12 jaar
Goede kwaliteit koppakking gebruikt?
12 jaar
En ben je er al achter , misschien is deze hoek van de kop iets te veel gevlakt bij de eerste aanzet , beitel te diep , foutje bedankt.
Waar je de kop hebt laten vlakken kunnen ze ook wel zien of de kop 100 % vlak is.
Maar ja , dan moet ie er wel weer af.
Je hebt nog geluk dat het een golf 3 is i.p.v. bijv. een golf 6
Beste Peer,
ik heb zelfde probleem, olielekkage op mijn ABU blok... Koppakking is vervangen, probleem even verholpen, maar koppakking werd toch weer nat in het hoekje bij de dynamo.
Toen ontdekte ik een oliedruksensor (zit in de kop) die lekte. De grijze/witte in mijn geval, blauwe was nog ok. De olie die daaruit kwam, (nat inlaatspruitstuk) liep langs de kop naar beneden en over de uitstekende rand van de koppakking naar dat hoekje toe. Ja het blok ligt gekanteld, dus olie loopt naar de voorzijde toe. Dus ik verdenk mijn koppakking pas van lekkage als alle andere oorzaken uitgesloten zijn.
Verder kreeg ik daarna lekkage uit de peilstok (spetters op de kap van de distributie), nu vandaag zag ik ook olie uit de olievuldop en uit de middelste schroef van het kleppendeksel.
Ook ruik ik soms carterdampen als ik met de auto voor het verkeerslicht sta.
Ik vermoed dat de carterventilatie verstopt is waardoor er overdruk in het blok ontstaat die zijn weg naar buiten zoekt op allerlei plekken.
Toch vreemd dat olie helemaal omhoog geperst wordt door de peilbuis?
Volgende stap wordt voor mij het controleren en schoonmaken van de carterventilatie.
Nog een gedachte: de kanalen waar de olie vanuit de kop terug loopt het onderblok in, die zijn volgens mij in principe niet berekend op overdruk, dus de koppakking zal bij die kanalen niet versterkt zijn, omdat daar normaal geen druk op staat.
Ik houd iedereen op de hoogte van het vervolg.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar