1 maand gelden kreeg mijn Golf Plus bouwjaar mei 2010 een software update, nr 24-S-4. Dit betrof een terugroepactie, als ik het goed heb begrepen tegen het kantelen van de motor tijdens stationair draaien. Dit euvel heb ik bij mijn motor nooit geconstateerd.
Na de update was het het motor gedrag als volgt veranderd (dat merkte ik onmiddelijk):
Eerst de oude situatie: de motor was volkomen stil over het gehele toerental bereik.
De auto reed voor de update net als wanneer je in de trein zit, ook bij 140km/u, alleen windgeruis.
Bij 2800 3000 toeren/minuut heb ik er een nieuw hoog geluid erbij gekregen.
Bij gas geven (plank) in 6e versnelling vanaf 2200 t/m: Een soort turbo gebrom dat ik eerst had bij 2600 2800 t/m is nu verdwenen.
Het nieuwe hoge geluid komt er ook bij op 2200 t/m in de 6e versnelling bij vol gas geven.
Het optrekken is in alle versnellingen luidruchtig geworden.
Ik had de motor zorgvuldig ingereden, nu wordt hij onder mijn handen tot mijn grote verdriet nadelig veranderd.
Wat kan er gebeurd zijn? Ontstekingstijdstippen veranderd? Gasklepstanden? Zijn er meer mensen met deze ervaring na deze recente software update (24-S-4)?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Deze softwareupdate op het motorregelapp. is ter bescherming van de motor,
voorheen branden de zuigers of veren er nog wel eens uit en dit wordt nu voorkomen.
Maar de klachten die ik nu hoor heb ik nog niet eerder gehoord terwijl wij toch al verschillende van deze update's hebben uitgevoerd.
Ben benieuwd of iemand andere ervaring heeft.
Dit probleem is mij ook niet bekend,heb ook al verschillende updates uitgevoerd.
Wat ze precies veranderen dat weet je niet.
Zijn er nog andere reparaties uitgevoerd dan alleen de terugroepaktie???
Dat nieuwe geluid bij 2800-3000 toeren is dat een kort geluid,net alsof er iets word ingeschakeld??
Als je er niet zeker over bent dan moet je gewoon terug gaan en dit voorleggen,je weet nooit want er kan altijd iets opeens spontaan stuk gaan en vooral van dit type motor krijg je soms nare cadeautjes (wil natuurlijk niet zeggen dat dat nu ook bij jou het geval is).
Dat bijgeluid, is dat een korte piep geluid op het moment van gasgeven met de koppeling niet ingetrapt? Zoja dan waarschijnlijk de magneetkoppeling van de compressor/waterpomp.
Die andere klachten komen mij ook niet echt bekend voor dus ga voor de zekerheid maar terug.
Hallo,
Dank voor jullie snelle reacties. Nee, het is geen korte piep en lijkt er ook niet op dat er iets wordt ingeschakeld (zoals bijvoorbeeld de turbo, die hoor je inderdaad ingeschakeld worden onderin de toeren. Het geluid is er bij 2800 t/m tot ongeveer 3000 t/m dat er gewoon bij komt en dan vervolgens bij ongeveer 3000 t/m weer verdwijnt. En ook bij accelereren hoor je het. Er zijn geen andere reparaties uitgevoerd aan de motor. Wel is er een pedaal(voet)verlichting aan de linkerkant gerepareerd, maar dat kan het niet zijn (toch?). Ook zijn de zomerbanden door de winterbanden vervangen, maar dat heb ik getest, want het geluid bij 2800 t/m verdwijnt als ik ontkoppel en de motor terugvalt naar 800 t/m. Het bandengeruis blijft constant. Toch is het motorgedrag gemodificeerd, want zoals ik al meldde: het "turbogebrom"bij 2800 t/m is verdwenen. Het probleem is inmiddels ook bij de fabriek gemeld door mijn dealer.
14 jaar
Ik heb er nog een verandering aan toe te voegen: bij warme motor en vol gas geven (accelereren in 2,3,4,) klinkt er een soort suizend geluid, net alsof de motor valse lucht aanzuigt.
1. Is dit nog een extra aanwijzing?
2. Bij al die andere al 24-S-4 software updates, waar geen terugmedlingen op zijn, kan het zijn dat anderen dit niet merken en daarom niet terugkomen? Het zijn wel verschillen die niet iedereen misschien opmerkt of de moeite waard vindt om mee terug te gaan (je verwacht het ook niet natuurlijk)
3. Is het mogelijk als particulier om bij de importeur of zelfs rechtstreeks bij VW hierover te melden? (dat laatste zal wel niet denk ik...)
Dank voor jullie reacties.
13 jaar
1.Dat suisende/blazende geluid kan een lek zijn in het laadluchtcircuit,kan een lekke slang zijn.Zoals ik al zei gewoon terug gaan.
2.Klanten zijn inderdaad heel verschillend met klachten,de ene merkt helemaal niets en de ander komt om het minste geringste terug (meestal bijgeluidjes).
3.Hoe dat precies zit weet ik ook niet,maar ik hoor wel eens dat mensen een brief hebben geschreven of je kan eens op de site kijken voor hoe of wat.
