Volkswagen Polo: koel probleem /kachel probleem Polo 6N

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 AEE

Beste helpers,

Ik ben in het bezit van een Polo 1.6 uit '95 met 178.000 op de klok. De verwarming wordt niet warm op de snelweg en de meter blijft strak in de hoek!! sta ik stil neemt de temperatuur toe en wordt het ook weer warm in het gebakje.
Ik verbruik geen koelvloeistof maar bouw ook geen druk op in het expasievat..... (rara politiepet)


Wat kan dit zijn. Thermostaat defect, radiator verstopt, waterpomp.... zeg het maar.

alvast bedankt voor jullie hulp!!!

BOB

bobin

Geplaatst door bobin (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bob,

Aan je verhaal te lezen zou ik zeggen, 99% de thermostaat..

Deze vervangen, nieuwe koelvloeistof erin en je kunt weer door karren ermee..

Gr Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nr 6 is de thermostaat, even de onderste slang volgens die van de radiateur afkomt, slang los halen, 2 boutjes los draaien, plastic mondje eraf halen, thermostaat verwijderen, nieuwe erin + O-ring en monteren in omgekeerde volgorde..

[url=http://img9.imageshack.us/i/48381143.png...][img]http://img9.imageshack.us/img9/3711/4838...[/img][/url]

berendonck (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik denk eerder de waterpomp (schoepen los op het asje).

Gr. Harry

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dat verklaart zijn probleem niet Harry,

Tijdens het rijden blijft de meter in de hoek liggen, dus koud, en blaast de verwarming koele lucht naar binnen, gaat hij stil staan, loopt de temp weer op richting normale waarde en komt er ook warme lucht naar binnen..

De Thermostaat zal wel blijven hangen, dus open blijven staan of veel te vroeg openen..

Als de temperatuur nu normaal bleef staan, maar alleen koude lucht ging blazen bij stationair, kon het ook de waterpomp zijn, dus de schoepen los van het asje, maar dat is nu niet het geval.

Gr Stefan

berendonck (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb dit mischien te vaak meegemaakt, maar wel met dezelfde klacht.

Gr. Harry

bobin (0), 14 jaar geleden

Stefan,

klinkt idd logisch wat je zegt. misschien heb je hier nog wat aan. stond voor het verkeerslicht te wachten na ong 15 km en zag nog steeds uitlaatgassen mijn uitlaat uit komen. De motor is dan al warm dus misschien is ie de motor aan het bypassen en wordt de motor niet verwarmd/ gekoeld door de vloeistof.

ga in iedergeval de thermostaat vervangen. Ik koppel wel even terug of de klacht heirmee opgelost is.

Bob

bobin (0), 14 jaar geleden

Stefan en Harry,

zoals beloofd een reply van mijn werkzaamheden.
Eerste deel van de klacht/ storing is opgelost. Heb de thermostaat vervangen en de motor blijft op temperatuur ongeacht ik op de snelweg rij of stil sta.
Tweede deel van de storing (geen druk opbouw in expansievat) is er echter nog steeds. Zou dit de waterpomp toch kunnen zijn? Hoe kan ik dit controleren zonder de pomp te demonteren (en de riem). Hoe moet dit?

Wat me ook opviel is dat het kleine overloopslangetje (va verdeelstuk thermostaathuis naar bovenkant expansievat) kleine beetjes water in het vat "spuugt".

Echter geen druk opbouw. Kan ik wel blijven rijden of moet ik de fiets pakken....

nog ideeën?

berendonck (0) PRO, 14 jaar geleden

In je expansievat moet hij niet spugen dit moet gewoon een straal zijn ik zou toch ook de waterpomp even nazien.

Gr. Harry

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Robin,

Zo te horen klinkt alles normaal, je zegt ook, hij bouwt geen druk op, dat is helemaal mooi, wat van druk op het koelsysteem is wel normaal hoor..

Even over het 'spugen', dit heb je zeker geconstateerd toen hij stationair liep ?? Zo ja, doe de test nog eens maar geeft dan wat gas, je zal zien dan er dan een straal uitkomt, dat is dan goed..

Je kan ook eens de bovenste slang van de radiateur met je hand dichtknijpen, geef je eens een paar keer flink gas, voel je nu wat druk op de slang komen ? Zo ja, dan zou je waterpomp ook nog goed werken..

Volgens mij is er nu helemaal niks meer aan de hand..

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.