Volkswagen Polo: oliepijl stijgt

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9sdi

Bij het schoonmaken van de luchtinlaat van mijn polo 6n sdi ben ik een heleboel olie tegengekomen. Het eerste dat ik toen gedaan heb is natuurlijk het oliepijl gecontroleerd; deze bleek te hoog te zijn. Dus; olie afgetapt en opnieuw gevuld tot het juiste niveau (klein stukje boven minimum). Daarna heb ik 75km gereden in 3u tijd (ieder ritje is de motor helemaal warm geweest en de langste rit was 30 km). Nu staat het pijl weer bijna op maximum. Het is geen lekkage uit het koelvloeistof circuit; koelvloeistof blijft netjes op pijl. Wie weet wat het probleem kan zijn?

GerwinB

Geplaatst door GerwinB (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Is het diesel? Hoge-druk pomp mogelijk intern lek.

GerwinB (0), 14 jaar geleden

Het is een diesel motor idd. Als je met de vraag bedoeld of er diesel in de olie bij komt; geen idee, hoe kan ik dat (makkelijk) testen?
Staat de brandstofpomp in contact met olie? Bij mijn weten is de pomp gesmeerd met diesel en komt er geen olie bij de pomp. Of is er een andere manier (dan vermening van diesel bij de olie via de pomp) dat een defecte pomp kan zorgen voor een hoger oliepijl?

berendonck (0) PRO, 14 jaar geleden

Laat de verstuivers eens testen op nadruppen of pissen dan komt je oliepeil namelijk ook omhoog.

Gr. Harry

GerwinB (0), 14 jaar geleden

Zijn er nog andere symtomen van nadruppen of pissen van verstuivers die ik kan nagaan, voordat ik onnodig alle onderdelen van mijn auto laat controleren ;)?

berendonck (0) PRO, 14 jaar geleden

Laat de olie aftappen door iemand die er verstand van heeft dan kan je vaak wel zien of ruiken of het diesel is.

Wat old ford zegt kan het ook zijn.

En let op ! Diesel smeert niet zo goed als olie.

Gr. Harry

GerwinB (0), 14 jaar geleden

Ik ben vanmiddag naar een motoren revisie bedrijf geweest om te vragen of die de verstuivers wilden testen. Dat wilden ze maar na het zien/horen lopen van de motor zat volgens hun daar het probleem niet; "De motor loopt er veel te mooi voor om defecte/slechte verstuivers te hebben."

berendonck (0) PRO, 14 jaar geleden

Als het geen gasolie is dan moet het koelvloeistof zijn maar dan moet je peil in het expansievat ook dalen, ik heb namelijk nog nooit gezien dat de olie in een carter zich vermeerderd.

Meer vloeistoffen zitten er niet in.

Gr. Harry

GerwinB (0), 14 jaar geleden

Daarom zat ik zelf te denken aan kapotte/slechte zuigerveren. Als ik me niet vergis is een kenmerk van kapotte zuigerveren puffen uit de olievuldop en dat doet ie ook (meer dan toen ik 10.000 km terug onder de vuldop keek). Dan zou de diesel/afvalgassen daarlangs door het carter kunnen gaan en kunnen de vaste/vloeibare/gecondenseerde deeltjes in de olie blijven hangen toch?

Groeten,

Gerwin

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Gerwin,

Mocht het al zo ver zijn, zou je waarschijnlijk ook startproblemen ondervinden bij een zeer lage compressie, en zal de motor niet zo heel lekker meer lopen, ik vind het teveel wat het peil stijgt als het door de diesel komt via de zuigerveren, zonder verder iets te merken.

Maar als hij zovel gestegen is, drupt het dan als water van de peilstok af ?

Anders eens eens cilinderlektest doen..

Gr Stefan

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

en als je doorrijd blijft het peil dan stijgen of heb je gewoon niet goed gepeild of bijgevuld,warm heb je ander peilniveau dan koud,puffen uit de olievuldop zegt niks als je carterventilatie dich zit doet ie dat ook

GerwinB (0), 14 jaar geleden

Ik zal morgen ochtend (wederom na een koude nacht, net als de vorige keren) weer het oliepijl controleren nadat ik gister weer 200km gereden heb. Tevens zal ik dan kijken hoe vloeibaar het is. Nu ik daar zo aan denk, de vorige keer tijdens het pijlen leek het niveau iets te verlopen tijdens het scheef houden van de pijlstok.
@stefan84: de motor loopt ook steeds minder mooi; onregelmatig stationair (nog(?) niet op de toerenteller zichtbaar, maar zeker hoorbaar), tijdens constante snelheid (en gelijk gaspedaal) maakt de motor afwisselend mooi geluid (zoals ie dat altijd deed en net zoals andere diesels) en een harder (scherper(?)) geluid.
Ik heb een afspraak voor een compressietest gemaakt bij de garage om de hoek. Wat is het verschil tussen cilinderlektest en compressietest?

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

compressietest woord zegt het al ,kun je kijken of de compressie op alle cilinders hetzelfde is echter bij afwijking kun je nog niet precies zeggen waar het probleem zit,lektest zet je druk op de cilinder en kun je horen waar de luchtdruk ontsnapt hoor je blazen achter in je uitlaat lekt hoogstwaarschijnlijk je uitlaatklep ,blaast hij in de inlaat hoogstwaarschijnlijk in laat klep lek,blaast hij in het carter oftewel bij het verwijderen van je olie vuldop hoogstwaarschijnlijk compressieveren slijtage,blaast hij door naar langsliggende cilinder hoogstwaarschijnlijk koppakking of kop lekkage,komt je koelwater omhoog koppakking of kop gescheurd,ik zet er bewust bij hoogstwaarschijnlijk want zekerheid heb je pas bij demontage en visueel of meetgereedschap toepassingen,maar kun je wel gerichter de storing opsporen

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Ik heb nog nooit gehoord, dat het oliepeil sterk kan stijgen als gevolg van een slechte compressie. Integendeel, het peil gaat dan zakken tenminste als het langs de zuigerveren gaat.
Ik denk toch dat er dieselolie in de motorolie lekt.

tedkroon (0), 14 jaar geleden

Beetje vaag allemaal!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Waar staat dat Tjaart ?

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Stefan, Je bedoelt waar staat dat hij slechte kompressie heeft? nergens. Maar dit is het antwoord op # 9. Uit niets blijkt dat er iets mis is met de kompressie integendeel, motor loopt prima,geen melding van rook, geen koelvloeistofverlies. Alleen veel olie in hetluchtfilterhuis op het moment dat het peil ( waarom schrijft iedereen pijl ? ) te hoog was. Daarom verwacht ik niet dat een kompressie of lektest een afwijking zal laten zien.

berendonck (0) PRO, 14 jaar geleden

Het is denk ik toch gasolie of er zit gewoon teveel olie in zodat het gaat schuimen.

Zijn koelvloeistof staat op peil en blijft op peil.

Gr. Harry

GerwinB (0), 14 jaar geleden

Ik heb nog weer een keer de olie bekeken en de olie is niet zo dun als water het zou iets dunner kunnen zijn dan normaal, maar dan is dat maar heel erg weinig. Ik heb trouwens meteen het peil weer bekeken en het lijkt erop alsof ik de keren dat ik gemeten heb net iets de auto scheef gehad heb (bij het meten va het lage peil met de kant van de peilstok aan de hoge kant en andersom). Het peil was namelijk een stukje boven het midden en de stijging lijkt mee te vallen dus. In ieder geval komt er nog steeds iedere keer olie in de inlaat en ik heb ook ontdekt dat er lucht uit de vuldop 'puft' en dat de motor anders klinkt als de vuldop eraf is dan wanneer deze erop zit.

anoniem-1573996169 (0), 14 jaar geleden

dus verkeerd gepeild,en dat het geluid veranderd met dop erop of eraf klopt ook en dat hij daaruit puft als je de dop verwijderd is ook normaal,alleen de olie in de inlaat is niet goed,is je carterontluchting goed open

GerwinB (0), 14 jaar geleden

Ik heb geen carter ontlluchting kunnen vinden anders dan het pijpje van het kleppendeksel naar de luchtinlaat en die is niet verstopt maar zeker niet schoon (de wanden van het buisje zijn voorzien van een dun laagje olie)

berendonck (0) PRO, 14 jaar geleden

Niks aan de hand dus.

Gr. Harry

GerwinB (0), 14 jaar geleden

Niet bij de kleppendeksel ontluchting idd, dus het probleem zit ergens anders

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.