auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf V: Koelvloeistof verbruik

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Goedendag

Is er toevallig iemand bekend met een koelvloeistof verbruikende Golf V 2.0 TDI.

Ik moet om de 15000 km steeds een liter bijvullen, zie niks lekken voor de rest en auto rijdt ook gewoon prima.

Wel heb ik in de auto af en toe de zoete geur van koelvloeistof maar nergens nat of lekkage.

Hoop dat iemand mij kan helpen.

Geplaatst door

Edwin1970 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kachel of de aansluitingen er van lek. Dat wordt even het totale dasboard demonteren.

zoek je de weggeraakte koelvloeistof?? til de matten voor in de auto maar eens op.....

audia4 0
badge

16 jaar

@audia4: waar zou dit dan precies zijn. Ik heb namelijk net een natte plek ontdekt in mijn zopas gekochte golf 5. Langs de bestuurderskant staat vrij veel nat helemaal centraal. Dus ongeveer waar je je voeten normaal plaatst, waar die plastieken versteviging is op je bekleding. Het vreemde is dat het enkel daar is, en niet bij de pedalen ofzo.

Street54 0

16 jaar

koelvloeistof smaakt vrezelijk zoet en voelt vettig. (niet doorslikken trouwens, het is nog aardig giftig)

audia4 0
badge

16 jaar

Ik heb niks onder de mat liggen is kurkdroog.

De lucht wordt ook naar binnen geblazen via de kachelroosters, als ik de kachel uitzet ruik ik niks.

Ik zag al op verschillende sites kapotte cillenderkoppen en EGR koelers voor bij komen, hoop niet dat dat het probleem is.

Edwin1970 0

16 jaar

[quote=Edwin1970]Ik heb niks onder de mat liggen is kurkdroog.

De lucht wordt ook naar binnen geblazen via de kachelroosters, als ik de kachel uitzet ruik ik niks.[/quote]
Toch moet die zoete geur ergens vandaan komen, de geur is vast niet van dropjes??

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

ik weet wel dat die golf 5 2.0 problemen hebben gehad of hebben met de kop zou dan ook koelvloeistof verbruiken om dit te controleren moet je inlaatspruitstuk eraf halen en druk erop zette en nachtje late staan als je dan een plasje zit ergens op de zuigers is je kop kapot maar hoe doet de geur kan verklaren ben ik hier niet zeker van greetz

ERwin_jah 0
badge

16 jaar

Ok

Dus dit wordt blijkelijk een dure hobby.

Hoop maar dat het de EGR koeler is die dit probleem veroorzaakt want wil denkik niet weten wat de kosten zijn voor een nieuwe kop.

Kan iemand mij vertellen waar ik deze EGR koeler precies vind bij deze motor.

BVD

Edwin

Edwin1970 0

16 jaar

Laat eerst eens een fatsoenlijke diagnose stellen.......... voor je allerlei kosten op je hals haalt.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

De 140pk versies hebben er vaak last van heb ik op tdiclub gelezen. Misschien een klep dat niet meer goed is en waar dan de koelvloeisotf langs eruit loopt?

golf86 0

16 jaar

2.0 tdi's hebben inderdaad last van lekkage,meest voorkomend is:cylinderkop,egr koeler,en slangetje aan de zijkant van de kop net schuin onder de opvoerpomp.
Maar omdat het bij jou heel langzaam gaat vermoed ik eigenlijk de egr koeler die inwendig lek is,maar dat zie je pas als hij gedemonteerd is.
Als je niks ziet in inlaatspruitstuk en geen uitwendige lekkage,dan zou ik de egr koeler gaan vervangen en het dan weer aankijken.

ricky 10
badge

16 jaar

IK ben gisteren langs de dealer gereden,omdat Paul vond dat ik een fatsoenlijke diagnose moest gaan stellen,, waar ie wel een beetje gelijk in heeft.

