Mijn golf III 16 v 2.0 met ABF motor uit 1995 en 158.000 km loopt alleen slecht in de opwarmperiode. Krijgt dan naar mijn mening niet genoeg brandstof en houdt in bij gas geven. Ik heb hem nog niet uit
laten lezen, als er na de koude periode ongeveer 3 min mee gereden wordt is alles weer normaal en houdt de motor niet meer in. DE luchtmeter die de temperateur in het luchtfilter meet waar de twee vacum slangen aanzitten heb ik al vernieuwd, en de koude en warme stand van die klep in het filter
werkt goed. Je zou toch gaan denken aan de
koelwater temperateursensor die de brandstof aanstuurdt,zowel bij koude als warme motor, en die tevens de
ontstekingshoek vervroegt indien dat
gevraagt wordt door de computer.Mijn vraag is, waar zit die sensor en welke kleur heeft het plastiek en is die 1 of 2 polig en welk onderdeelnummer heeft genoemde sensor,of kan het ook de klopsensor zijn die tussen de eerste en tweede cylinder zit dat die de boosdoender is. Wie heeft dit probleem reeds eerder gehad en weet hier alles van, zo ja dan zie ik uw antwoord met grote belanstelling te gemoed.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ja,ik denk wel dat jouw temperatuur sensor defect is.
Deze zit geplaatst in de waterflens aan de cilinderkop.
Als je het kenteken en motorcode meeneemt naar de dealer kun je
hem zo halen (ik denk dat hij 4 polig is)
Laat het even weten als het gelukt is.
Mee eens,denk in eerste instantie ook de temperatuur sensor.Is inderdaad 4-polige nummer uit me hoofd 357919501A.
Helpt dit niet denk ik dat de voedingrelais ECU niet meer in orde is.Maar zal eerst met de temperatuursensor beginnen.
Meten is zeker weten,maar daar ga ik je maar niet mee belasten.
A.U.B terug reageren als er meer INFO. bekend is.Wordt door ons monteurs altijd gewaardeerd.
Bedankt voor de reacties ik ga proberen om de
eerst genoemde sensor te vernieuwen, en daarna hoort u van mij of het succesvol was.
20 jaar
Kom nu terug van de dealer met een nieuwe sensor en met een ander nummer,volgens hun was het nummer al weer gewijzigd.
Mijn vraag, of deze de goede sensor is, deze is 4 polig zonder schroefdraad deze wordt ingestoken en dicht af door een O-ring en met klemring, er zit een blauwe band om het plastiek.
Volgens de dealer was de positie boven op het blok tussen de aanzuig buisen v/d inlaat,het no.is 6u0919501b kloppen deze gegvens en zit gevraagde sensor op die positie zo gemonteerd, dan ga ik die monteren na jou berichtgeving.
Graag reactie wand ik mag hem omruilen in dien niet goed!
20 jaar
Kan best zijn dat het nr. is gewijzigd.Durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Klopt wel dat ie er ingeschoven zit met een o-ring en wordt doormiddel van een V-plaatje op ze plek gehouden.
Meestal zit ten hoogt van de onsteking.Hieronder bevind zich een koelvloeistofhuis met daaraan allemaal koelwaterslangen.Meestal zit hier in gemonteerd.Gewoon ff zoeken.
Voordat je hem gaat monteren moet je ff de drukdop los maken,zodat het systeem drukloos is.Daarna weer monteren anders loopt heel het systeem leeg.
Op het moment van verwijderen moet je direct klaar staan met de nieuwe sensor,anders loopt het systeem te veel leeg.Je hebt dus ook koelvloeistof nodig die bij je dealer moet halen.
Als alles zit warm laten draaien zonder vuldop,zodat de lucht die in het systeem zit er makkelijk uit kan.Als de thermostaat is open gegaan kan je de dop erop draaien en hem zo warm laten draaien totdat de ventilator inslaat.
Motor af en laten koelen en eventueel weer bijvullen.
succes
groeten
Hoi,
Vervolg van het bovenstaande: temp sensor,ik heb mij eigen rot gezocht waar die sensor zit, en ik heb ontdekt dat die niet op deze motor zit in dit type met O ring 4 polig.
