Volkswagen Passat: Keiharde waterslangen + te hoge koeltemperatuur

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 cc

Keiharde waterslangen + te hoge koeltemperatuur Volkswagen Passat 1994;
Waterslangen worden tijdens de rit keihard en de koelwatertemperatuur loopt te hoog op (100-105 graden)
Als motor en gehele koelsysteem zijn afgekoeld voelen de waterslangen daags hierna nog steeds hard aan.
Koelvloeistof staat dan te laag in het reservoir. Bij losdraaien dop van expansietankje - in koude toestand - gaat de druk van het systeem af (bij een koud koelsysteem dus!!!!) en stijgt het koelvloeistof niveau weer tot de normale hoogte.
Thermostaat al enkele keren vervangen, dop koelsysteem vervangen maar probleem blijft. Er zit geen koelvloeistof bij de motorolie en er komen geen luchtbellen van onderaf in het expansietankje. Motor loopt verder prima.
Ik zoek me suf. Wie kan me hierbij van advies voorzien?
gadijk@hotmail.com

gadijk

Geplaatst door gadijk (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Of het schoepenrad v/d waterpomp werkt niet goed zodat het koelwater niet voldoende wordt rond gepompt of koppakking lek. Zelf denk ik het laatste: lekke koppakking.

RMF (0), 11 jaar geleden

Heb ik ook last van, keiharde waterslangen. Ook heb ik de radiateurslang boven vervangen, ook de tankdop. Ook bij een koude motor zit er bij mij veel druk op het systeem, geen luchtbellen of motorolie bij de vloeistof of andersom.

Ook het systeem onder druk laten zetten, maar geen uitwendige lek te zien.

Het enigste bij mij, en ik denk bij jou ook is een inwendige lek bij één van de cilinders. Dus koppaking vervangen!!

paulmichiel (0) PRO, 11 jaar geleden

Of LPG verdamper doorgeslagen dus gas in het koelsysteem

ricky (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik weet niet uit mijn hoofd of jouw auto dit ook heeft maar bij veel modellen zit er een T-aansluiting in de kleine terugvoerslang die naar het reservoir gaat, ik heb al een paar keer gehad dat deze verstopt is waardoor er geen circulatie is. Ik zou dit eerst even controleren (1 minuut werk). Anders kan het de rest zijn wat hierboven is genoemd.

kaleido 1 (1595) PRO, 11 jaar geleden

Klopt er zit een plastik propje in met een een gecalibreerde opening, als deze verstopt zit ontlucht het systeem niet.
Waterslang eraf halen , dunne, op reservoir en kijken of er koelvloeistof uitkomt, zoniet waterslang compleet demonteren met een draadstang het propje eruit drukken en nogmaals proberen.
Hoeft er niet meer in terug.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.