Maar ik zou als ik jou was eerst je dealer benaderen en dan verder kijken.
OK Richard, bedankt voor je antwoord. De dealer heeft het probleem serieus opgepakt en bij de fabriek gemeld, die andere zaken zal ik met hem doornemen.
13 jaar
- Nog een aanvulling: Vanmiddag (29-12-2010) merkte ik dat de motor ook inhield bij ongeveer 3500 t/m bij accelereren. Later begon het gele motorbloklampje begon te knipperen, volgens het instructieboek betekent dit dat de motor cilinderoverslagen heeft die de katalysator beschadigen.
- Nog later vanmiddag wilde ik de snelweg op, accelererend om voor een vrachtwagen te komen en toen hield de motor volledig in. Het gele motorbloklampje dat eerst had geknipperd stond nu aan en het gele EPC (volgens het boek storing in motorregeling) signaal begon (continu) te branden. En ik kreeg een melding op de display Motor Fault, go to workshop (of iets dergelijks, bijna helemaal gelezen, want het ging allemaal erg snel).
- Op de vluchtstrook motor gestopt en een tijdje gewacht, ik kon toen starten en rustig naar huis rijden en meteen een afspraak met de garage gemaakt.
- Het gele motorbloklampje blijft nu wel continue branden.
Mijn voorlopige conclusie: Het lijkt er toch wel op dat de motorregelaar software update 24-S-4 niet goed gegaan is of dat er iets bij is opgetreden. Morgenochtend zal ik het weten.
13 jaar
Een update wat niet goed is gegaan kennen we niet en ik denk dat er cilinderoverslagen als storing in je regelapp. aanwezig zijn.
4 bougies vervangen en het probleem is voorlopig verholpen, fabriek is met het probleem bezig om te zoeken naar een blijvende oplossing.
Inderdaad zijn er 4 bougies vervangen (cilinder 3 en 4 waren de boosdoeners), auto rijdt weer goed en bepaalde geluiden zijn zelfs weer verdwenen. Dat wordt verklaard door de eerdere problemen met de ontsteking door de slechte bougies denk ik. Is dit nou een samenloop van omstandigheden, heb ik net toevallig samen met die software update slecht functionerende bougies gekregen?? Want voor de update reed de auto toch echt als een (stil) zonnetje. De update is inderdaad wel goed uitgevoerd, dat hebben we ook nog besproken.Voorlopig weer rijden en volgende week rapporteer ik mijn bevindingen aan de garage en natuurlijk ook aan jullie. Ik hoop toch ook op berichten uit de fabriek. Suggesties van jullie kant zijn natuurlijk nog steeds van harte welkom! Dank ook voor het volgen van mijn sores.
13 jaar
Het is inmiddels een bekend probleem waar ze maar geen oplossing voor kunnen vinden.
Het probleem schijnt in duitsland niet of minder voor te komen, misschien brandstofkwaliteit ??
Ja dat heb ik ook gehoord dat het aan de brandstof hier in Nederland zou liggen maar ik geloof het niet.
Die 24S4 is een werkplaatsactie dus elke auto die hem nodig heeft en in de werkplaats komt die krijgt deze update,zo'n actie doen ze alleen maar als er veel problemen mee zijn. Normaal staan er ook update's klaar voor verschillende auto's maar dan is het geen actie dus het zou kunnen dat het met deze actie verholpen kan zijn....we zullen het zien...
Zou heel leuk zijn maar helaas is deze update niet voor dit probleem maar puur voor bescherming van de motor. ( zuigerschade )
Misschien dat die Duitsers met 100 octaan rijden?
Welke brandstof moet hierin? 95 of 98? Voor de 170pk versie geeft VW op 98 octaan.
Volgens instructieboekje en tankklepje 95 maar we hebben klanten ook wel 98 laten tanken of Vpower of XL maar de bougies blijven het begeven.
We hebben ook al iridiumbougies geprobeerd maar die begaven het nog eerder.
[quote=Benny Vee]Zou heel leuk zijn maar helaas is deze update niet voor dit probleem maar puur voor bescherming van de motor. ( zuigerschade )[/quote]
Ja daarom juist,die zuigers gaan stuk door iets en de bougie's kunnen ook daardoor stuk gaan,dus nu ze ervoor gezorgt hebben dat de zuigers niet meer stuk gaan zou het kunnen dat de motor daardoor ook beter loopt en blijft lopen.
Laten we het beste ervan hopen.
Ja precies,we merken het wel.
Toch duidelijk dat ze met de armmengselmotoren de problemen nog lang iet onder de knie hebben. Ben bang dat deze serie ook niet goed te krijgen is, gezien de hoeveelheid klachten en serieuze motorschades. Ook ik heb hier nu mensen gesproken met bijv. een Scirocco die na een motorschade en dus een reparatie en softwareupdate een auto terugkreeg die veel minder goed presteert, duidelijk anders klinkt en reageert. Geen beste reclame in ieder geval, zeker wanneer je dan klanten hebt die met een nieuwe auto alweer naar een andere aan het zoeken zijn..........
Jos.
Ze zijn nu gewoon aan het doordraaien voor wat betreft dat stomme milieu gedoe ten koste van de motor en klant.
[quote=ricky]Ze zijn nu gewoon aan het doordraaien voor wat betreft dat stomme milieu gedoe ten koste van de motor en klant.[/quote]
Het is wel off-topic, dit bedoel ik echter ook.
Jos.
Klopt, maar nu weet de topicstarter even wat de oorzaak van zijn probleem is.
Vervolg software update motorregelaar, Golf Plus bouwjaar mei-2010.
De nieuwe bougies hebben in die zin geholpen dat ik alle EPC meldingen, motorregelaar meldingen, het inhouden van de motor bij gasgeven, cylinderfailure (3 en 4) nu weg zijn.
Wat nog steeds zo is:
Nog even de oude situatie: de motor was volkomen stil over het gehele toerental bereik. Perfecte motor. Ook met de caravan erachter (1300 kg), op de vlakke weg volkomen stil bij 2200 t/m (100 km/u). De motor kon het met gemak aan.
De auto reed voor de update net als wanneer je in de trein zit, alleen windgeruis, ook bij 140km/u.
Bij 2800 3000 toeren/minuut heb ik dat nieuwe geluid erbij gekregen.
Bij gas geven (plank) in 6e versnelling vanaf 2400: Een soort turbo gebrom (noem ik het maar) dat ik eerst had bij 2600 2800 t/m is nu verdwenen.
Het optrekken is in alle versnellingen luidruchtig geworden.
Bij warme motor en vol gas geven (accelereren in 2,3,4,) klinkt er een soort suizend geluid, net alsof de motor valse lucht aanzuigt.
Eigenlijk kan je zeggen dat je de motor nu gewoon hoort terwijl je hem voor de update gewoon nauwelijks tot niet hoorde (auto weegt 1400 kg dus ik had met deze 160 pk TSI 240 NM een hoog specifiek vermogen).
Morgen maak ik nog een (uitgestelde door ziektes) testrit, maar gezien jullie reacties o.a. over octaangehalte etc. verwacht ik er weinig van. Wordt vervolgd. Zonde van zo'n mooie auto.
13 jaar
Tsja, helpt dit? Wat jullie ook eigenlijk nog moeten weten is dat de nokkenasverstellers (110 TE HST 2009810/17) zijn vervangen. Dat is al eerder gebeurd, dus voor de software update 24-S-4. Bij kilometerstand 15.000 km. Waarom? Omdat de motor 's morgens ratelend start, zoals vroeger bij de oude motoren (mijn oude Mini!) hoor je de kleppen (nokkenas) tikken/klepperen. Was een bekend probleem bij deze motoren zei de dealer. Ook 's avonds als ik weer na mijn werk naar huis ga hetzelfde euvel. Dus als alle olie weer helemaal onderin gezakt is.
Het vervangen van de nokkenasverstellers heeft niet geholpen, het probleem is nog precies hetzelfde. Maar is mij gezegd door de dealer dat de motor er "heel oud" mee kan worden. Net zoals met de oude 1400 en 1800 motoren....
Bekend?
13 jaar
Je koopt een nieuwe auto en wat wil je met een nieuwe auto,juist,rijden.
Als ik dit zo hoor zou ik in ieder geval een logboek bijhouden met data en wat er aan gebeurt is.
Eerlijk gezegd,ik zou er afscheid van nemen.
Het is een prachtig concept,maar niet goed uitgewerkt.
Ik denk dat je bij de dealer nog terecht kan omdat je gewoon garantie hebt maar daarna laten ze je vallen als een baksteen en draai je overal zelf voor op.
En er zijn er al heel wat in elkaar gedraaid,oorzaak is niet bekend of ten dele.
En eerlijk gezegd,140/160/180pk uit een 1400,dat kan niet goed gaan.
En je kunt er dikke turbo's opschroeven,maar het blijft een 1400 die thermisch heel zwaar belast word.
Immers,die pk's ga je gewoon aanspreken want daar heb je de auto voor gekocht.
Je gaat de auto gebruiken voor zaken waar je vroeger een 2 liter of meer voor kocht.
Met als gevolg bougie's die opgevreten worden,smeltende zuigers,te laag octaan tanken,want euro 95 kan er gewoon in.
Waarschijnlijk is door de update de motor terug getuned,lees hogere veiligheidsmarges,tot dit probleem onder de knie is.
Vw is momenteel niet aan te slepen,de update's komen later wel en kan altijd tijdens de beurt ingelezen worden,wat voor die tijd in elkaar draaid krijgt gewoon een nieuwe motor en de rest komt later wel.
En degene die zeuren en klagen,ach,die zijn er altijd al geweest, een kniesoor die daarop let.
13 jaar
Inmiddels gesproken de chef werkplaats van de dealer. Wat primera P11 schrijft klopt. Vrij vertaald wat mij is verteld: de (1.4TSI) motor heeft zowel een compressor als een turbo en de zuigers en met name ook de bougies kunnen niet tegen de hoge druk in de cylinders en gaan daarom kapot. Hier is niets aan te doen, zoals hij zegt , alleen in de Formule 1 maken ze bougies die tegen die hoge druk kunnen. Een geldkwestie dus. Daarom heeft VW de motorkarakteristiek teruggetuned, om de boel maar heel te laten. Ik rijd bijna 40 jaar auto en heel wat merken gereden. Dit is mijn eerste VW (!) en ik heb dit soort narigheid nooit meegemaakt. Ik heb ook weinig hoop, helaas betreft dit een leaseauto van mijn werkgever en kan ik er niet vanaf. Dit is een auto van 34.000 euro en de aanvankelijke lol en enthousiasme is er volledig van af. De fabriek heeft niets positiefs opgeleverd. Mij wordt verteld dat mijn verhaal / klacht verder nooit is gemeld. Ik schijn dus de enige te zijn en ben een incident. De fabriek zal hier dus verder niets aan doen.