Maar ik stond daar eigenlijk omhet maar even grof te zeggen een beetje voor ***, De mensen wisten niet waar ik het over had, hadden nog nooit gehoord van kapotte cillinderkoppen.

Dus ik verder vragen naar Lekkende EGR Koeler, ook daar wist hij me op te vertellen dat de EGR koeler niet watergekoeld is en dat ik alleen de EGR zelf kon bestellen voor 152 Euro.

Ik dcaht zelf gewoon het goedkoopste te vervangen en hopen dat het probleem is opgelost, voordat ik de wagen daar neer zou zetten en ik de auto terug krijg met ee nieuwe kop en paar duizend armer.

Maar ben nu nog niks opgeschoten dus zal is verder vragen bij een andere dealer, en even kijken naar wat Rickt zegt.

Edwin1970 0

16 jaar

als het binnen stinkt is het de kachel of de aansluiting hiervan.

En met onder de mat bedoel ik niet de inlegmatjes, maar de bodembekleding van de wagen. Hier kunnen liters koelvloeistof onder (in) verdwijnen voordat je het aan de bovenkant voelt....

audia4 0
badge

16 jaar

kun je de kachel vanuit de motorruimte kortsluiten ? (in en uitlaat van de koelvloeistof aan elkaar maken zodat de kachelradiator niet gebruikt wordt) dan kun je kijken of je dan geen koelvloeistof verliest. Omdat je de geur die ruikt moet je toch als eerste denken aan de kachelradiator.

sjaak10918 0
badge

16 jaar

Ik zal van het weekend is goed kijken onder de Vloermat, maar denk het haast niet, misschien dat ik het verkeerd heb uitgelegd,
Maar je ruikt het op het momnet dat je de auto start en de kachel laat blazen en begint te rijden.

Zet je de kachel uit dan is de geur ook weg het wordt volgens mij naar binnen geblazen via de roosters.

Edwin1970 0

16 jaar

[quote=Edwin1970]De mensen wisten niet waar ik het over had, hadden nog nooit gehoord van kapotte cillinderkoppen.

Dus ik verder vragen naar Lekkende EGR Koeler, ook daar wist hij me op te vertellen dat de EGR koeler niet watergekoeld is en dat ik alleen de EGR zelf kon bestellen voor 152 Euro.

.[/quote]
Andere dealer zoeken??? Ik heb al diverse EGR koelers en cilinderkoppen verv van 2.0 Ltr TDI uit de golf V

Maar zoals eerder gezegd. Spruitstuk demonteren. Koelsysteem op druk zetten en nachtje laten staan.


Greetzz Ramon

Monar 0
badge

16 jaar

De oliekoeler kan trouwens ook nog een oorzaker zijn.

ricky 10
badge

16 jaar

"Zet je de kachel uit dan is de geur ook weg het wordt volgens mij naar binnen geblazen via de roosters."

Lijkt toch op een lekkende kachelradiator. Zit er een lekleiding in het systeem, waardoor de gelekte koelvloeistof naar buiten wordt afgevoerd?

En anders toch het interieur los maken. De nattigheid kan over de hele mat verpreid zitten, tot onder de stoelen.

a3/a6 0

16 jaar

Zoete geur binnen is pollenfilter of kachel 1 liter die moet toch ergens blijven haal je matten eens weg volledig niet de matjes waar je voeten op zet daronder zit ook nog schuim ofzoiets dergelijke greetz

ERwin_jah 0
badge

16 jaar

Vandaag de auto bij een andere dealer neergezet, mocht er zoiezo geen meter meer mee rijden i.v.m een terugroepactie voor het 2 massa vliegwiel en koppelingsgeverleidingdruk.

Wordt gratis vervangen, tevens het koelvloeistofverbruik aangegeven en de geur uit de kachel.

Men verwacht de cillinderkop (Hier wisten ze het probleem dus wel)

IK hoor volgende week hoe of wat.

Edwin1970 0

16 jaar

Vandaag telefoontje van de dealer gehad en het was gelukkig niet de cillinderkop, maar de radiateur waar een klein gaatje in zat.

Edwin1970 0

16 jaar

Das wel een mazzel

golf86 0

16 jaar

Goedendag,

Daar ben ik weer, zoals hier boven te lezen is had (heb) ik last van een koelvloeistof geur uit de kachelroosters.

Vorig jaar september hebben ze de radiateur vervangen i.v.m een lek, kreeg toen het advies om er een tijdje mee te gaan rijden zodat het restant gelekte koelvloeistof zou wegtrekken.

Had er inderdaad de gehele winter weinig last van, tot nu.

Als ik met het warme weer de kachel aanzet komt er wederom die zoete lucht door alle roosters, heb alle matten verwijderd maar is echt geen druppel te vinden in de auto.

Waar kan ik dit probleem nou toch vinden, Het valt me op dat als ik hem op koud zet de geur niet waarneembaar is, zet je hem wat warmer dan komt de geur direct terug.

Daaarbij doet ie het allen op het moment van opstarten van de kachel en na een paar minuten is de geur weg, zet je de kachel dan helelmaal uit en vervolgens naar 5 minuten aan dan ruikt het eventjes heel sterk en vervolgens is het weg.


Hoop dat iemand nog een idee heeft waar dit vandaan kan komen.

Radiateur kan ik uitsluiten, binnen is het ook droog. enigste wat ik niet heb gedaan is het vervangen van het pollenfilter maar heb geen idee of deze geur in dat filter blijft hangen na al die maanden.

groet Edwin

Edwin1970 0

15 jaar

Oh ja vergeet te vermelden hij verbruikt geen druppel koelvloeistof meer sinds vervangen radiateur.

Edwin1970 0

15 jaar

Dit lijkt nu toch wel heel veel op een lekke kachelradiator wat trouwens niet vaak voorkomt bij een golf 5.

Benny Vee 0
badge

15 jaar

Ja liep ook al met dat idee.

Maar heb echt alle matten eruit gehaald tot aan het chasis toe, maar ligt geen druppel.

Daarbij verbruikt ie sinds de radiateur wissel geen koelvloeistof meer en dat is nu bijna een jaar geleden.

De hele winter geen last van die geur gehad.

Ik weet echt niet wat het nu kan zijn.

Edwin1970 0

15 jaar

Ik heb dat vorig jaar bij een seat leon gehad, maar hier was het probleem de airco die niet of nauwelijks werd gebruikt. Alleen was dit geen zoete lucht maar meer muffe lucht die na een paar minuten weg was.
Na het reinigen en opnieuw afvullen van het koelmiddel nooit meer klachten gehad.

Als het een zoet lucht is moet het wel koelvloeistof zijn.
Als de kachelradiator iets lekt dan merk je dat niet aan het niveau en al helemaal niet aan natte vloermatten.

Benny Vee 0
badge

15 jaar

100% koelvloeistof lucht.

Dus eigenlijk heb ik geen keus dan het dashboard eruit te halen en te kijken, maar de koelvloeistof moet toch ergens naartoe als ie lek is.

en als de dealer het systeem op druk zet zou dat toch ook naar voren moeten komen?

Ik heb voor de rest geen idee waar ik verder naar zou moeten kijken.

Edwin1970 0

15 jaar

Ik denk dat het direct opdroogd als naar buiten komt.
Ik twijfel zelf ook want heb nog nooit een lekke kachelradiator gezien bij een golf 5 maar er blijft volgens mij niets anders over.
Hou ons op de hoogte.

Benny Vee 0
badge

15 jaar

Dat je de geur ruikt als de lucht warmer is, komt omdat warme lucht ervoor zorgt dat de koelvloeistof makkelijker verdampt en dus meegevoerd wordt door de luchtstroom.

Je kunt 2 dingen doen: je koelvloeistofpeil in de gaten houden en afwachten (en de geur ff negeren) of gaan sleutelen met het risico dat het toch voor niets is. Misschien dat je wel de aansluitingen op de kachelradiator kan controleren ??

sjaak10918 0
badge

15 jaar

Na nog een tijdje zo doorgereden te hebben en het vloeistofverbruik goed in de gaten te hebben gehouden, moest ik vandaag een stelmotor van de kachel vervangen.

Na het zijschot van de middenconsole te hebben weggehaald zag ik daar opeens een module op de bodem liggen die aardig roze/wit was gekleurd van de opgedroogde koelvloeistof.

matten zijn echt kurkdroog, dus het moet echt heel langzaam lekken of ergens anders eruit lopen koelvloeistof verbruik is nihil, maar de geur in de auto gaat me steeds meer irriteren.

Kan er denk ik nu voor 100% vanuitgaan dat de kachelradiateur kapot is, zou niet weten waar het ergens anders binnen vandaan zou moeten komen.

Nu is mijn vraag aangezien ik echt niemand kan vinden die dit probleem al gehad heeft bij de golf 5, moet het hele dashboard eruit of kan je er bij de golf 5 bij als je de middenconsole compleet verwijderd.

Ik hoor het graag.

Edwin1970 0

14 jaar

Dashboard hoeft niet gedemonteerd te worden...

Uitbouwen
– Schutbord in waterkast uitbouwen → Rep.-groep50.

– Opvangbak -V.A.G 1306- onder de motor plaatsen.
ATTENTIE!
Er is gevaar voor verbranding.
De koelvloeistoftemperatuur kan bij warme motor boven 100 °C liggen. Het koelsysteem staat onder druk!
Vóór reparaties zo nodig de druk en de temperatuur verlagen.


– Koelvloeistofslangen -1- met slangklemmen uit slangklemset Ø 40 mm -VAS 3093- dichtklemmen en de koelvloeistofslangen naar de warmtewisselaar losmaken.
– Een stuk slang -A- op de bovenste aansluiting van de warmtewisselaar steken.
– Reservoir -B- onder onderste aansluiting -C- houden.

– Koelvloeistof met een persluchtpistool voorzichtig uit de warmtewisselaar in reservoir -B- blazen.
– Bout (6 mm inbus) -1- uit de aansluitflens tussen de aansluitingen van de warmtewisselaar losdraaien.
AanwijzingHierdoor kunnen de koelvloeistofpijpen worden bewogen voor het uitbouwen van de warmtewisselaar.
– Bekleding voetenruimte bestuurderszijde uitbouwen → Rep.-groep68

– Luchtrooster linkervoetenruimte uitbouwen → Subhoofdstuk
– Bouten -1- eruit draaien en de afdekking van de warmtewisselaar verwijderen.

– Vloerbedekking in gebied onder warmtewisselaar met vloeistofbestendige folie en absorberend papier afdekken.
– Slangklemmen -A- openen en de koelvloeistofpijpen uit de warmtewisselaar trekken.
– Warmtewisselaar uit de kachel verwijderen.

P. Kelder 0
badge

14 jaar

Dank je Paul voor de complete handleiding.


Kreeg al van diverse kanten te horen dat het hele dashboard eruit moest.

Zal er van de week mee aan de slag gaan en laten weten hoe of wat.

Oh Paul nog 1 vraag, had je er misschien afbeeldingen bij.

Edwin1970 0

14 jaar

Ok het probleem koelvloeistofgeur is eindelijk opgelost.

Nieuwe warmtewisselaar gehaald bij de dealer en met moed aan het sleutelen gegaan, in principe kan je zeer makkelijk bij de warmtewisselaar.

Het losmaken van de leidingen daarintegen was een rot klusje.

warmtewisselaar was precies in het midden lek en kwam er druppelgewijs uit.

Wil jullie allemaal bedanken voor het meedenken en opties.

Daarbij komt een kapotte warmtewiselaar inderdaad zeer zelden voor bij de golf 5, zelfs de dealer had dit nog niet meegemaakt.

Edwin1970 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.