close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf II : Homokineet vervangen

Bouwjaar: 1985

Heren,

Morgen wil ik o.a. ( als het droog blijft natuurlijk!)de homokineet vervangen aan de linkerwielzijde. In het verleden heb ik dat wel eens gedaan maar wat is nu (gezien de kou buiten)het makkelijkst:

1. De bouten aan de vernellingsbak losmaken de moer bij het wiel en eruit, de Homokineet ging er toch met een paar klappen er weer af toch? de nieuwe ( met nieuw rubberhoes als 1e ) met 1 klik er op.

2 De moer los bij het wiel en de 3 bouten los waar ook de fuseekogel aanvast zit, wegklappen zodat je de Homokineet kan vervangen zonder deze los te halen.

Wat is het makkelijkst en snelst?

Grt, Roland

Geplaatst door

vw-hobby (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Roland

Denk dat 2 het makkelijkst is, zorg voor je begint dat je eerst de dikke moer los haalt waar de as mee vast zit, dus met een goede luchthamer of een dop waar je een lange pijp opzet, ze zitten vaker goed vast, en als het wiel eraf is, en hij opgekrikt is, lukt het meestal niet.

Als de moer los is, haal het wiel eraf, spuit even met een spuitbus lak op de veerpoot/naaf en draai de 2 bouten van de schokbreker los, makkelijk is om ook even de stuurkogel eruit te halen, draai de moer van de stuurkogel los en geef een goeie mep met de hamer tegen het huis waar deze inzit, je schrikt hem dan zo los en kan hem eruit halen, dan kantel je de boel naar voren en kun je de aandrijfas eruit trekken, verwijder de aandrijfashoes, en klop voorzichtg met een hamer tegen de homokineet, en voila..je hebt hem in je handen.

Monteer het in omgekeerde volgorde ( wel het vet niet vergeten ) en plaats de schokbrekers weer net zo als deze zat ( Markering van de lak ) Als je de schokbreker zo los haalt, zonder te markeren moet hij erna opnieuw uitgelijnd worden, de homo aan de bak kun je gewoon laten zitten, dit is als ik me niet vergis geen inbus maar een Torx.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Stap 2 , lijkt mijn als alles mee zit het makkelijkste, auto van die bouwjaar kan best tegenzitten alles zit vastgeroest. (goed met kruipolie spuiten en inlaten werken).

Tiguan 0
badge

14 jaar

En mocht je hem echt niet los krijgen, kom je de brander erop aan het zetten, dus de bout in het midden goed warm stoken, dan lukt het altijd wel, en heb bij deze auto's al heeft wat liggen branden :) omdat zelfs de zware slagmoersleutel het niet aankon.

stefan84 0

14 jaar

Ik heb de boel gpoed met kruiolie ingespoten om in te laten weken. Ik heb 9 jaar geleden er een nieuwe versnellingsbak onder gezet. Ziet er nog steeds netje uit.

Roland

vw-hobby 0

14 jaar

Als je geen slagmoersleutel hebt, zet er dan een dop op met een lange pijp, maar laat dan het wiel nog op de grond staan..

Wat doet hij precies ? Knakken tijdens het rijden als je aan het stuur draait ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hij heeft speling en rommelt maar knakt niet, dit is een aandachtspunt voor de APK.

Roland

vw-hobby 0

14 jaar

De vraag is, waar heeft hij speling.. ?

Dan is meestal de bakzijde kapot.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Bij het keuringsstation vertelde zij mij dat er speling in de aandrijvas zat bij de wielkant links. Ik ga er eigenlijk vanuit dat zij het goed hebben. Dus heb ik een Homokineet bij de wielkant besteld, morgen is het er.

Ook gelijk een Thermostaat beteld voor de kachel. ( zie andere Topic).

Nou dan moet het goed komen, o ja ook nog even de koppelingskabel vervangen. Woensdag in de koude garage kuntselen.

grt, Roland

vw-hobby 0

14 jaar

Ik hoop dat dan de buitenste kapot is, maar vaak is het die aan de bakzijde ( als er speling opzit )

Dan kun je woensdag mooi aan de gang gaan..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.