13 jaar
Even een paar kanttekeningen: Als je de enige met de klacht bent, hoe weten ze dan zo precies wat het probleem is? Inclusief de update waarbij het vermogen wordt terug gedraaid.
Er worden zat bougies geproduceerd die tegen hoge druk kunnen, zijn misschien wat prijzig, maar rally-auto's hebben een nog veel hogere turbodruk en nog belangrijker een veel hogere werkdruk in de cylinder. Een Subaru WRC werkt met een compressie van meer dan 11 op 1 en draait op 2 bar turbodruk probleemloos.
Waar bougies niet goed tegen kunnen is hitte. Ik heb wat vermogens metingen gezien van dit type motor waarbij het mengsel wel erg arm is.
Gevaarlijk arm in mijn ogen. Ik stel een turbo liever (behoorlijk) wat rijker af.
Daar zou chip-tuning bij kunnen helpen - wat helaas niet mag bij een lease-auto.
Rob,wees blij dat het een lease auto is.
Je zal je zuur verdiende spaarcentjes uit gegeven hebben aan zo'n auto.
Wat oldford zegt klopt ook,door de thermische belasting smelt de boel en met de arm afgestelde motoren van tegenwoordig is er niet veel nodig om de boel te heet te stoken.
Alleen,nogmaals,dit is iets wat de fabrikant op moet lossen en de theorieen die wij erop los laten doen helaas geen opgeld hier.
Ik zou de auto alleen als lease auto kiezen,geweldig concept,als particulier zou ik er met grote boog omheen lopen of voor de 122pk versie gaan,word minder belast.
13 jaar
En dat te bedenken dat er binnenkort een 1.4 op de markt komt met minimaal 180 pk.......Maar het ligt denk ik niet zozeer aan het vermogen maar eerder dat hij zo erg arm draait voor het milieu en misschien door slechtere/goedkopere materialen.
Naar mijn weten bleef het onderblok vroeger van de Daihatsu Charade GT-TI met een 1.0 turbo 3 cilinder en 100pk ook heel,kom je ongeveer op hetzelfde uit als een 1.4 met 4 cilnders met 140pk.
Idd Ricky,dat je dat nog weet.
Dat charade blok was/is niet kapot te krijgen,een leuk speeltje was dat,het autootje was spuuglelijk om te zien
Net zoals de 1.3 turbo met 129 pk in de youg YRV.
Ik heb daar de turbo na een snelle rit in duitsland gewoon roodgloeiend gezien,gaf licht in het donker.
Continu boven de 180 mee gereden,knoppen bonken (lees flipperen) op het stuur.
Werd in elke versnelling tot aan het rood getrokken,ging niet kapot,wat een geweld.
En de gezichten als je er langs kwam janken met dat ding,overigens kon je daar ook heel normaal mee rijden.
Volgens mij is er nu een polo GTI uit met 180 pk en DSG.
13 jaar
Ja klopt,was idd wel lachen voor zo'n autootje maar wat ik eig wil zeggen is dat ze het nu zogenaamd niet lukken met de techniek van NU,en die gtti stamt uit 1988 dacht ik en nu zouden ze problemen hebben met een 1.4 die in verhouding hetzelfde moet presteren als die gtti van toendertijd en nu spontaan stuk gaat.......
Klopt, dat is de Polo en ik vraag me af of dat blok wat beter is dan de 1.4's van nu.
Maar wat nu? Wat zijn nou je rechten als klant/consument?
Kennelijk is dit dus onvolwassen/ondeugdelijke techniek. Zijn dit kinderziektes? Deze motor (1.4 TSI 160 PK) is toch ook al weer een tijdje op de markt?
Betreft wel even een auto van 34.000 euro (Golf Plus Highline). Speciaal gekocht volgens mijn wensen (caravan 1300 kg veilig kunnen trekken) en de wagen zijn specificaties. Het product waar je voor betaald hebt wordt stomweg onder je handen gedowngrade. Dit kan toch zomaar niet?
13 jaar
[quote=Friki]Maar wat nu? Wat zijn nou je rechten als klant/consument?[/quote]
Tussenkomst van de leasemaatschappij kan in dit geval een hoop voor u betekenen.
Gr. paul
Paul, heb ik geprobeerd. Zij verwijzen natuurlijk weer naar de importeur. Ook ruilen met een wagen in onze pool is geen optie, mijn auto is veel te nieuw en moet ik veel te hoge inruilboete betalen.
13 jaar
[quote=Friki]Paul, heb ik geprobeerd. Zij verwijzen natuurlijk weer naar de importeur[/quote]
Zo werkt dat niet, al proberen ze het zo wel.
U heeft zaken met de leasemaatschappij gedaan en niet met de importeur.
De leasemaatschappij dient een deugdelijk voertuig aan u te leveren.
U moet nog maar eens even in verweer.......
Gr. paul
OK, dank, ik zal dit morgen met de fleetmanager bij mijn werkgever opnemen, ik denk dat we samen dan een sterker verhaal hebben richting de leasemaatschappij. Uiteindelijk heeft onze fleetmanager er een belang bij dat wij werknemers/leasers tevreden zijn over onze leasemaatschappij (neem ik aan).
13 jaar
Maar nog even terug lezend in de topic historie: begrijp ik het nou goed dat een motor:
1. heter wordt
2. luidruchtiger wordt/ nieuwe geluiden openbaart
wanneer het brandstofmengsel armer wordt gemaakt? (bij dezelfde turbo/compressor drukken, dus alleen het mengsel armer maken)
13 jaar
[quote=Friki]Uiteindelijk heeft onze fleetmanager er een belang bij dat wij werknemers/leasers tevreden zijn over onze leasemaatschappij (neem ik aan).[/quote]
Uw fleetmanager heeft meer belang bij dat u uw werkzaamheden normaal kunt uitvoeren zonder ergenissen, een hoop stress en de vele garage bezoekjes.
Al deze verloren tijd gaat ten koste van uw dagelijkse bezigheden.
Gr. paul
Dank Paul, dat is precies het argument waar het om gaat.
13 jaar
Ach Friki.
Maak je niet te druk,het is een lease bak,gewoon knorren met dat ding.
Olie en vloeistoffen netjes bijhouden en niet teveel aandacht aan besteden.
Over 2/3 jaar komt er weer een ander bakkie.
Er zijn ergere dingen in het leven,wees blij dat het niet uit jouw portemonnee gaat.
Houd tie ermee op,naar dealer ermee en leen bakkie mee.
Veel meer kun je ook niet doen,auto rijd tenslotte.
Ik zou mijn energie in leukere zaken stoppen.
13 jaar
Primera, dank voor je prima advies! Maar soms denk je met auto's wel eens dat er geen ergere dingen in het leven zijn :-)
Blijft nog wel even mijn vraag, want ik wil dat echt graag weten:
Begrijp ik het nou goed dat een motor:
1. heter wordt
2. luidruchtiger wordt/ nieuwe geluiden maakt
wanneer het brandstofmengsel armer wordt gemaakt? (voor TSI: bij dezelfde turbo/compressor drukken, dus alleen het mengsel armer maken)?
Bedankt.
13 jaar
De verbrandingstemperatuur (dus de temp. in de cylinder) en de uitlaatgas temperatuur wordt hoger met een armer mengsel.
Ik zal niet zeggen dat de gehele motor warmer wordt - dat is afhankelijk van de capaciteit van het koelsysteem.
Ik denk niet dat de software update het mengsel nog armer heeft gemaakt.
De opmerking is algemeen voor dit type motor. Ze zijn vrij arm afgesteld en hebben dus een vrij hoge verbrandings temperatuur.
En daar kunnen je bougies slecht tegen. Dus gewoon vaker vervangen.
Geluid wat anders word na een up-date is lastig te beoordelen.
Als het mengsel echt te arm is,zal die ook gaan pingelen,maar dat verwacht ik niet bij dit type motor.
Ik denk wel dat alle problemen voortkomen uit het flink heet stoken in combi met het vermogen.
De thermische belasting is hoog.
In principe zou de motor hierop geconstrueerd moeten zijn,maar de praktijk is anders blijkbaar.
En het blijft natuurlijk achter een pc ook gissen naar wat er nou echt verkeerd gaat.
Uiteindelijk koop je zo'n auto en ga je de pk's ook gebruiken en dan krijgt een 1.4 wel op zijn donder ondanks dat je er oordeelkundig mee omgaat.
13 jaar
Ok dank aan allen in dit topic voor jullie reacties en kennis hierover, ik heb er veel van geleerd. Ik heb de hele reeks problemen op een rij gezet en gemeld bij de leasemaatschappij, want dat is iets wat mijn werkgever van ons op een gegeven moment verwacht. Ik leef ondertussen vrolijk verder!
13 jaar
Rob
Hou ons even op de hoogte en de evt afloop van deze zaak.
Gr. paul
Hoi allen, hierbij een update. Een week geleden heb ik van Volkswagen een software update gekregen (en niet alleen ik neem ik aan) op de motorregelaar en eerlijk is eerlijk, de auto rijdt bijna weer als vroeger, dus als voor de update 24-S-4. Een hele opluchting. Alleen de brom bij accelereren in 6 tussen 2700 en 2900 t/m is niet terug, mogelijk niet alle vermogen terug daar. Maar ik ben al weer blij met deze situatie.
13 jaar
In een Scirocco-forum kwam ik een link tegen naar deze pagina, dus ik heb me maar even geregistreerd, want ik heb een Scirocco met de 1.4 TSI 160 pk, en na de 24s4-update heb ik qua luidruchtigheid dezelfde problemen als Friki.
