auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf III: Koppeling

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 66kW

Hoi allemaal,

Bak inmiddels gereviseerd, (Paul, het is even geleden, maar nog zeer bedankt voor de bemiddeling.)

Ook hebben we alle schakelstangetjes, lagerbussen EN de selectieas vervangen, deze as was echt compleet op, maar gaf, hoe vreemd ook, geen problemen.
Keerringen achter de aandrijfflensen en bronzen ringen vernieuwd.
Heveltje, druklager en groene plaatje ook nieuw.
Complete koppeling vervangen.

Over het laatste hebben we een vraag.

Er zat in onze auto een LUK systeem.
Dit systeem functioneerde prima, maar omdat de bak eraf moest, hebben toch maar een nieuw systeem gemonteerd.
Dit gekocht bij de dealer en we kregen een Sachs systeem, met een druklagertje van LUK.
Alles terug gemonteerd met nieuwe trekbouten en het functioneert verder prima, MAAR.

Bij het LUK systeem pakte de koppeling op de helft van de pedaalslag.
Nu pakt de koppeling al een paar centimeter vanaf de bodem, dit is, zo vinden wij, irritant.
Er zat pas een nieuwe koppelingskabel op, maar bij het terugplaatsen was deze in eerste instantie niet goed te stellen.
Uiteindelijk is het gelukt om de kabel toch 'aan het werk te krijgen.'

Uiteindelijk hebben we toch maar een nieuwe kabel gekocht, omdat in de VW werkplaatsboeken staat, dat de kabel bij demontage vaak kapot gaat.

Nu dan eindelijk de vraag, de kabel is nog niet gemonteerd:

Kan het aan de kabel liggen, dat koppeling al zo diep (vanaf de bodem gezien) aangrijpt???

Alles is verder goed gemonteerd.

Graag weer jullie deskundig advies.

Vast erg bedankt, groet Martina

Geplaatst door

Martina (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Martina hoe groot is de vrije slag van het pedaal. Als deze al enkele centimeters is stelt de kabel zich niet goed. Een nieuwe monteren is altijd weer een crime omdat er van alles in de weg zit. Toch maar wel doen. werkt alles weer lekker soepel. Succes.

Punt 65
badge

13 jaar

Vrije slag is tussen de 1 á 2 cm.
'Oude' Kabel zat er pas twee maanden op.
We gaan er (weer) een nieuwe opzetten en dan volgt hier de feedback.
Bedankt voor je reactie.

Groet Martina

Martina 0

13 jaar

In de kabel zit het span mechanisme, een maal gebruikt kan je deze volgens mij niet weer ontspannen en dan weer spannen, dus kabeltje vv.

R.4 0

13 jaar

Ik geef toe dat het soms even pielen is maar met de juiste techniek en als het stripje er nog aan zit om hem vast te zetten is het meerdere malen het stelmechanisme in te schuiven. De kabel zelf doet niet anders als je op het pedaal trapt. Groeten.

Punt 65
badge

13 jaar

Hoi,

Hier volgt de feedback:
Weer nieuwe kabel gehaald bij VW, want de reeds aangeschafte, was in ontspannen toestand (de spanband was los) geleverd.
Ook deze nieuwe kabel was niet meer te gebruiken.
Terug naar de dealer en deze zei, de kabel moet altijd gespannen worden geleverd, anders krijg je het stelmechanisme niet meer ingedrukt.
Kabel gekregen met de witte spanband gespannen om de klipjes van het stelmechanisme, de boel bevestigd, de spanband gelost en vervolgens het koppelingspedaal een keer of 10 ingetrapt.
Kabel werkt perfect, maar de plaat grijpt nog steeds vroeger aan dan het LUK systeem.

Wij vinden het mooi zo en gaan er maar vanuit, dat het Sachs systeem iets eerder aangrijpt dan die van LUK.

De boel schakelt verder prima.

Een ieder zeer bedankt en als er nog iets valt op of aan te merken, dan hoor ik het graag.

Groet Martina

Martina 0

13 jaar

Als de plaat wat ingesleten is wordt het vaak wat beter. Zo'n kabel in de korte stand zetten is even oefenen . De eerste keer grijp je naar je hoofd, maar oefening baart kunst . Groeten.

Punt 65
badge

13 jaar

ik heb ondertussen al 2 van zulke kabels gehad en ik vind het niks. Het stelmechanisme werkt niet altijd goed, waardoor schakelen soms een probleem word(ontkoppeld niet volledig). Ondertussen heb ik een mechanische kabel aangeschaft die je zelf moet stellen. Echt ideaal, want je bepaalt zelf waar de koppeling aangrijpt. Deze kabel is ook nog eens goedkoper.

peter139 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.