close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: Koeling VW polo 1992

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Ik ben sinds kort eigenaar van een VW polo II 1.3 (54pk) uit 1992. Helaas heb ik daar problemen mee. Onlangs kwam ik onderweg er achter dat de koelvloeistoftemperatuur zeer hoog was (110 graden, niet doorgereden). Tevens deed de kachel het niet, de fan draaide ook niet. Later bleek dat het koelreservoir leeg was. Later heb ik bijgevuld (met water) en de motor stationair laten opwarmen. Veel bellen, maar van verdwenen. De fan sloeg aan het de kachel werkte, maar matig. De temperatuur steeg tot 80 graden. Even 5 minuten gereden, met een maximale temperatuur van 70 graden. Daarna het reservoir gecheckt en de koeling spoot er uit. Weer bijgevuld, weer luchtbellen, maar minder. Weer rondje rijden en weer spoot er veel uit, weer bijgevuld, etc. Weet iemand wat het is? Er kwam geen witte rook uit de uitlaat, de olie rook niet zoet, geen mayo onder de dop. Heb ik de auto goed ontlucht? Als ik gas gaf, dan zag ik het niveau van de koeling dalen. Liet ik mijn gas los, dan stroomde het reservoir over, en zakte weer door de luchtbellen. Is het toch de koppakking, of een ander soort lek?

Groeten Klaas uit Groningen

Geplaatst door

kapteyn (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Klaas,

Deed het probleem zich al gelijk voor nadat je de auto gekocht had ? Je weet natuurlijk niet waarom ze hem verkocht hebben of wat ermee gebeurt is.

Dat het water eruit spuit is geen goed teken..Of dat komt door veel lucht in het systeem + een hoge koelvloeistof temp, of de koppakking / kop is kapot waardoor hij druk opbouwt en het zo eruit drukt.

Wel is belangrijk om te weten dat de thermostaat en waterpomp goed functioneren, je zou om te proberen de thermostaat eens even eruit kunnen halen, daar kom je toch zo bij, kijk dan eens wat hij dan doet..

Als het goed is heb je ook nog een klein wit kraantje zitten bij de kachelmotor, voor de rest is het een gesloten systeem en kun je niks ontluchten, hoe je te werk moet gaan staat al vele malen beschreven hier op de site.

Ook kun je komende week even langs een garage in de buurt rijden en met een CO snuffelaar controleren of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten, dit is binnen een minuut gebeurt en kan dan het e.e.a. uitsluiten.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Dank Stefan voor je reactie. Het probleem deed zich al eerder voor, maar er waren wat dingen vervangen, die ik even niet zomaar meer op kan noemen, maar daar kom ik later op terug. Heeft het toen 500 km goed gedaan, tot dit voorval. Maandag bel ik met de monteur die deze auto onderhoudt, en zal hem uitleggen wat er gebeurd is. Probleem is dat ik wel 200 km moet rijden als ik de auto naar hem toe moet brengen. Lijkt me niet een goed idee. Kan wel CO-testje doen hier bij een garage hier om de hoek. Straks nog proberen te ontluchten bij het witte kraantje en zonder thermostaat. Verslag volgt....

kapteyn 0

14 jaar

Vul het reservoir eens helemaal met water als de motor koud is, start hem en laat hem ff lopen, vul zonodig iets bij, draai de dop erop en laat hem op bedrijfs temp komen, desnoods met een verhoogt stationair toerental tot de fan aangaat ( ook zal hij dan warme lucht moeten blazen en zijn de slangen van de radiateur en radiateur zelf mooi even warm )

Zet de motor uit en controleer het peil even als hij afgekoeld is, vul zonodig bij en dan moet het goed zijn.

Niet de dop eraf laten of telkens los draaien zodat hij overloopt bij een warme motor of als deze loopt, want dat werkt niet.

