Hallo,
Ik heb het volgende probleem met mijn golf 3 TDI (90Pk) variant (300dKm).
Bij maximaal in / uitsturen rijdend, dus niet in stilstand, (ook in die combinatie achter elkaar) hoor ik een "knok".
Visee kogels / spoorstang / spoorstang einden / bovenste lagerschalen / schokbrekers en voorwiellagers zijn vervangen.
Nu is mij verteld dat er speling zit tussen het lager en het lagerhuis. Komt dit meer voor?
Men vertelde ook dat de voorwiellagers bij volkswagen met loctite vast gezet worden in het lagerhuis. Klopt dit?
Mijn vraag is eigenlijk, heeft het zin om te doen? is die loctite sterk genoeg om het probleem niet terug te krijgen? Of kan ik beter nieuwe lagerhuizen er in zetten?
Alvast bedankt voor de reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lager zit niet met loctite, nog nooit gezien ten minste. De flens waar het wiel aan zit en die in het gat van het lager zit wil idd wel eens uitslaan. Enige juiste manier is dan de flens vervangen. Dit probleem met loctite oplossen is knoeiwerk. Hoe ga je hem namelijk centreren?? Kan dus niet.
En als ze dusdanig uitgeslagen zijn dat je het merkt is er zomaar 0.4 mm van de passing zoek. Dat als slingering genomen kan aan de rand van het wiel al ca 5 mm zijn. Daar rijd ik dus liever niet mee.
Meestal komt jouw probleem van de "knok" trouwens door 2 oorzaken; een achterse draagarmlager (rubberbus) die aan gort is of een bovenste veerpootlager die het draaien van de veer mogelijk maakt. bij de laatste kun je het zien als een ander aan het stuur draait, de veer moet dan mooi soepel meedraaien. Haakt ie weet je genoeg.
Ow ja, die was ik vergeten, de draagarmen zijn ook vervangen.
De auto is op een spelingsbank geweest, en daar kunnen ze het niet vinden?! Ben ik zelf niet bij geweest.
19 jaar
hallo,
zijn de homokneten al gecontroleerdt? met name de buitenste?
ron,
Nee Ron, die zijn niet gecontroleerd, maar naar mijn idee moeten die niet een keer "tok" zeggen en daarna niet meer in dezelfde stuurrichting. Als ik rondjes zou rijden in uiterste stuurstand dan zou ik die naar mijn idee constant moeten horen als het de homokineet zou zijn.
19 jaar
ik heb het een keer meegemaakt dat een bout van het stuurhuis (van onderaf het subframe) minimaal los zat. Geheel weer aangedraaid en opgelost. De dealer vertelde mij dat er een ander stuurhuis onder zou moeten
19 jaar
hallo,
wordt moeilijk van afstand marc, centrale moer van aandrijfas?
moer boven op de schokdemper? de veer die iets verdraait? slijtage in het stuurhuis?
overigens, geluid bij maximaal in/uit sturen is niet vreemd.
bij sommige opels is het echt extreem.
ron,
Probleem is opgelost.
Ik heb er een ander lagerhuis in gezet (met lager en flens als een geheel op sloop gekocht) en de knok is weg.
Het kan bij die Km stand (+/- 300.000Km) dus voorkomen dat speling tussen lager en flens, of lager en lagerhuis ontstaat.
Dank voor het meedenken in iedergeval.
Marc
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar