Volkswagen Passat: hoog krekelpiepend geluid rechtsachter

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi 130 pk

Viel me op dat rechtsachter een hoog irritant piepend geluid was. Leek ook wel beetje op geluid van aanlopend metaal. Of snerpende krekel.
Geluid was er niet permanent, maar af en toe. Ik reed toen ca. 80 km/h op rechteweg. Geluid was weg als ik stuurde (ook weg in vale bocht). Kan 't zijn dat iets van wiel aanloopt? Remmen? Moet ik me zorgen maken met een lange vakantierit voor de boeg?

henk12

Geplaatst door henk12 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=henk12]Viel me op dat rechtsachter een hoog irritant piepend geluid was. Leek ook wel beetje op geluid van aanlopend metaal. Of snerpende krekel. Kan 't zijn dat iets van wiel aanloopt? Remmen? Moet ik me zorgen maken met een lange vakantierit voor de boeg?[/quote]
Geluiden.... zijn op afstand moeilijk te beoordelen, ga op zeker laat het controleren.

Gr. paul

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

Denk zo te horen de achterremmen,deze schoonmaken/invetten.
Gepiep gaat zeker ook weg als je remt?

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

Slepende achterrem(men) denk ik zelf ook dat weet je pas zeker als je iets laat controleren.

Gr. paul

henk12 (0), 15 jaar geleden

[quote=ricky]Denk zo te horen de achterremmen,deze schoonmaken/invetten.
Gepiep gaat zeker ook weg als je remt?[/quote]
Ja, piep is inderdaad weg als ik rem.
Kan dit kwaad om hier wat langer mee door te rijden? Of moeten we meteen actie nemen?
Hoe ontstaat zoiets trouwens.


Paul, Ricky, bedankt voor jullie antwoord
groeten, Henk.

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=henk12][quote=ricky]Denk zo te horen de achterremmen,deze schoonmaken/invetten.
Gepiep gaat zeker ook weg als je remt?[/quote]
Ja, piep is inderdaad weg als ik rem.
Kan dit kwaad om hier wat langer mee door te rijden? Of moeten we meteen actie nemen?
Hoe ontstaat zoiets trouwens.


Paul, Ricky, bedankt voor jullie antwoord
groeten, Henk.[/quote]
Kan niet echt kwaad.
Ontstaat doordat de aanlegpunten van de remblok niet meer ingevet zijn,deze gaat altijd iets trillen met hoge frequentie en doordat er geen vet meer op zit veroorzaakt dit een hoog piepend geluid.
Zeg maar heel snel vibreren van metaal op metaal.

henk12 (0), 15 jaar geleden

Dus eigenlijk hogere slijtage zeg maar?
Kan dit door de Longlife-beurt heen geglipt zijn die ik een paar maanden geleden heb laten uitvoeren? Ik dacht dat remmen enz. daarin toch goed na worden gekeken. Of hebben ze dat toen niet kunnen zien?

hartelijk bedankt voor de antwoorden.

ricky (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=henk12]Dus eigenlijk hogere slijtage zeg maar?
Kan dit door de Longlife-beurt heen geglipt zijn die ik een paar maanden geleden heb laten uitvoeren? Ik dacht dat remmen enz. daarin toch goed na worden gekeken. Of hebben ze dat toen niet kunnen zien?

hartelijk bedankt voor de antwoorden.[/quote]
Heeft niks met slijtage te maken,maar met de gangbaarheid van de remmen.
Remblokken zitten opgesloten tussen 2 metalen en dat moet wel spoepel kunnen blijven bewegen,of ze nou nieuw zijn of bijna versleten.
Ik vind persoonlijk de intervallen te hoog van een long life.
De rem kan de ene dag nog soepel bewegen en even later vast gaan zitten door iets te weinig vet.
De keuze is dan voor de monteur,(invetten ondanks dat hij vrij beweegt) en jouw een hogere rekening geeft,of laten rijden.
Blijft lastig te beoordelen.
Beste is natuurlijk schoonmaken/invetten,maar daar zit dan natuurlijk ook weer die rekening aan vast...

henk12 (0), 15 jaar geleden

[quote=ricky]Heeft niks met slijtage te maken,maar met de gangbaarheid van de remmen.
Remblokken zitten opgesloten tussen 2 metalen en dat moet wel spoepel kunnen blijven bewegen,of ze nou nieuw zijn of bijna versleten.
Ik vind persoonlijk de intervallen te hoog van een long life.
De rem kan de ene dag nog soepel bewegen en even later vast gaan zitten door iets te weinig vet.
De keuze is dan voor de monteur,(invetten ondanks dat hij vrij beweegt) en jouw een hogere rekening geeft,of laten rijden.
Blijft lastig te beoordelen.
Beste is natuurlijk schoonmaken/invetten,maar daar zit dan natuurlijk ook weer die rekening aan vast...[/quote]
Ricky, bedankt voor je vakkundig antwoord. Jammer dat je zo ver weg zit want anders had je nu een klant gehad.
hartelijke groet,
Henk.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.