Op de waterflens zitten twee sensors 1X twee polig voor de oliedruk en 1X twee polig voor de watertemp,de slang die vanaf de waterflens komt onder de stroomverdeler,gaat naar de kachel, daarop zit wel een aansluiting.
Maar deze aansluiting is door de de fabriek afgeplug,deze aansluiting komt onder een hoek uit de slang tegen de waterflens,daar zou hij dan in moeten zitten.Maar heb daar ook geen 4 polige stekker en kabelboom liggen,de plug in de slang is met de bekende groene v vormige veer afgeborg.
Aan de linkerkant in de aanzuigbuis voor de luchtmeter zit wel een soortgelijke sensor met O ring,maar deze sensor meet de aanzuiglucht temp en regeld het stationeer toerental en diversen,dus deze is het niet.
Van de dealer wordt ik ook niet wijzer ze konden de plek niet eens aangeven waar die sensor moet zitten,ik begrijp er niets meer van de motor is 2.0 16v ABF motor met digifant injectie.
Kunt u mij nog raad geven om deze puzzel op te lossen?
20 jaar
Dacht toch dat het 4-polige was,maar ik doe dit ook allemaal uit me hoofd.Als ie geen 4-polige heeft,dan heeft ie dus twee aparte sensoren.(2-polige).
Volgens is er één blauw en de andere rood,maar dit kan ik niet met zekerheid zeggen.Kan dit ook niet zo gauw nakijken,omdat ik namelijk vakantie hebt.
De dealer moet toch je de juiste sensor geven,misschien kan je daar toch nog wat meer info. krijgen.
Succes ermee
heb de bovenstaande berichten doorgelezen, maar gaat het nu om de temperatuursensor voor het blok of de blauwe tempsensor die dmv een stekker verbonden is met de kabelboom?
20 jaar
Hallo
Het gaat om de sensor die de koelwatertemperatuur meet, en met die gegevens de ontstekingshoek en het brandstoftoevoer regeld zowel bij koude als warme motor.
de genoemde sensor is toch 2 polig dat heb ik vandaag uitgezocht,hij is gemonteerd morgen hoor je of het succesvol was.
20 jaar
Ik dacht ook dat het een 4 polige was maar.........
Ik heb het even na gekeken,het is inderdaad een 2 polige sensor.(kleur wit)Maar hij wordt er niet ingeplugt maar met schroefdraad in gedraaid net als bij de audi 80 van '89 en die gingen ook vaak stuk dus ik denk wel dat het de oorzaak is.Je kunt hem trouwens ook meten,hij moet koud met aangesloten stekker op contact ongeveer 3 volt hebben.(meten is zeker weten)
Maar ik wist het niet meer uit me hoofd of dit een 4- of een 2-polige was.We hebben niet zo veel van deze motoren.
Dat je dat wist hoe je precies moet meten aan temp. sensor.Dit weten denk ik maar weinig monteurs hoe je dit het beste kan meten.Meestal meten ze de weerstand warde,maar dit is een moment opname.Dit meten onder belasting is ALTIJD de beste manier.
Ben benieuwd of het is opgelost.
Ja ,zo kun je de sensor het beste meten en de stelregel is koud ongeveer 3 volt en warm 0,5 tot 1 volt.
oke ik wacht je bevinding wel af.
Succes!
20 jaar
Graag wil ik iedereen bedanken wie heeft meegewerkt aan het oplossen van het probleem in de opwarmperiode van mij GTI 2.0 16v met ABF motor 1995.
Nu kan ik u melden dat het probleem is opgelost, door het vernieuwen van de koelwatwersnsor met onderdeel no. 026906161 een schroefdraad sensor twee polig wit plastik, en zit op de water flens onder de stroomverdeler.
Mooi werk en petje af voor de serieuse reacties die ik heb mogen ontvangen, in mijn eerste kennis making met problemcar ik zou zo zeggen tot het volgende problem.
20 jaar
Gelukkig,weer een probleem opgelost en bedankt voor het terug posten van de oplossing.
gr.E.Tempel
nog anders suggesties wat het kan zijn, ik heb me Temp. sensor al vervangen en nog steeds loopt de auto niet goed. zelf eveul als bij Meulenbeek, zelfde BJ/Motorcode als hem.
