Volkswagen Golf V: stand nokkenas golf5 1.6 fsi

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Binnenkort wil ik mijn distributieketting, spanner etc. van mijn Golf5 1.6 FSI vervangen. Nu ben ik een beetje in verwarring geraakt over de stand van de nokkenassen zoals hier en daar wordt beschreven. Ik stelde mij e.e.a. als volgt voor: zet cylinder1 op het BDP m.b.v. een klok, kijk aan de rechterzijde van de motor naar de uiteinden van de nokkenassen. Inlaatzijde: gaatje in de nokkenas op 20.00 uur en aan de uitlaatkant het gaatje in de nokkenas op op 16:00. Uiteraard is dit grove opzet v.w.b. de stand van de assen, maar is de gedachte over de stand van de assen juist?
Tweede vraag: deze motoren (type BAG) kennen veel problemen met de nokkenasversteller. Maar WAT kan er zoal kapot gaan in deze verstellers? Is de werking van de steller ook buiten de bevestiging aan de nokkenas te controleren?

ad_boer

Geplaatst door ad_boer (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Profundo Autoservice (0) PRO, 11 jaar geleden

waarom wilt u de ketting e.d. vervangen?
Exorbitant hoge km stand?
Rammelt de ketting?
Is de nikkenasversteller defect?

Ketting vervangen hoort niet tot normaal periodiek onderhoud...

ad_boer (0), 11 jaar geleden

De ketting rammelt en de motor geeft een foutcode P0016. Dit rammelen is in een tijdsbestek van 3 weken zo erg geworden dat ik hem nauwelijks durfde te starten. Kijkend naar hetgeen iedereen doet bij zo'n situatie, ga ik een (gedeeltelijke) revisie uitvoeren. De km-stand is 190.000. Ik heb de boel nu los liggen en heb al geprobeerd met een nieuwe kettingspanner het probleem te verhelpen maar geen verschil vergeleken met de oude situatie.

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=ad_boer]Ik heb de boel nu los liggen en heb al geprobeerd met een nieuwe kettingspanner het probleem te verhelpen maar geen verschil vergeleken met de oude situatie.[/quote]
Enkel met een nieuwe kettingspanner ga je het niet redden. Het wordt een compleet set dat vervangen moet worden.
Ketting + geleiders vervangen = de oplossing.

Gr. paul

ad_boer (0), 11 jaar geleden

Hallo Paul,

De benodigde tijd is voor mij niet echt het probleem daarom heb ik een poging gedaan met de spanner. Ik ga nu ook voor een totale revisie incl. de versteller. Al blijf ik me wel afvragen hoe ik kan constateren of de versteller echt kapot is.

ad_boer (0), 11 jaar geleden

uiteindelijk, ketting, geleiders en versteller vervangen. Nokkenas op tijd gezet met speciaal aangeschaft gereedschap.

Probleem kan worden gesloten

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.