auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Passat: hoger benzineverbruik

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: golf 3 2.0E

Benzine verbruik is van 1 op 12,5 de laatste maanden naar 1 op 10 gegaan.

auto heeft er 260.000 km op zitten en heb er vorig jaar een andere motor ingezet van een golf 3. km stand 125.000
Motor is een 2.0 E.
Verbruik van de oude motor was 1 op 11, 5 en olieverbruik 1 lt op 500km!!
Nieuwe motor 1 op 12,5. olieverbruik nihil. wel een keer de potentiongever van het klephuis stuk gehad.
Nu na 8000 km een benzine verbruik plots met 25% toegenomen.
Wat is er stuk.
Auto rijdt verder goed.

Geplaatst door

jorini (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

laat hem eens uitlezen..

verbruik heeft meerdere factoren,conditie van de motor,rij omstandigheden,word er binnendoor gereden en/of veel snelweg,weer koud of warm..zware rechtervoet ja of nee en ga zo verder..

Niet iedere motor is hetzelfde en dus ook het verbruik niet..

Het kan best zijn dat de lambdasonde niet meer functioneerd.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

hellaas is deze passat niet uit te lezen,
Heeft maar één stekkertje bij de versnellingspook zitten, ben er al ééns bij de dealer geweest. Kon er niks mee!
met deze auto heb ik gemiddeld 1 op 12 gereden. voet is niet zwaarder geworden. verbruik is plots gezakt naar 1 op 10 á 1 op 9


ben zelf handig, die lamdasonde is dit te meten met een multimeter. Of in iedergeval een indicatie te krijgen of deze defect is.

jorini 0

15 jaar

Johan

je kan de lambdasonde wel even testen met bv een multiemeter..de auto moet wel warm gereden zijn..geef eens goed gas en meet erna eens even op de sonde..deze moet tussen de 0,1 en 1V +/- schommelen..doet hij dit ? dan werkt hij nog naar behoren,schommelt hij helemaal niet en blijft hij bv op 0,9 V staan ( rijk mengsel ) weet je dat deze kapot is..

even kijken hoeveel kabel je hebt,ene met 4 bv heeft er 2 voor het verwarmingselement,een aarde en een signaal ( zwart of grijs )

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

[quote=stefan84]Johan

je kan de lambdasonde wel even testen met bv een multiemeter..de auto moet wel warm gereden zijn..geef eens goed gas en meet erna eens even op de sonde..deze moet tussen de 0,1 en 1V +/- schommelen..doet hij dit ? dan werkt hij nog naar behoren,schommelt hij helemaal niet en blijft hij bv op 0,9 V staan ( rijk mengsel ) weet je dat deze kapot is..

even kijken hoeveel kabel je hebt,ene met 4 bv heeft er 2 voor het verwarmingselement,een aarde en een signaal ( zwart of grijs )

Gr Stefan[/quote]
Vandaag gekeken. Het is er één met vier draden. meten op de stekker word waarschijnlijk niks, Kan er zeer slecht bij.
Heb inmiddels een schema van het digifant systeem. Hier zie ik dat de zwarte signaal draad van de lamdasonde op klem 8 van het digifant computer uitkomt.
Ga kijken of ik hier een draadje tussen kan prutsen om te meten.

jorini 0

15 jaar

vraag aan stefan,
De lambdasonde is een vier draads,
Twee voor verwarming en twee signaal draden. Dit is een afgeschermde kabeltje
Op de stekker naar de sonde meet ik 12 volt voor de verwarming. Volgens schema zou er van de lambda signaal er één aan massa liggen maar dit meet ik niet. Dit is de rose draad.
Kan ik de stekker er afhalen en met twee losse draden met amp schuifjes op de lamdasonde meten. Dus zonder dat de lambdasonde verwarmt wordt.
De draden ertussen prutsen is nog niet gelukt.

jorini 0

15 jaar

Johan

je kan dat wel even doen om te testen,die verwarming zorgt er alleen maar voor dat hij veel sneller op temperatuur komt en zo ook sneller zijn werk kan doen..

Maar een massa moet hij in ieder geval wel hebben,heeft hij dit niet,kun je er altijd nog een maken,en dat nog eens testen..

Ben benieuwt..

stefan84 0

15 jaar

vandaag aan het prutsen geweest.
gemeten op de twee witten draden komende van de lamdasonde 4.7 ohm
auto gestart gemeten o volt en geen signaal.
doorverbonden met de stekker dus de twee witten draden van de lambdasonde verbonden met de stekker naar digifant. volle 13,8 volt. dus dit is de verwarming.
Dze moest ik dus niet hebben.

met andere woorden de twee andere aansluitingen moet ik hebben.

de meetsnoeren verbonden met de twee buitenste aansluitingen van de lambdasonde . Hier is er één van met massa doorverbonden.
Eerst zo gemeten. Ohmse weerstand is oneindig.
Eerst zonder de stekker erop van de digifant gemeten. Geen signaal, beetje ruis van milli volt
meetsnoeren tussen lambdasonde en stekker gemaakt, meetsignaal is vast 0.5 volt. veranderd niet met toerental.

kan ik hieruit concluderen dat de lamdasonde defect is.

