Volkswagen Golf IV V5: GOLF IV V5 Tikt bij stationair lopen. (maar wat is dit?)

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,3L V5 150PK

Hallo,

Al een tijdje hoor ik bij stationair toerental en optrekken een lichtelijk tikkend geluid.
Nu ben ik vandaag op onderzoek gegaan en het lijkt alsof het hier uit komt :


[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-BE3UMPAO.jp...[/img]

[img]http://www.mijnalbum.nl/Foto-GZI84FUA.jp...[/img]

Het zit dus links vooraan (als je voor de motor staat).
Daaronder loopt o.a. de Multiriem.

Kan iemand mij uitleggen of dit daadwerkelijk hieruit kan komen ?
Of is het aannemelijker dat dit uit de dynamo of waterpomp komt ?

Ik weet dat een V5 een distributieketting heeft en ik lees dat veel mensen na een aantal km dit ook kunnen gaan horen ?
KM Stand is : 150.000 op dit moment.

Wie kan me wijzer maken ?

TheStan

Geplaatst door TheStan (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

René

Zoek het probleem niet in de spanner, maar in de ketting. Gezien de kilometerstand is dit niet onmogelijk.

Gr. paul

TheStan (0), 15 jaar geleden

[quote=paulkelder]René

Zoek het probleem niet in de spanner, maar in de ketting. Gezien de kilometerstand is dit niet onmogelijk.

Gr. paul[/quote]
Kortom wat ik op de foto heb gezet is de spanner?

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=TheStan]Kortom wat ik op de foto heb gezet is de spanner?[/quote]
Indd, afbeelding toont de spanner van de multiriem.

Gr. paul

TheStan (0), 15 jaar geleden

Het rare vind ik al ik ernaar kijk zie je bovenaan een gaatje voor bijvoorbeeld een moer ??? Die staat niet gelijk met het plaatje wat erachter zit (zie je overigens niet op de foto).

TheStan (0), 15 jaar geleden

Als ik dit probleem wil oplossen moet ik :

Distributieketting vervangen.
Spanners
Multiriem (want je bent toch bezig)
Spanners
Waterpomp (want je bent toch beziig ) ?

Of zie ik dit verkeerd (kortom een kostbare reparatie)

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=TheStan]Het rare vind ik al ik ernaar kijk zie je bovenaan een gaatje voor bijvoorbeeld een moer ??? Die staat niet gelijk met het plaatje wat erachter zit (zie je overigens niet op de foto).[/quote]
De spanner is niet het probleem, je zoekt in een verkeerde hoek.

Wat het meest voorkomt rond deze kilometerstanden is de ketting die geluiden gaat produceren.

Gr. paul

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=TheStan]Als ik dit probleem wil oplossen moet ik :

Distributieketting vervangen.
Spanners
Multiriem (want je bent toch bezig)
Spanners
Waterpomp (want je bent toch beziig ) ?

Of zie ik dit verkeerd (kortom een kostbare reparatie)[/quote]
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt...., alleen vervangen wat echt nodig is houd het autorijden betaalbaar.

Gr. paul

TheStan (0), 15 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=TheStan]Als ik dit probleem wil oplossen moet ik :

Distributieketting vervangen.
Spanners
Multiriem (want je bent toch bezig)
Spanners
Waterpomp (want je bent toch beziig ) ?

Of zie ik dit verkeerd (kortom een kostbare reparatie)[/quote]
Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt...., alleen vervangen wat echt nodig is houd het autorijden betaalbaar.

Gr. paul[/quote]
mmm, ok. Is dus het welbekende distributieketting verhaal.
Ik ben al een keer bij je geweest (meerdere malen zelfs) Met mijn Audi A4 Avant (werk bij fakkert).
Is dit een ingrijpende dure kwesitie ? Hoe zou jij dit aanpakken ?

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=TheStan]Is dit een ingrijpende dure kwesitie ? Hoe zou jij dit aanpakken ?[/quote]
Je moet gauw denken totaal aan 1100,-

Gr. paul

TheStan (0), 15 jaar geleden

Sjeee.......... dan hoop ik toch echt dat het wat anders is.

[img]http://thumbs.dreamstime.com/thumb_194/1...[/img]

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=TheStan]Sjeee.......... dan hoop ik toch echt dat het wat anders is[/quote]
En dat is niet.............., Geloof mij maar, je bent helaas in de hoofdprijzen gevallen.

