Volkswagen Golf V: Golf V airco werkt plotseling niet meer

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: axx

Een probleem met mijn eigen auto. Airco is er plotseling mee opgehouden. Onderweg dacht ik af en toe een piepend geluid te horen, maar daar verder geen aandacht aan besteed. De volgende dag was het warm en merkte ik dat de airco het niet meer deed. Na een stuk rijden nog eens geprobeerd in te schakelen en hoorde een hard gillend geluid. Auto snel stil gezet en gekeken maar zag niks. Toen ik wou starten merkte ik dat de accu spontaan leeg was. Starte in het geheel niet meer. Auto bijgestart en alles leek normaal. De volgende dag toch voor de zekerheid een nieuwe vrijloop op het dynamo gezet. Alles lijkt normaal alleen de airco werkte nog niet. Airco opnieuw laten afvullen. Er kwam 0 gram uit en ging 550 gram in. Vacumeren ging goed. Maar de airco werkt nog steeds niet. Slaat stationair even in maar bij gas geven gaat hij uit. Degene die hem afgevult heeft denkt dat de pomp kapot is? Maar ik twijfel daar nog aan. Uitgelezen met Vag-com maar geeft geen storingen.

Iemand een idee?

gr. sander

kevercentrum

Geplaatst door kevercentrum (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

asx (0) PRO, 11 jaar geleden

dat gillend geluid moet ergens vandaan komen; zal wel de pomp zijn
en zo een mechanisch probleem geeft geen foutcode

kevercentrum (0) PRO, 11 jaar geleden

Dat was ook wel wat ik ongeveer dacht. Alleen waar is het gas gebleven wat er inzat? En waarom was de accu ineens leeg?

asx (0) PRO, 11 jaar geleden

mogelijk heeft de dynamo ook stilgestaan door de geblokkeerde pomp

Hans4040 (295) PRO, 11 jaar geleden

[quote=asx]mogelijk heeft de dynamo ook stilgestaan door de geblokkeerde pomp[/quote]
piepend geluid...doorslippen van multiriem?

Pascal Limpens (0) PRO, 11 jaar geleden

golf 5 heeft een pomp zonder koppeling. Als deze pomp met te weinig/geen
koudemiddel werkt krijgt hij te weinig/geen smering.
Pomp draait altijd mee dus met of zonder koudemiddel.
Waarschijnlijk is de pomp vastgelopen en de breekring in de poelie doorgeslagen.
Eerst de oorzaak opsporen van te weinig/geen koudemiddel.
Dit probleem oplossen, systeem spoelen, filter/droger vernieuwen, nieuwe pomp monteren
met de juiste hoeveelheid voorgeschreven olie en het systeem opnieuw afvullen.
Is ff een kostbare reparatie maar dan kun je er weer jaren tegen aan.
Systemen met een variabele compressor zijn veel gevoeliger dan systemen met een magneetkoppeling.
Bij te weinig koudemiddel op een pomp met magneetkoppeling word de pomp uitgeschakeld.
Advies is dan ook, laat een variabel systeem 1x per jaar controleren.

Succes, Pascal

kaleido 1 (1420) PRO, 11 jaar geleden

Waarom niet eerst lek gezocht toen geconstateerd werd dat er geen koudemiddel meer in het systeem zat?
Met een leeg systeem ,dus lek , kan vacumeren nooit goed gegaan zijn.
Als je geluk hebt is het langs de asafdichting gegaan omdat de as gebroken is ? anders elders lek .

TheoStek (0) PRO, 11 jaar geleden

Van geluk kan niet meer gesproken worden als de breekkoppeling is gebroken, einde van de compressor.
De compressors zijn zo gemaakt dat de breekkoppeling ervoor zorgt dat de multiriem niet wordt over getrokken bij een burn-out.

kaleido 1 (1420) PRO, 11 jaar geleden

Een beetje wel Theo , anders nog meer defect dus kosten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.