Waarom kun je nu niet zeggen wat er allemaal aan gebeurt is ??

stefan84 0

14 jaar

haha, kan het nu niet zeggen omdat ik het niet uit het hoofd weet. Maar maandag weet ik meer als ik de monteur heb gesproken. Heb net ontlucht via het witte aftappunt en kwam direct koelvloeistof uit. wel onder lage druk, maar dat zal wel komen omdat het een klein kraantje is. Vanavond probeer ik wat je hierboven beschreven hebt. ben nu op zoek waar ik de thermostaat kan vinden. nogmaals dank

kapteyn 0

14 jaar

Ow op die manier, haha..

Volg een je bovenste radiateur slang, daar zit hij in een plastic mondje, 2 boutjes los draaien, slang en mondje weg pakken ( wel even het water aflaten natuurlijk ) en de thermostaat valt eruit..

Ben benieuwt..

stefan84 0

14 jaar

Gisteravond stationair laten draaien, bijgevuld en met dop op temperatuur laten komen. Fan sloeg aan maar de kachel werd niet heel warm. Vanochtend weer gecheckt en het reservoir was nog op hetzelfde niveau. Klein stukje gereden en dat ging ook, maar als ik daarna luister als ik de auto uit zet, hoor ik belletjes in het reservoir. Heb nog niet zonder thermostaat gereden. Wel gesproken met de monteur en die had de thermostaat en het huis vervangen en nog iets aan de fan. Hij denkt dat het de koppakking. Nu wil ik de auto laten repareren (is wel de moeite), maar het probleem is dat ik dan wel een eind moet rijden. Hij zei dat het met jerrycans lauw water aan boord het wel moet lukken. Ik denk dat het wel moet lukken (80 op de snelweg en vaak stoppen). Straks nog even testen of er CO uit de koeling komt.

kapteyn 0

14 jaar

Koppakking lek, heb er net 1 gehad met de zelfde verschijnselen. Kijk wel uit met de dop losdraaien als ie heet wordt, want er staat dan heel veel druk op, en je kunt je lelijk verbranden.
Rijdt er erg rustig mee, die ik hier heb staan heeft door het doorrijden een waterslag gemaakt (cilinder tijdens uitzetten volgelopen met water) en is dus overleden want er zit nu een kromme drijfstang in.

Mercury 0
badge

14 jaar

hij zei dat het wel te doen moest zijn, maar zo'n waterslag lijkt me niet heel fijn. dank voor de tip van het verbranden, maar daar hou ik wel rekening mee. de dop niet helemaal dichtdraaien, zodat geen druk op gaat bouwen. ben dan alleen benieuwd of de koeling er dan lang in blijft. is het wel verstandig om over de snelweg te gaan? of zijn er betere oplossingen

kapteyn 0

14 jaar

Als je de dop niet vast draait rij je een paar km en ben je zo alle koelwater kwijt, dus dat lijkt me niet zo verstandig..

Of het aan te raden is om ermee verder te rijden is achter de pc niet te zeggen, als je pech hebt sta je ergens langs de kant, net 150 km van huis..

Is er geen andere optie, bv een beunhaas of garage in de buurt ?

Is ook de dop van het reservoir nog in orde ? Dus niet dat hij te vroeg opent o.i.d. ?

stefan84 0

14 jaar

het heeft een tijdje geduurd, maar heb hem naar de garage gebracht. ben 200 km lang met 80km/h naar garage toe gereden en dat ging eigenlijk prima. weinig koelvloeistof verloren. kachel deed het ook goed. temperatuur gaf alleen zeer laag aan (60), maar die zal wel wat afwijken. resultaat: het was toch de koppakking. waarschijnlijk de vorige keer toen hij te warm werd kapot gegaan, voordat de thermostaat was vervangen. dinsdag hoor ik of de koppen gevlakt moeten worden. gelukkig geen waterslag

kapteyn 0

14 jaar

koppakking gerepareerd, maar vraag me toch af of alle problemen opgelost zijn. heb de auto opgehaald bij mijn monteur en de druppels zaten op de ramen en kreeg het met de kachel haast niet droog. alle ramen constant beslagen en enkel de voorruit werd na 20 km droog. tevens vond ik de lucht uit van de kachel stinken. lekke kachelradiateur? morgen maar eerst even naar het peil kijken. een lekke kachelradiateur zou een verklaring kunnen zijn voor het drooglopen, met gevolg een lekke koppakking..., toch? zal eerst de afwatering onder de motorkap checken (filter droog). is dat het niet, dan moet het koelsysteem maar onder druk. is dit een juiste redenering?

joe

kapteyn 0

14 jaar

Auto heeft nogal een tijdje stilgestaan, dus dat beslagen ramen verhaal, kan.(en verklaard waarschijnlijk ook het stinken) Werd de kachel wel warm? Staat de temperatuur meter mooi stabiel?, is de koelvloeistof nog op peil?

Indien de kvs nog op peil is, dan zou ik maar even rustig doorrijden, temperatuur goed in de gaten houden, ramen op een kiertje open zodat de warme vochtige lucht er goed uit kan, en alle dagen even je kvs controleren (kan nog iets lucht in het systeem zitten. )

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

heeft idd een tijd stilgestaan. ik ga het eerst aankijken. kachel deed het goed. de temperatuur komt niet boven de 70 maar blijft redelijk staan. ik zal de koelvloeistof en de kachel in de gaten houden. de geur die ik rook was een redelijk chemische geur. niet muf. zal het systeem nog even zelf ontluchten. dank

kapteyn 0

14 jaar

Normaal hoort hij mooi 90 graden te worden, volgens mij is de thermostaat ook niet meer al te best..

Indien je ramen ( voorraam ) echt vettig worden, dan kan er sprake zijn van een defecte kachelradiateur..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

denk niet dat er koelvloeistof lekt. heb er net nog een stukje mee gereden en de auto is nu bijna droog en stonk niet. wel denk ik dat de thermostaat kaduuk is. na een ritje snelweg was de onderste slang koud en die werd pas warm na flink wat gas geven in stilstand met de kachel laag. de fan sloeg toen aan bij 70/80 graden. daarna koelde hij weer af. bel vanavond even met de monteur. hij heeft in de zomer namelijk een nieuwe thermostaat plus huis erin gezet (nieuw kan ook sloop zijn, dus checken). kachel werd wel warm maar ik na het gasgeven in stilstand was hij toch een stuk warmer. ik laat het wel weer weten

kapteyn 0

14 jaar

ik heb gebeld met de monteur. blijkt dat hij er een 65 graden thermostaat in heeft gezet, omdat hij af en toe wat warm werd. dat is dus de reden. de fan slaat ongeveer aan bij 80 graden zelf zegt hij dat de motor warm genoeg wordt om te goed te lopen. dat vind ik ook wel. tevens doet de kachel het voldoende en wordt ook wel goed warm. hopelijk blijft alles nu een tijdje goed. zal wel kachel en kv peil in de gaten houden dank voor de info ieder

kapteyn 0

14 jaar

Een originele thermostaat hoort erin, en hoort daar ook goed mee te functioneren!

Daarbij heb je een verhoogd brandstof verbruik en een hoger motor slijtage bij een te lage kvs temp..

stefan84 0

14 jaar

dat lijkt mij ook, maar aan de andere kant kent hij de auto langer dan ik en hij heeft naar mijn weten wel verstand van zaken. ik zal het nog een keer met hem overleggen. joe

kapteyn 0

14 jaar

een 65graden thermostaat???? lijkt me wel een heel erg koude thermostaat voor deze motor. Als een motor goed is, en hij loopt niet in de tropen of in de bergen, kan ie gewoon toe met een standaard thermostaat.

gr

Peco Power

Mercury 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.