Volkswagen Touran: koelfan draait na bij koude motor

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6FSI

Bij uitgeschakeld contact en bij relatief koude motor (bijv. 2km gereden ) beginnen soms de 2 koelfannen spontaan na te draaien voor zo een 10 tot 15 minuten. Motor en het koelwater zijn dan dus nog nauwelijs warm. Foutcode was: Te sterk/te hoog signaal van thermosensor. Ik heb reeds deze koelwaterthermosensor bij het thermostaathuis en de gehele koelfanunit vervangen maar probleem blijft. Thermostaathuis werkt goed. Suggesties waar verder te zoeken?

gerard3569

Geplaatst door gerard3569 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Touran? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Benny Vee (0) PRO, 15 jaar geleden

Heb je wel de juiste sensor ( Is de storing er nu uit? )
Wat versta je onder de gehele koelfanunit want dit probleem wordt meestal veroorzaakt door één van de koelventilatoren ( grootste ) en bij een touran moet je dan een heel nieuw set monteren en dat zijn 2 ventilatoren en het frame.

gerard3569 (0), 15 jaar geleden

ik heb de juiste sensor gebruikt en met de gehele koelunit bedoel ik de 2 fans met frame, de originele reparatieset van VW. De storing is gewist maar komt terug als het weer een keer of 6 gebeurt. Het vreemde is dat het alleen bij relatief koude motor gebeurt.... Zijn er evt. nog meer thermosensoren of andere sensoren die de fans aansturen?

Benny Vee (0) PRO, 15 jaar geleden

Geeft de testkast niet aan welke temperatuursensor.
Er zit er waarschijnlijk ook nog één de in de radiator uitgang.

gerard3569 (0), 15 jaar geleden

Nee, de monteur wees naar de bovenste sensor. Zojuist gekeken, en ja er zit er nog een onderaan bij de aftapkraan. Zou kunnen dat die ook niet goed functioneert, dan klopt de testkast ook die zegt namelijk te hoog/sterk signaal (wrs. tov de eerste sensor bij het huis en de 2e moet altijd kouder zijn).
Maar hoe vervang ik die sensor onder zonder dat de gehele radiator leegloopt? Heel snel omwisselen met een nieuwe?

Benny Vee (0) PRO, 15 jaar geleden

Bij ons geeft de testkast precies aan om welke sensor het gaat en we kunnen die dan ook interactief testen.
Maar je kunt hem ook gewoon vervangen want duur zijn ze niet maar wel slecht.
Bij koude motor vervangen en koelvloeistof opvangen wat wegloopt

gerard3569 (0), 15 jaar geleden

Net ook de onderste vervangen en nu maar afwachten... Navraag bij VW leert dat de onderste sensor bij de radiateur de fannen aanstuurt en de sensor bij het thermostaathuis de ecu en dashboard. Benny in ieder geval bedankt voor je advies, anders had ik nooit van het bestaan van de onderste sensor geweten!

gerard3569 (0), 15 jaar geleden

3.500 km gereden inmiddels en het probleem heeft zich niet meer voorgedaan. Wel een ander probleem en dat is het plotseling inhouden van de motor voor circa 1 sec. onder constante last. Het lijkt of er dan totaal geen onsteking is....ELECTR. gaspedaal of bobine defect?

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

wellicht dat uitlezen duidelijk geeft

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touran of stel zelf een nieuwe vraag.