19 jaar
Ik zie dat je nog geen reactie heb gehad hou deze topic even in de gaten of als het opgelost is geef me dan de oplossing aub http://www.problemcar.nl/index.php?topic... gr
18 jaar
Is bij deze auto soms de distrubutie vervangen,en staan de merktekens daarvan wel op tijd,dat kun je alleen maar controleren door de kleppendeksel eraf te halen de aanzuigbuizen moeten er dan natuurlijk wel af. Mijn auto was een 2.0 GTI 16 V met een (ABF) motor ipv een (BJ) zoals jij aangeeft.
Deze distrubutie was door een ''Dealer gemonteerd'' en diverse malen terug geweest maar is nooit opgemerkt en de vorige eigennaar heeft om die reden deze auto verkocht,,er werd gezegd deze auto heeft ook al heel wat km gelopen en dan neemt het vermogen altijd af,,Ik was zeker 10 pk kwijt,ik heb deze auto toen laten chippen om meer vermogen terug te krijgen dacht ik en deze chipspecialist zag al reeds door de olievulopening dat een nokkenas niet goed stond bij de ontstekings controle,en dan heb je er wel kaas van gegeten da's zeker.Tja en toen deze weer goed gezet was en tevens met een chip op maat was er veel vemogen bijgekomen zodat ik deze auto in het geheel niet meer terug kende,het extra vermogen dat chip zou geven was jammergenoeg hierdoor niet meer waar te nemen door deze gelijktijdige gewijzigde van een foutieve nokkenasstand.
Heel verhaal maar hoop dat het de moeite was om te lezen en eens over na te kunnen denken met de komende Kerst,ook bij de Dealer worden fouten gemaakt het zijn immers ook mensen..maar is wel ontzettend vervelend !!!
Gr en succes
18 jaar
Het is ook een ABF motor volgens mij staat dat er maar maakt niet uit.
De distributieriem ligt er al een tijdje op dus het lijkt me niet maar het is gekomen nadat mn andere broertje er laatst lang mee in de file heeft gestaan,toen half nederland plat lag vanwege de hevige sneeuwval toen.
De auto heeft toen een week stilgestaan en toen hij de auto daarna pakte was het begonnen.
Ik heb dit met mn eige auto ook gehad na een tijdje voor de brug gestaan te hebben met draaiende motor.ik heb toen een wat langer stuk gerede,80 in zn 4 dus wat meer toeren dan normaal en de volgende dag was t al minder en de dag daarna was t weer ok.
Ik heb dit gister dus ook met de Cupra gedaan en ga zometeen eens even kijken of het geholpen heeft,ik hoop het wel voor m want hij rijd verder wel lekker eigenlijk.
Ik hou je ook wel op de hoogte!
18 jaar
Tja.... het lijkt mij wel dat de motor daar tegen moet kunnen lang in de file staan en vooral bij deze lage temperaturen,normaal rijden is zeker beter en ook af en toe iets meer toeren laten draaien voor een goede koelwater doorstroming als je langdurig in een file moet staan ,,ik hoor nog wel,,succes
Gr,
18 jaar
Is heel normaal dat jullie het hebben over een 2 of 4 polige sensor en over andere locaties van deze sensor, hebben we het nog niet over de mogelijke kleur van de kabels die hiermee verbonden zouden moeten zijn.Ook de schemas die de dealer voorhanden heeft hebben het over verschillende sensoren op div.locaties en met verschillende kleuren kabels.94/95 is gewoon een periode waarin verschillende onderdelen zijn gebruikt in dezelfde types autos met dezelfde motoren [ABF]Ik heb 4 verschillende schemas liggen en die zijn allemaal anders maar wel allemaal van toepassing op ons ABF blok.Seat gebruikt de blokken in hun Ibiza Cupras en Toledo GT's en die sensoren en kleurcodes van bekabeling kloppen al net zo min.Het probleem schijnt hem te zitten in de excacte periodes van 94/95 waarin de blokken zijn gemonteerd in de carroserie, alleen hieraan kun je de juiste info vinden omtrent kleuren van sensoren, bekabeling en hun locaties.Je kunt ook proberen om en bij de vw naar deze info te vragen en bij de Seat, met een beetje geluk heb je de goede.Ik ben van mening dat als de kabelkleur van je koelwatertemperatuursensorkabel[leuk woord voor scrable] correspondeerd, de rest van de kleuren en locaties ook klopt en je dus de juiste info hebt.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar