Volkswagen Passat: Koelvloeistof verdwijnt bij hoge toeren

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1896, Vermogen (kw): 96

Mijn passat heeft sinds een paar maanden het volgende probleem:

Wanneer ik 3000 toeren of meer rij, dan verlies ik koelvloeistof. Ook indien de temperatuur boven de 90 graden uit komt (van het zomer in Kroatië in bergen). Het is nooit meer dan 1-1,5 liter. Zolang ik rij krijg ik geen melding, pas als ik iets langer stationair rij (file) of als ik de motor uit zet.

Als ik rustig optrek en niet harder ga dan 135 km/h heeft ie nergens last van.

De onderdelen voor koeling bij de vernellingsbak zijn allemaal al vervangen. Koelstofreservoir ook inclusief dop. Olie is schoon, geen witte rook, geen vochtige bekleding, geen geur uit airco.

Bij het losdraaien staat het systeem wel gewoon onder druk.

Heeft iemand een idee wat de veroorzaker van het dit probleem kan zijn?

Olaf Losser

Geplaatst door Olaf Losser (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

voyager (0), 5 jaar geleden

Mogelijk een kapotte radiateurdop. Bij verhoogde druk optreedt kvs verlies

jaker (0) PRO, 5 jaar geleden

Aan je schrijven te zien verdenk ik toch de koppakking,Bij hoge belasting drukopbouw in het systeem waardoor het teveel aan druk via de koelvloeistof dop verdwijnt(zou onder het tankje vochtig moeten worden.)
Mogelijk geeft een z,g co tester voor de koelvloeistof uitsluitsel
Overigens is het zo dat het een gesloten systeem is,dat wil zeggen dat er bij koude motor nog nauwelijks druk op het koelvloeistof systeem mag staan,,anders gezegt bij warm worden van het koelwater stijgt de druk,bij afkoelen daalt het weer.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.