Volkswagen Passat: koppakking lek?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: AVF pompverstuiver 130 pk

Mijn radiator lekt voor de tweede keer (druk op het systeem)Ik heb hem een jaar terug vervangen omdat deze toen ook lek was.We zijn nu 40000km verder en terug lek ?Maar ik moet wel zeggen ,als ik een rit gereden heb (10km) en ik aan de waterdarmen voel ,er geen spanning op de darmen zit.Ook niet als ik bij warme motor de dop loschroef en daarna een stuk verder rijd om dan opnieuw de druk te kontroleren.Ik ben er reeds enkele malen mee naar het buitenland geweest (lange rit van 1200km) maar bij aankomst ,geen of zeer zeer weinig waterverlies.(Ik heb op 3 maanden 1 liter bijgevuld) Als een radiator lek slaat door overdruk moet er toch wel veel druk op het koelsysteem komen dacht ik.Of kan er een jaar lang ,een zeer klein lek zijn in de cilinderkop, die beetje bij beetje het water wegduwt?(maar ik zie nooit druk op het systeem???Ik begrijp er niets van?) Ik heb mijn vorige radiator vervangen in juni 2006.Ik heb ondertussen 40000km gereden en ongeveer een maand terug merkte ik dat er terug een klein beetje water was weggelekt . Ik werk zelf bij een dealer bedrijf voor vrachtwagens en een radiator die kapot gaat door de druk moet toch wel merkbaar zijn dacht ik.
Het enige wat ik eigenaardig vindt is dat mijn rose koelvloeistof, niet zo rose is als ze er in gegaan is.Maar dit was reeds zo na een 3 tal weken na vervanging van de vorige radiator.Het koelwater wordt wel niet meer vuiler dan toen.Als ik het nu in een glas doe lijkt het nochtans steeds rose en zeer helder.Ik dacht dat het verkleuren met de koelvloeistof zelf te maken heeft (merk van de vloeistof)Bij bv opwarmen een lichte verkleuring en bij een ander merk niet?? Ook de binnenkant van mijn expansievatje ziet er nog zeer proper uit.Geen vettige aanslag of iets te merken.Wie kan mij hier helpen om de diagnose te stellen of heb ik toch gewoon pech met mijn nieuwe radiator.Nog iets :het is mijn eigen wagen en deze heeft nog nooit een te hoge temperatuur gehad of andere motorproblemen en is ook altijd mooi,warm gereden.

ericv

Geplaatst door ericv (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jan T (30) PRO, 16 jaar geleden

eric ik neem aan dat je de lekkage bij de radiateur ziet.
als dat zo is dan ga ik na het lezen van je beschrijving er van uit dat je pech hebt.
een koppakking komt wel eens voor maar niet zo erg veel.
dus gewoon maar weer vervangen.
wil je toch de koppakking testen dan zou ik dat doen met de koppakking tester met vloeistof want dan kun je aan het eventueele verkleuren zien of de koppakking lek is.
dat de koelvloeistof verkleurt licht aan de kleurstof in de vloeistof dat gebeurt meer.

groetjes jan.

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

wil je toch de koppakking testen dan zou ik dat doen met de koppakking tester met vloeistof want dan kun je aan het eventueele verkleuren zien of de koppakking lek is.
dat de koelvloeistof verkleurt licht aan de kleurstof in de vloeistof dat gebeurt meer.


dit wil volgens mij alleen maar met benzinemotoren bij diesels
gaat dit niet lukken

jan T (30) PRO, 16 jaar geleden

Marco Tegen Woordig Werkt Dat Ook Bij De Diesel Motoren We Gebruiken Hem Daar Veel Voor En Geeft Het Feilloos Weer.

Groetjes Jan.

Stefke Mirakel (0) PRO, 16 jaar geleden

Het zo goed de EGR koeler kunnen zijn die inwendig lek is
Is wat laat maar misschien voor mensen met het zelfde probleem die dit nog eens lezen.............. je weet maar nooit

Groet Stefke

ericv (0), 15 jaar geleden

Beste allemaal
Het was dus inderdaad gewoon terug een lek in de radiator. Dit heb ik nu reeds een lange tijd geleden hersteld (vervangen) en alles is prima nu. Geen waterverlies meer te bespeuren .
Bedankt allen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.