Gr. paul

TheStan (0), 15 jaar geleden

Inhoeverre geeft het schade bij doorrijden ? Het is nu nog erg zachtjes. We rijden er alweer een tijdje mee volgens mij ?

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=TheStan]Inhoeverre geeft het schade bij doorrijden ? Het is nu nog erg zachtjes. We rijden er alweer een tijdje mee volgens mij ?[/quote]
Je kunt er nog wel een poos mee doorrijden...., timing distributie kan verlopen, dat merk je dan wel. Hou wel rekening met deze reparatie je ontkomt er met de tijd niet aan, of je moet hem natuurlijk inruilen.

Gr. paul

TheStan (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie, ik lees inmiddels heel veel v5 en v6 distributieketting verhalen.
Soms kan het ook zo zijn dat het alleen de bovenstespanner kan zijn ?. Daar kan je vrij makkelijk bij. De rest word moeilijker dus en moet de versnellingsbak eronderuit.

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb laatst nog zo'n spanner vervangen (niet op mijn advies) heeft het precies 1,5 maand gezeten, het tikken kwam terug. Alleen spanner vervangen heeft niet altijd zin, ook de geleider ketting is ingelopen.

Gr. paul

TheStan (0), 15 jaar geleden

kortom : ik kom er niet onderuit :P , leuk die v5-jes :S

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=TheStan]kortom : ik kom er niet onderuit :P , leuk die v5-jes :S[/quote]
Persoonlijk.... ik moed ze niet, dan weet ik nog wel iets anders moois.

Gr. paul

Benny Vee (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb je al wel eerst de multiriem er af gehaald en dan stationair laten lopen.
Als het geluid dan weg is ben je in de goede richting.
Of heeft paul de motor al horen lopen ?

jan4919 (0), 15 jaar geleden

Ik heb vorig jaar (bij ongeveer 65.000 km) de bovenste spanner laten vervangen, dit veranderde helaas niets aan het geluid. (ook niet voor korte tijd)
Daarna heb ik toch maar alles laten vervangen.
Zoals Paul al schrijft, de geleiders lopen ook in, en de ketting rekt ook uit.
Laat Paul anders even luisteren naar je V5, weet je tenminste zeker dat het de ketting ook is.
Als het de ketting is, dan even door de "zure appel" heen bijten......
Daarna is het weer lekker genieten van dat heerlijke motor geluid van 'n V5 !!!!!

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

ketting en geleiders vervangen. En de uitgekomen geleiders eens vergelijken met de nieuwe....

Ervaring leert dat de onderset geleider vaak aan het afbrokkelen is.....

Doe de volgende test, neem een nieuwe geleider en ga er op staan; gebeurt niets. (niet meer inbouwen!!)

Pak de oude en ga er op staan; die breekt als oud bakkeliet onder je voeten weg. Helaas zegt km stand niet alles met deze wagens, als ze in 3 jaar 3 ton rijden gaat de zaak met een beetje mazzel 3 ton mee. Maar 6 jaar in de olie doet het kunstof nou eenmaal geen goed en maakt het bros.

Ze komen allemaal aan de beurt, niet een uitgezonderd. en 150.000 km is een vrij normale stand. Maar 7 jaar oud en 50.000 is op dit forum ook al eens aan bod geweest.


Vervangen?? de versnellingsbak moet er even uit; en je hebt nog aardig wat speciaalgereedschap nodig. Meestal wel de moeite waard, de v5 loopt nou eenmaal erg mooi....
Zoek een bedrijf die ze vaker onder handen heeft gehad. (en dat is niet de dealer!!) Het kan makkelijk verkeerd gaan zonder de juiste gereedschappen en kennis.

jan4919 (0), 15 jaar geleden

Zoek een bedrijf die ze vaker onder handen heeft gehad. (en dat is niet de dealer!!) Het kan makkelijk verkeerd gaan zonder de juiste gereedschappen en kennis.


Ik ken echter één dealer in het uiterste zuiden van ons land (Maastricht) die alles van de V5 af weet !!!
Maar voor ik die kon was ik helaas al aardig wat euro's kwijt !!!

Maar je hebt volkomen gelijk Harrie, je moet ze met een loep zoeken.

Ik dacht eerst eraan om naar Duitsland te gaan, omdat daar méér V5 lopen, maar de kennis bij de Duitse dealers, is ook niet beter !!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.