Volkswagen Polo: hete motor,

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 aut

Hallo heren/dames,

Eindelijk mijn remschijven + blokken hier (Aruba !!) (probleem 24 juli jl), binnen en gemonteerd, proefrit maken, wil de auto na een stukje rijden +/- km of 6 (rustig rijdend en einde van de dag, graad of 25/26 !!) wil de auto eigenlijk niet meer vooruit, zeg (ik denk ) benauwd !, themperatuur meter OK, voor het stoplicht afslaan en slecht aanslaan bij opnieuw starten !, toch starten (loopt k.t en naar huis 0,5/1 km (rustig !) auto in de garage, HEET HEET de slangen knallen erbijna vanaf, themperatuur meter nog steeds in het midden/normaal !!,??(denk +/-90 c),
koelventilator NIET aan !!, sleutel half terug fan even aan !, en andersom ook !,

wat zou dit kunnen zijn ?, ik denk dat het koelsysteem met twee sensoren werkt (op de radiator, en eentje op, het blok) welke zou er stuk kunnen zijn ??, of waterpomp misschien, thermostaat, of alles verstopt !, of roept U maar.

BVD, BENNY,

ps, de remmen doen het wel een stuk beter !,

omeben

Geplaatst door omeben (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk dat er hier meerdere problemen door elkaar lopen.
1. Temperatuuur-sensor voor het dashboard niet goed, bij 90 graden knallen de slangen er niet van af.
2. Met sleutel bewegen gaat de koelvantilator aan, kan contactblokje zijn wat geen goede verbindingen maakt.

Werden de radiateur en de onderste waterslang wel warm?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Hoe hoog is de temperatuur opgelopen ?

Zijn alle slangen mooi even warm incl radiator ?

Heb je de mogelijkheid om de auto eens uit te lezen ?

Gr Stefan

Audidriver73 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk dat de deksel van het thermostaat defect is, deze breekt af binnenin waardoor thermostaat niet meer open gaat, daardoor zal ook de fan niet gaan draaien maar dan zou de radiator ook niet echt warm moeten zijn.

Wat ook heel goed mogelijk is, is dat het schoepenwiel van de waterpomp los of afgebroken is.
Draai bij koude motor overloopvat open, laat motor lopen en kijk of er uit het bovenste slangetje een straaltje koelvloeistof loopt, indien niet is waterpomp het probleem.

omeben (0), 14 jaar geleden

Hallo, de auto gestart en er komt een straaltje water uit het slangetje in het resrvoir, als het de waterpomp/schoep is dan zal ik toch wel een naar geluid horen denk ik en dat is niet het geval, ik ben niet in de mogelijkheid om de auto uit te lezen heb wel elsawin en vag.com + odb2 stekker maar dat is mij nog niet gelukt werkend te krijgen !, ik heb niet aan de slangen gevoeld of ze even warm zijn evenals de radiator, want het stoom kwam onder de motorkap vandaan (moet ik de wagen starten en warm laten worden of heb ik tot nu geluk gehad), ik ga de thermostaat checken en dan zal ik meer laten horen, veel mensen hier op Aruba halen de thermostaat er zowiezo uit ivm de warmte hier, is dit een goed idee ??, de dashboardmeter waar wordt deze aangestuurd (blok of radiateur ?) want dat blijft toch wel raar, gaf netjes de normale themperatuur aan terwijl het hele gebeuren aan het borrelen van de hitte was,

omeben (0), 14 jaar geleden

Helaas er zit al geen thermostaat meer in !!, denk dat de vorige eigenaar hem er al uit heeft gehaald. waterpomp maar onderzoeken dan, heeft er iemand nog ideen, heb nog een nieuwe distributieriem met spanner ga die gelijk maar vervangen, waarom zit er geen kleine riem die de nokkenassen draaien er niet bij, wordt deze niet vervangen ? (1.4 16V met 2 nokkenassen). alvast bedankt.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Riempje is apart te koop,die de 2 nokkenassen aandrijft,wel blokkeergereedschap gebruiken,want geheid dat de nokkenassen zich verdraaien.

Ik lees : STOOM,waar komt dat vandaan ??

Als de thermostaat al verwijderd is,en er zoveel druk op het koelsysteem staat,vrees ik dat het probleem aan de koppakking dan wel kop kan liggen.

Een beetje druk op de slangen is wel normaal,maar keihard,stoom en een te hoge motor temperatuur doen mij daaraan denken.

Gr Stefan

omeben (0), 14 jaar geleden

Hallo daar, stoom kwam bij de slang van het reservoir vandaan , de auto was toen goed heet!!, net de wagen afgevuld met water, auto gestart loopt netjes, komt op temperatuur (midden +/- graad of 90, op de meter !!) gaat rot lopen (pakt moeilijk en bijna niet op !) slaat af, start dan wel maar blijft rot lopen, de koelfan is dan nog niet aan geweest !, alle slangen even warm en dat straaltje water komt ook nog gewoon in het reservioir, geen rook of iets maar was niet zo heet als gisteren maar nu alleen stationair gelopen ! ook geen bubbels uit het koelwateren en niet in de olie, en bij de eerste keer starten, motor laten lopen en de airco aan gezet om te kijken of de fan het wel doet, fan ging aan auto slaat gelijk af !,

morgen proberen een thermometer te halen die tot boven de 100 komt en dan te meten hoe warm hij wordt voordat hij rot gaat lopen (meten jullie dat gewoon in het reservoir ?), is er een andere manier om te zien of de waterpomp nog goed werkt voordat je alles helemaal maakt ?, alvast bedankt.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Je kunt inderdaad met een meter meten in het reservoir zelf..maar pas op als je de dop los draait bij warme motor!!eerst rustig de druk laten ontsnappen voor je hem helemaal eraf haalt.

De druk op de slangen kon ook veroorzaakt worden door te weinig koelvloeistof in het systeem icm een te warme motor.

De fan zou bij een 95 toch wel moeten aanslaan,wellicht moest je hem nog wat langer laten lopen of met een verhoogt stationair toerental.

Als alles van het koelsysteem in orde is,er is waarschijnlijk één of andere sensor die niet doet wat hij moet doen..dat zou ook het rot lopen / afslaan kunnen verklaren,dan was het beste dat je hem uitgelezen krijgt.

Je krijgt vagcom niet werkend,wat werkt er niet ? of wat lukt je niet ?

Gr Stefan

omeben (0), 14 jaar geleden

Goeden morgen, thermometer geregeld en een grote fan voor voor de radiateur te zetten, starten lopen (5 sec) afslaan en dat een keer of 10 kan hem niet meer laten stationair of met hogere toeren laten draaien !, start gelijk loopt dan lijkt het wel of de vonk wegvalt ofzoiets na een paar sec !, groeten Benny.

vag-com moet ik gewoon meer tijd voor nemen, voordat ik kan zeggen wat ik precies niet voor elkaar krijg (laptop opnieuw instaleren maar dat komt later)

omeben (0), 14 jaar geleden

Goede middag, laptop opnieuw geïnstalleerd, en vag-com erop, aan de auto, gaat scannen op com 3, loopt een tijd en zegt vag-com werkt niet meer, het is versie 409-1, verder compressie gemeten

cil 1: 9 kg/cm 125 psi
cil 2: 10.5 kg/cm 150 psi
cil 3: 9.5 kg/cm 135 psi
cil 4: 12 kg/cm 165 psi

bedankt alvast, Benny.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.