De 1e keer dat ik na de 24s4-update de 120 km/h aantikte in de 6 ontstond plots een flinke bak herrie, ik schrok ervan. Ik dacht eerst dat het de auto voor me was, een lekke sport-uitlaat of zo, maar het was toch echt mijn Scirocco. Voet van het gas en het was weer over, dus ook geen lekke band of zo. Het viel me (net als Friki) op dat de herrie begint bij 2800 toeren. In het algemeen is de auto veel luidruchtiger. Ik ben langs de dealer geweest, maar die vond de auto perfect rijden, maar ja, hij ervaart het verschil niet van voor en na de update.
Voor het overige heb ik geen problemen gehad met de bougies etc., maar als ik dit topic lees zal dat wel mede komen doordat ik vanaf het begin (april 2010) Vpower tank. Wel lijkt de auto in te houden in de 2 na zo'n 3000 toeren, ik weet niet of dat gerelateerd is aan de herrie tussen 2800 en 3000 toeren.
Als ik het goed heb gelezen heeft Friki tegelijk met de 24s4-update winterbanden eronder gekregen, dat geldt ook in mijn geval. Het lijkt me sterk dat dat er iets mee te maken heeft, maar aan de andere kant, zoveel mensen hebben deze klachten niet na de 24s4-update ...
Hoe dan ook, ik zal vandaag eens langs de dealer, kijken of hij iets weet van die nieuwe update. Maar bedankt voor de info in dit topic.
13 jaar
Best iRoc, je ontlokt me toch weer een reactie:
Eerst nog even de oude situatie, dus af fabriek:
. De motor was volkomen stil over het gehele toerental bereik.
De auto reed net als wanneer je in de trein zit, ook bij 140km/u, alleen windgeruis.
Bij 2800 3000 toeren/minuut had ik bij gas geven (plank) in 6e versnelling een soort turbo brom 2600 2800 t/m. Hij ging er dan als een speer vandoor, moeiteloos naar 160 km/u en hoger.
De auto accelereerde snel en geruisloos over gehele bereik.
Vandaag is de situatie als volgt, dus na de software update die volgde op 24-S-4:
Het optrekken is in alle versnellingen luidruchtig geworden.
Bij 2800 3000 toeren/minuut heb ik er een nieuw soort geluid erbij gekregen. Dit geluid is lelijk en storend net als iRoc beschrijft.
Bij gas geven (plank) in 6e versnelling vanaf 2200 is die turbo brom bij 2600 2800 t/m verdwenen.
Het accelereren in de 6e versnelling is trager geworden, pas boven 140 km/u gedraagt de wagen weer als na de levering af fabriek (maar ja, dat zijn geen snelheden die je Nederland over het algemeen rijdt!), stil en snel.
Bij accelereren klinkt er nog steeds een soort suizend geluid, net alsof de motor valse lucht aanzuigt, ook na de kortgeleden 30.000 km beurt.
Eigenlijk kan je zeggen dat je de motor nu gewoon veel hoort, terwijl je hem voor de update gewoon nauwelijks tot niet hoorde (auto weegt 1400 kg dus ik had met deze 160 pk TSI 240 NM een hoog specifiek vermogen, net als de Sirocco denk ik).
Al met al is mijn eerste enthousiasme van na de software update volgend op 24-S-4 nu wel getemperd. De dealer zal je overigens nooit gelijk geven vanwege de problemen met deze motoren (zie de media en internet). Onze leasemaatschappij heeft trouwens meerdere van deze probleemgevallen (Siroccos) rondrijden (160-170 pk TSI). Ik vind het nog steeds ongehoord dat ze de specs van je auto zomaar kunnen downgraden en je auto en rijplezier verpesten zonder dat je er ook maar iets aan kan doen, behalve "wachten op de volgende software update". Ja verkopen natuurlijk (en bijvoorbeeld nooit meer Volkswagen rijden), maar dat kan ik niet want het is een leasewagen.
13 jaar
Maar even een update. De zomerbanden zitten er weer onder, en de auto is weer veel stiller. Of de auto nu ook stiller is dan vorig jaar (met de vorige software en de zomerbanden) kan ik niet goed aangeven ; enerzijds ben ik al zo'n beetje vergeten hoe de auto vorig jaar klonk, anderzijds ben ik nu al lang blij dat de auto weer een stuk minder luidruchtig is geworden. Het aandeel van de 24s4 update in de herrie kan ik dus niet goed aangeven, m'n gevoel zegt me dat de auto vorig jaar iets 'beschaafder' klonk.
De grootste boosdoeners waren dus de winterbanden. Het grootste verschil merk ik nu bij het optrekken in de 2 ; met de winterbanden een bak herrie, net alsof de uitlaat 'smoorde', nu met zomerbanden weer lekker rustig (maar wel sportief genoeg, 't is tenslotte een Scirocco).
't Was de 1e keer dat ik met winterbanden reed, ik weet niet of winterbanden in het algemeen zoveel extra lawaai geven, of dat het aan de Conti's lag (of dat ik maandagochtend-exemplaren had) ?? Had jij toevallig hetzelfde merk Friki (en ook de software-update tezamen met de winterbanden geinstalleerd gekregen) ??
13 jaar
iRoc, ik heb exact dezelfde ervaringen als jij. Ook gelijktijdig 24-S-4 gehad met de wissel naar winterbanden. Bij mij zitten de zomerbanden er sinds een week weer onder en de auto lijkt weer als vanouds te rijden, maar ik ben inmiddels ook vergeten hoe de auto oorspronkelijk reed (in de nuances). Voor mij waren het ook de eerste winterbanden, ik kende het effect niet van winterbanden wat redelijk ingrijpend is op het totale rijgedrag van de auto. Pon had de dealer gevraagd om mij in een vergelijkbare auto te laten rijden en dat was een Golf met de bewuste 1.4 TSI 160PK. Die reed vrijwel hetzelfde als mijn auto (ik heb een Golf Plus, die is hoger). Dat hij hoger is was tevens de verklaring van de chef werkplaats dat test auto toch iets anders klonk dan die van mij, met name dat geluid van aanzuigen van valse lucht, dat is dus niet zo maar is het een iets sterker zuigen van een blower in combinatie met de compressor/turbo omdat de carrosserie zou toch iets meer weerstand genereren. Maar het is geen losse turboslang die een collega van mij had bij zijn Golf met TSI 1.4 160PK. En ja, ook ik heb Conti's eronder, ik heb bij mijn weten altijd Michelins onder mijn auto's gehad en ben verbaasd over het hogere geluidniveau van de Conti's (althans zo ervaar ik het, maar ja, dan moet je er Michelins onder zetten om dat weer te vergelijken).
13 jaar
Friki, ik heb je verhaal gelezen omdat ik met mijn auto, een Golf Variant 1.4 TSI 160pk, 2010, bij 17000km een paar maanden terug, precies dezelfde problemen heb gekregen.
Ik ben benieuwd hoe dit verder verlopen is met jou auto, verbeteringen of verslechteringen?
Of heb je de auto inmiddels ingeruild?
12 jaar
CAVD, ik ben er een jaar mee zoet geweest, 5 keer terug geweest naar de garage en tijdens mijn vakantie een verbrande zuiger (caravan trekken) in Italië. Auto aldaar achtergelaten en in NL een nieuw motorblok gekregen. Het verhaal is dat er metaaldeeltjes in de benzine zitten die neerslaan op de bougies en aldaar een laag opbouwen. Ik heb nu 'aardgas bougies', die tegen hoge hitte kunnen. Het probleem lijkt nu opgelost , ik heb nu een paar maanden geen probleem meer. Volgend jaar weet ik meer, als ik op vakantie ben geweest met de caravan (1350 kg)! Blijft raar dat ik voor de 24-S-4 geen problemen en meteen daarna wel.
12 jaar
Wat een ellende...
Bij mij zijn het schokken, knipperend motorgaslampje, en uiteindelijk EPC lampje (noodloop op 3 cilinders) EN het extra suizende/blazende/gierende geluid dat meeloopt met gasgeven in ieder geval NIET meteen na een 24S4 software-update gekomen. Maar opeens bij ca. 17000km (overigens wel vrij snel na een vakantie waarbij 1x E10 getankt is, ik heb overigens geen caravan)
Mijn auto had echter al een (de 1e?) 24S4 update gehad voordat ik hem kocht bij 7500km midden 2011.(zat namelijk al een 24S4 stickertje in achterbak). Ik heb er mijn eerste 10000km met veel plezier in gereden. Stil, snel en soepel. Volgens mij zoals een 160pk/240Nm zou moeten rijden.
Bij het optreden van de storingen, bleek o.a. cilinder 1 een foute ontbranding gehad te hebben. Dealer heeft uiteindelijk 2 bobines (Zundspuele) vervangen. En een nieuwe 24S4-update, een nieuwere versie dan ie al had, erop gezet.
Sindsdien rijdt de auto trager en rumoeriger. Of dat aan de nieuwere update ligt of dat er motorschade ontstaan is weet ik niet.
Nu weer 2000km verder zijn de motorstoringen weer teruggekomen (het schokken, motorgaslampje, EPC-lampje)
Moet hem binnenkort dus weer naar de dealer brengen...
Ik laat de compressie meten en zal het punt van die bougies daar ook bespreken.
Wordt vervolgd.
12 jaar
Ik zou eens aandringen op ""aardgas bougies"" er in, dat schijnt bij mij te helpen (hogere hitte bestendigheid). Bobines vervangen is bij mij ook gebeurd, maar was geen oplossing.
12 jaar
Die aardgas bougies,is dat iets wat de dealer voorschrijft?.
Zoniet,dan zou ik dat niet doen wil je nog eventueel aanspraak kunnen maken op garantie.
12 jaar
Ja de importeur/fabriek schrijft dit voor, maar het blijft zo dat dit type motor gewoon constructiefouten heeft. Een stuk afgebroken van de zuiger gebeurd niet zomaar en heeft vw nog nooit last van gehad. Het gebeurde zelfs laatst bij mij tijdens een proefrit, auto stond mooi stationair te draaien en opeens ging hij op 3 cilinders lopen, zomaar uit het niets, compressie gemeten en zuiger bleek stuk te zijn. Deze motor zit geweldig in elkaar kwa constructie maar ik zou hem nooit willen hebben, mij teveel problemen mee.