Moet ik op zoek gaan naar een nieuwe.

jorini 0

15 jaar

Net met de auto naar een universeel garage bedrijf geweest.
Gezegd dat het vermoedelijk de lambdasonde defect is in verband met een hoger benzineverbruik en of hun een lamdasonde tester hadden.
Nee dit hadden ze niet.
Wel:
Zet de auto maar even binnen en dan meten we het CO percentage wel.
Zowel stationair als bij 2000 toeren was deze goed. ik meende te zien 0,5.
Volgens hun kan de sonde dan niet stuk zijn, maar zeggen dat de temp sensor eventueel stuk is.
In deze passat zitten er twee. één met een blauw stekkertje en één met een zwart stekkertje.
Beide in de koelslang naar de motorblok.

jorini 0

15 jaar

Met alleen CO meten kom je er niet.
Er zijn 2 mogelijkheden: ofwel uitlezen maar ik denk dat dat bij deze auto nog niet kan,
danwel meten. Als de temperatuursensor het zou zijn, kun je dat meten.

Overigens, een lambdasonde staat op 0,45 volt (weet niet hoe exact jouw meter is) gedurende de tijd dat deze nog niet opgewarmd is.
Als dit ook gebeurt bij een warme motor na een minuut opwarmtijd is de sonde defect.
Zolang de lambdasonde op dit voltage blijft staan is de regeling in de computer niet actief.

Op dat moment gebruikt de computer de basis-instelling die een klein beetje te rijk is.
Het CO komt op 0,5% omdat de katalysator er nog wat afhaalt, dat is ook de bedoeling van dat ding.
Je meet immers niet wat er uit de motor komt, maar wat er aan het eind van de uitlaat komt.

oldford 0
badge

15 jaar

katalysator zal bij mij niets doen, deze heb ik er al twee jaar geleden verwijderd .
Blok lag er los in en rammelde vreselijk. Met een stuk pijp en hamer eruit geslagen. Kom er al twee jaar mee door de keuring.
dit weekend wel een nieuwe temp sensor(€19,00) bij de dealer gehaald. weet haast zeker dat dit het niet is.
Heb beide vergeleken. ohmse waarden zijn nagenoeg gelijk. de nieuwe er toch maar ingezet.
Zal vragen wat een lamda sonde gaat kosten.

jorini 0

15 jaar

Voordat je zomaar een Labdasensor besteld:
Klinkt vreemd! Maar maak je inlaatgasklep en inlaat naar de venturie eens schoon met benzine of gasolie. Zo heb ik bij de Polo van mijn vrouw de labdasensor storing, die het lampje op het dashboard ( ga DIRECT NAAR UW DEALER) op deed lichten.
Ook een nieuw papieren luchtfilter ( wel de originele;geen namaak ) vernieuwen
De lucht/brandstogmengsel verhouding kan daar behoorlijk door beïnvloed worden
gr. Erwin kouwenhoven ( WTB-er).

( vroeger polijsten we de inlaatklep van onze 'op te voeren motoren' met commandant 3,2,1.)

ErwinK2938 0

15 jaar

Johan

meet eens beide sensoren in warm water..koud kunnen ze hetzelfde zijn,maar als de oude afwijkt kan dat ook bij warme motor zijn..die blauwe is trouwens voor het signaal naar de ecu en die zwarte stuurt je metertje op het dashbord aan.

Indien je een nieuwe lambdasonde koopt,haal dan een originele en geen immitatie!!

@Erwin

Ik denk dat je wel meer hebt moeten doen,dan alleen de gasklep te polijsten om aan een hoger vermogen te kunnen komen..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Benzine verbruik is nog steeds aan de hoge kant. Temp sensor is vervangen en heeft niet geholpen.
Luchtfiltervervangen voor een orginele, ook niets.
Door andere dingen heb ik de laatste tijd niet aan de passat kunnen werken.
Maar op hbase kom ik twee types tegen. één voor zonder katalysator en één met katalysator.
Origineel heeft er een kat onder gezeten maar deze is al twee jaar leeg.
Welke kan ik er het beste inzetten.
Alle twee hebben ze een losse massa draad. en een vierpolige stekker.

918560 of 918200.

jorini 0

15 jaar

Begin toch te denken aan een versleten c/q gebroken olie schraapveer i.v.m. je olieverbruik en hoger brandstofverbruik hoger, defect geraakte katalysator past allemaal bij elkaar. Als je de wagen NET gestart hebt hand opde uitlaat drukken ( een poosje dicht drukken en daarna in je hand ruiken of je olie ruikt, was vroeger de truuc). Zo ja, dan kop en cil.lichten set olie en gelijk afdichtingsringen aanschaffen.
Flinke klus dus,,,,,

ErwinK2938 0

15 jaar

Erwin

Even goed lezen...het olieverbruik is met deze motor nu NIHIL,ofwel amper wat..

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

tjah ....oeps misunderstood

ErwinK2938 0

15 jaar

probleem is opgelost.
Eigenlijk is er niets meer vervangen dan de temp sensor. echter het verbruik bleef aan de hoge kant.
De auto word niet meer zo veel meer gebruik en maak de laatste twee maanden weinig km.
Maar nu na 3 maal tanken (is ongeveer 1500 km) is het verbruik geleidelijk aan weer terug naar normaal.

auto rijd weer 1 op 12.

jorini 0

15 jaar

bedankt voor de feedback!

stefan84 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.