Volkswagen Golf IV: Hoog olieverbruik en roken na vervangen koppakking

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Geachte heren graag u hulp heb onlangs de koppakking van mijn auto vernieuwd omdat deze water verbruikte heb alles volgens voorschrift uitgevoerd maar nu blijkt dat de auto sindsdien heel erg veel olie bverbruikt en erg veel rookt en vooral als de auto even heeft stilgestaan en dan gaat rijden heb het idee dat de olie ven boven komt het vreemde is dat er aan de kop niks gedaan is hij is er in zijn geheel afgekomen en ook zo weer opgekomen compleet met nokkenas en al heb er alleen nieuwe olie opgedaan 5w40 half syntetic Wie o wie heeft een idee wat de oorzaak kan zijn ???

hossie

Geplaatst door hossie (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

rebel57 (0), 11 jaar geleden

Je zegt dat je aan de cilinderkop niks gedaan hebt, misschien is dat wel de fout. Deze had je na een lekker koppaking moeten vlakken alvorens deze weer te monteren

hossie (0), 11 jaar geleden

Hallo de kop was vlak auto is ook niet heet gelopen en als het aan de kop zou liggen zou er ook koelvloeistof in de cilinders komen en dat is niet het geval auto loopt verder prima en hij verbruikt op alle vier de cilinders de olie

RMF (0), 11 jaar geleden

Vlakken alleen nodig als auto heet is geweest. Heb de koppakking van mijn auto laatst ook vervangen, en ook niet gevlakt.

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

Vlakken is nodig indien blijkt dat na controle een kop krom of beschadigd is. Enkel stellen dat dit moet gebeuren na dat een kop heet is geweest = onvoldoende.

Gr. paul

hossie (0), 11 jaar geleden

in dit geval was vlakken niet nodig omdat de kop vlak was en dat is ook niet wat mijn probleem veroorzaakt het moet iets anders zijn stel dat de kop niet helemaal recht meer was dan komt en nog geen olie in alle vier de cilinders of wel ?

Diecko4 (0), 11 jaar geleden

Ik heb hetzelfde probleem, golf 4 bj 1999. wanneer de auto stil staat, stationair, en je gaat weer rijden rookt hij meer dan anders. heb je een oplossing voor je probleem gevonden?

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Welke olie zat er eerst in ?
Het zou maarzo langs de klepseals kunnen komen.

DAVID2014 (0), 11 jaar geleden

Is 5w40 trouwens niet vol synthetisch?

kaleido 1 (1680) PRO, 11 jaar geleden

Als er eerst semi synth. ingezeten heeft en er zit nu vol synth. in , zou dat het probleem wel eens kunnen zijn.
Heb nog geen antwoord gehad op de gestelde vraag , over de olie.
Vol. synth. heeft een sterk reinigende werking , het kan maarzo zijn dat er op diverse plaatsen koolaanslag verdwenen is wat eerst zorgde voor afdichting , wat nu verdwenen is en er dus meer olie achterblijft/lekt , wat dus verbrandt.

Punt (35) PRO, 11 jaar geleden

Met die leeftijd had ik zeker de klepseals vervangen . Het kan nu ook nog maar wel veel meer werk.
Ook willen de cilinders wel vervormen bij het aantrekken van de kopbouten wat meer olieverbruik geeft .
Het is mij gelukkig nooit overkomen ,maar sluit bij montage alle risicoos uit .
Wat Ferrie schrijft is zeker waar .... Gewoon die semisynthetische olie er weer in . Zelfs krukaskeerringen gaan lekken alsof er geen een in zit.
Groet.

Hendrik4290 (0) PRO, 11 jaar geleden

De reinigende werking van synthetische en half synthetische olie is net het zelfde, ze moeten aan dezelfde norm voldoen.
30 jaar geleden zal dat zo wel geweest zijn, tegenwoordig zeker niet meer.

Als er verhoogd olieverbruik is na een koppakkingwissel is er meestal iets mis met het aanhalen van de kopbouten of heb je een niet vlakke kop, waardoor het blok net iets te veel vervormt. Zeker met veel km op de teller. Olie verdwijnt dan langs de zuigerveren.
Een kop mag maar 0,05 mm afwijken in vlakheid, om dit te meten heb je een perfect rechte lange stalen rij nodig en voerplaatjes, op het oog zie je dat niet.
Motor met veel km beter eerst honen en nieuwe zuigerveren en klepseals steken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.