Die aardgas bougies worden inderdaad door de fabriek voorgeschreven. Maar niet voor iedereen, alleen voor ""die auto's die problemen geven"". Wat daar precies het criterium is, is mij onduidelijk. Ik doe niets raars met de auto en rijdt er normaal mee, ook met de caravan erachter. Voor de 24-S-4 software update ben ik naar Kroatië geweest met de caravan (1350 kg), probleemloos (zeg maar dus af fabriek). Na 24-S-4 was het trammelant, en dat heeft zoals ik al eerder zei, een jaar geduurd, inclusief een nieuw motorblok. Weet iemand van de professionals van het verhaal van de metaaldeeltjes in de benzine?
12 jaar
Het is ook wel heel wat wat de motor voor zijn kiezen krijgt.
Een caravan van 1350 kilo met een 1.4tje,maar ja,vlgs de specificaties kan het.
Maar al het vermogen moet uit de twee turbo´s komen en daar zit em de kneep,de boel word hierdoor ontzettend heet gestookt.
Het word thermisch zwaar belast.
12 jaar
Ik ken het verhaal van de metaaldeeltjes niet, misschien afkomstig van de beginnende afbrekende zuiger? haha. Nee geintje, probleem is gewoon niet leuk en slecht.
Verschil met rijden/geluid na die update is mij nog niet opgevallen maar dat is eigenlijk logisch want ik rij niet dagelijkt met deze motor dus dan valt het je ook niet echt op, misschien wel als je er een paar dagen achter elkaar mee rijdt.
Wat primera zegt dat het zo heet wordt klopt ook want na een ritje van +/- 30 minuten kan je soms niet eens het voorfront of koplamp e.d. aanraken want dan verbrandt je je handen zowat.
P.S. Het zijn geen 2 turbo's maar een compressor die tot 3000 toeren werkt en vanaf daar een baby turbo die het overneemt.
Friki, ik heb op motor-talk.de een verhaal over onze problemen gevonden, waar door een dealer wordt beweerd dat in de E5 (= euro95 benzine), soms ijzerdeeltjes zitten. En dat dat de oorzaak van de ellende zou zijn.
http://www.motor-talk.de/forum/1-4-tsi-1...
Of dit echt zo is, zou ik ook weleens willen weten.
Misschien dat iemand die echt verstand heeft van de samenstelling van benzine en de mogelijke vervuiling daarin, hier iets over kan zeggen dat op feiten gebaseerd is?
Ik heb pas maar eens BP ultimate 98 getankt en het schokken lijkt nu minder te zijn en het vermogen iets meer, maar dit moet ik nog even wat langer testen.
12 jaar
De Vara heeft wat onderzoek verricht over benzines. Echt veel verschil is er niet.
Alleen had de testauto geen 98 nodig, dus dat geval is niet onderzocht.
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fr...
Update:
Het schokken en optreden van de storingen was vanmiddag heftiger dan ooit terug (ondanks de ultimate 98). Er was dit keer echt niet meer veilig mee te rijden. Dus gestopt en Volkswagen mobiliteitsgarantie gebeld. Auto is nu bij de dealer en ik heb een vervangende auto.
Monteur noemde uit zichzelf al dat er speciale aardgas-bougies in moeten i.v.m. de hitte en dat dat nu de richting is waarin VW het zoekt m.b.t. dit probleem. Hij vertelde dat de toevoegingen van de verschillende benzine-merken ook neerslag veroorzaken in motor en / of EGR klep en dat dat veel problemen geeft.
Heb hem nog gevraagd of er bij hem iets bekend is over ijzer- of metaaldeeltjes in benzine, maar dat was hem niet bekend.
Auto zal morgen onderzocht worden, even afwachten maar.
12 jaar
Die toevoegingen in benzine zitten er al wat langer in. Al hoe wel het wel wat meer is geworden toen het lood er uit ging.
Maar dat is ook al weer wat jaartjes geleden. En dan kunnen die moderne motoren daar opeens niet meer tegen?
Oldford, wellicht dat de TSI motoren er nou net wel gevoelig voor zijn.
En dan bijvoorbeeld vooral die van dit type 1.4 160 pk die sinds 2008-09 geleverd wordt.
Hiervan zijn de problemen al sinds 2010 opgetreden voor zover ik dat op internet terugvind.
Het hangt er ook vanaf of men korte stukken rijd of niet.
Friki, de speciale bougies zitten er in en auto reed net zonder schokken.
Serviceadviseur had het inderdaad weer over metaaldeeltjes, bij navraag of dat al in de benzine zit dacht hij van niet, komen van de motor zelf af....maar dat was op zich niet zo erg....
De compressie van de cilinders is gemeten, resultaat 13,8/14,8/12,2/14,0 bar.
Eerst maar eens tijdje rijden en dan zien we wel verder (en natuurlijk de garantie verlengen voor dat die verlopen is).
12 jaar
Grappig om dit te lezen. Vandaag na een week wachten mijn Scirocco (09/2010 160pk) weer op mogen halen nadat de hele motor is vervangen (83.000km). Verbogen drijfstang van cilinder #3 is mij verteld. Een snelle zoekopdracht bij google levert meer van dit soort voorbeelden op.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar