👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo,
Sinds een tijdje heb ik een koelvloeistof probleem met mijn auto. Wanneer ik gewoon woon-werk verkeer heb (100-200km per dag) heb ik geen enkel probleem. Echter wanneer ik langere afstanden ga rijden verlies ik echter koelvloeistof. Maar ook niet altijd.
Van het zomer ben ik twee keer op vakantie geweest. Naar Frankrijk, daarmee geen enkel probleem gehad. Ongeveer 140 km/h gereden, geen enkel probleem.
Daarna naar Kroatie. Ongeveer 150-170 km/h gereden door Duitsland. Echter iedere 300 km moest ik de koelvloeistof bijvullen. Ook zachter rijden (120-140) lijkt geen oplossing.
Vorig jaar had ik hetzelfde probleem. Het koelsysteem is daarom onder druk gezet met stoom of rook of zoiets, maar er werd geen lek gevonden. Wel is sinds vorig jaar de waterpomp vervangen (tegelijk met dbriem). Daar kan het denk ik ook niet aan liggen.
Is iemand bekend met dit probleem? En heeft iemand een oplossing?
Alvast bedankt.
Gr Lennart
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan het zijn dat het probleem van vorig jaar is opgelost met een nieuwe waterpomp en dat er zich nu een nieuw probleem voordoet? Doe je het reservoir niet te vol? Het overtollige voert het systeem af door het afvoerslangetje bij de dop van het expansievat? Geef eens wat informatie over de temperatuur? hoe gedraagt de meter zich? Natuurlijk kan de koppakking lekken,, Maar een kleine lekkage elders is waarschijnlijk voordeliger op te lossen.. Dus vooraan beginnen..
Hallo Cor,
Bedankt voor je reactie.
Het inderdaad waar kunnen zijn dat zich nu een nieuw probleem voordoet. Ik weet het niet, want sinds het vervangen van de dbriem en waterpomp heb ik de auto tot aan de vakanties enkel voor woon-werkverkeer gebruikt.
Het reservoir doe ik tot max. Dus ik denk niet dat dat het is, ook omdat het probleem zich dan altijd voor zou moeten doen.
De temperatuur is altijd strak 90. Tenzij ik even wat afrem, dan zakt de temperatuur al vrij vlot naar 60-80 graden.
Wat trouwens misschien wel goed is om te weten is dat de auto pas melding geeft van te weinig koelvloeistof in het reservoir wanneer de auto tot stilstand komt. Bv. wanneer ik even van de snelweg af ga om te tanken of een file in rijd.
Deze melding houdt in dat ik drie keer een pieptoon hoor en dat het lampje van de koelvloeistof begint te knipperen.
13 jaar
Er bevindt zich een niveau indicator in het expansievat. En nu eerst maar eens kijken of je ergens sporen van koelvloeistof lekkage kan vinden?
Het koel syteem kun je opdelen.. Elk component ervan heeft een toevoer en retour. Probeer die te volgen..Controleer alle hierna te noemen componenten op lekkage door te kijken of te voelen of het vochtig is. Koelvloeistof proeft een beetje zoetig, water proeft niet zoet. Let dan altijd op de aansluitingen van de slangen en de onderkant van de componten. nl:
radiateur (dikke slangen),
expansievat (hierop komen meestal ook dunne ontluchting slangetjes uit),
kachelradiator(zit in de auto en bij lekkage wordt de vloer vooronder nat. dus proeven!,
verwarming inlaatspruitstuk in de buurt van de gasklep. (dunne slangetjes) en soms maar 1 slang en er zit een kanaaltje wat door de inlaatspruitstukpakking gaat.
waterpomp, kan weer lekken onder de as ervan zit een gaatje waar de vloeistof dan uitkomt.
cilinder koppakking, deze kan inwendig lekken en naar buiten..
Het lek kan ontstaan nadat er druk op het koelsysteem komt, maar het lek kan net zo goed ontstaan op het moment dat de druk in het koelsysteem weggevallen is. mn bij de slangklemmen..dus kijk ook eens smorgens nadat alles een nacht gestaan heeft. Veel succes. ik hoor het wel.
Ik gok dat je motorcode AJM is, bekend probleem met koppakking, net als de ASV.
Ik heb vorig jaar ook een ASV gemaakt, die verbruikte ook koelvloeistof bij lange ritten en autobaan, bij korte stukjes binnendoor niks aan de hand.
Zou kunnen, maar een koppakking vervangen terwijl er iets anders lekt lijkt mij wel gortig.. Dus.. Eerst de andere zaken uitsluiten
Nogmaals bedankt voor de reactie. Ik ga morgen de genoemde punten bij langs lopen en laat dan weer van me horen!
13 jaar
Goed, volgende update:
Gisteravond heb ik (ongeveer 15km voor ik de auto weg heb gezet) de koelvloeistof bijgevuld. Helaas toen ik thuis kwam niet meer gekeken naar het peil van de koelvloeistof.
Echter vanochtend start ik de auto en binnen 50 meter krijg ik weer het signaal dat de koelvloeistof op is. Inderdaad moest er ruim een halve liter bij!
Daarna naar het werk gereden (50km). Dit ging probleemloos en toen ik daar eenmaal was, was de koelvloeistof nog op dezelfde hoogte als toen ik hem had bijgevuld.
Het begint nu dus toch wat te lijken of lekkage?
13 jaar
Er wordt al aangegeven door Cor dat je mss te veel koelvloeistof in het expansievat hebt zitten.
Mijn vrouw rijd hier een nissan micra die wanneer ik hem bijvul bij koude motor tot max, er altijd daarna wat uitgooit.
Als hij dan koud is staat hij daarna maar een stukje boven min. Ik heb nu bewust niks meer bijgevud, omdat hij het er toch uit gooit.
Het niveau blijft het zelfde nu.
Eerst dacht ik ook aan een lekkage, maar ze rijd er nu algeruime tijd probleemloos mee rond.
Gr fred
13 jaar
Inderdaad, eerst proberen het reservoir niet tot het maximum te vullen maar iets boven minimum. Mocht je dan toch nog koelvloeistof verliezen het systeem zowel koud als warm (laten) afpersen. Als dat niets oplevert nog even de "snuffeltest" laten uitvoeren om een lekke koppakking op te sporen.
Als laatste mogelijkheid kan ook nog een lekverliestest worden uitgevoerd. Wellicht ook deze test uitvoeren bij koude en warme motor.
Ik neem aan dat je de kachel hebt gecontroleerd op lekkage, dat de vloer in de voetenruimte voor niet nat is en dat je geen weeige lucht van koelvloeistof in de wagen ruikt.
vr.gr. Theo
vr.gr. Theo
13 jaar
Hallo,
Vandaag heb ik alle onderdelen gecontroleerd. Al direct viel me op dat de mat aan de bestuurdersstoel zeiknat is aan de onderkant. Betekend dat dat de kachelradiator kapot is?
Gr Lennart
13 jaar
Ruikt de vloeistof een beetje zoet, dan is er grote kans dat de kachelradioator lekt.
Ikzelf proef altijd ff om er zeker van te zijn wat het is.
Het verschil tussen water en koelvloeistof wordt dan snel duiselijk.
Gr fred
13 jaar
Druppeltje op de punt van je tong, proeft dit zoet aan dan is het koelvloeistof, zo niet dan heb je er een probleem bij.
AJM motoren zijn inderdaad wel gevoelig voor koppakkingen.
wat proef je water of koelvloeistof?? koelv;oeistof smaakt zoetig.. Je kan dan nog naar de slang of de klem kijken maar waarschijnlijk de kachel radiateur.
tja.. ik kan het niet zo goed zeggen. het vocht is geabsorbeerd door het matje, waardoor het lastig is om te proeven.
13 jaar
als het koelvloeistof is proef je het echt wel. vinger er indrukken.
Ik denk wel dat het inderdaad koelvloeistof is. Het heeft een smerige smaak die ik niet echt thuis kan brengen, maar is absoluut geen water. Kan er wel iets zoetigs van maken, dus denk ik dat het kvs is..
13 jaar
vergelijk met het expansievat. of laat ff een fijnproever helpen
Je kunt eventueel ook nog de slangen van het kachelblok doorverbinden en dan kijken hoe het peil blijft.
Is nu nog wel te doen zonder verwarming.
Kachelblok zelf komt niet zo vaak voor bij een golf 4.
kan een aansluiting of klem zijn..
Als je nu beide slangen met elkaar doorverbindt d.m.v. een passende kunstof pijp ( gamma ) weet je in elk geval zeker dat je koppakking dicht is als het niveau niet zakt want ik denkt nog steeds dat je koppakking lekt is gezien de hoeveelheid die je verliest.
tja, het probleem is dat ik op moment niet/nauwelijks koelvloeistof verlies.. ik snap er dus om eerlijk te zijn niets meer van.
13 jaar
Kies maar voor af en toe wat bijvullen, is voordeliger dan de kachel, ik denk dat er een slang op een aansluiting af en toe lekt, kan ook binnen in de auto zijn.
Ik ga nog steeds voor de koppakking omdat hij verbruikt bij hoge snelheden.
alles is mogelijk. de koppakking kan A,naar buiten lekken, B.naar de verbrandingsruimtes of C.naar het oliecarter.
A. Naar buiten lekken kun je zien door met een spiegel rondom de cilinderkop op de plaats waar de pakking zit te kijken of er sporen te zien zijn.
B. lekkage naar de verbrandingskamers door de bougies eruit te draaien het expansievat te vullen tot de koelvloeistof in de rand van de dop staat en daarna elke cilinder afzonderlijk exact op het BDP te zetten tussen de compressie en de werkslag (kleppen dicht) en dan gedurende ongeveer 1 minuut perslucht (6 bar of meer) op het bougiegat zetten en kijken of het koelvloeistof niveau stijgt. Haal ff de oliedop eraf want daardoor zal lucht ontsnappen.
C. Lekkage in het ondercarter kun je controleren als je, na 1 nacht stilstaan, de olieplug van het carter losmaakt en er een beetje olie uit laat komen, Daar mag echt geen koelvloeistof bij zitten.
A kun je voor lief nemen, maar B of C moet je niet mee doorrijden..
Toch ga ik voor een lekke slang aansluiting.. En, dat kost veel minder om te repareren..
[quote=Benny Vee]Ik ga nog steeds voor de koppakking omdat hij verbruikt bij hoge snelheden.[/quote]
Ik ook, want als de kachel lek is zal ie altijd koelvloeistof moeten bijvullen en niet alleen bij hogere snelheden cq lange afstanden.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar