Volkswagen Passat: kromme koppelingsplaat of plakkende??

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: tdi 74 Kw

Wanneer de auto 's ochtends koud is, wil hij wat moeilijker wegkomen. Hij hikt bij het ( stationair) wegrijden. Kan het een plakkende koppelingsplaat zijn of denken jullie aan een kromme koppelingsplaat? En, hoe lang denken jullie dat hier mee door is te rijden? Wanneer hij eenmaal even gelopen heeft, is er niks meer van het probleem te bekennen......hij doet het echt alleen bij een koude bak.

(passat tdi, 74 kw, 191 dkm)

Bvd!

mystudio

Geplaatst door mystudio (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Santa (0), 17 jaar geleden

Het hikken bij stationair draaien heeft mijns inziens niets te maken met een koppeling. Denk eerder aan een temperatuursensor. Kun je wat specifieker zijn in je probleem? Een kromme koppeling of een plakkende koppeling resulteert in slecht schakelen, ook bij warme motor.

mystudio (0), 17 jaar geleden

Tja, moeilijk om het nog specifieker te omschrijven. Maar, het is 100% zeker geen motorisch probleem.......hij loopt perfect. Het zit 'm echt in de aandrijflijn.......daarom dacht ik ook aan een plakkende koppelingsplaat. Die gedraagt zich anders als de bak op temperatuur komt natuurlijk.........

Santa (0), 17 jaar geleden

Is het een kwestie van slecht in de versnelling krijgen? Trilt de aandrijflijn bij het wegrijden in de 1e versnelling?

mystudio (0), 17 jaar geleden

Nee, schakelen gaat perfect. In alle versnellingen. Het is alleen bij koude bak wegrijden; het voelt een beetje alsof je heel snel met de koppeling zit te spelen, met een frequentie van 10 keer per seconde koppelen en ontkoppelen. Ik weet niet hoe ik het nog beter kan omschrijven......

mart-vervoort (0) PRO, 17 jaar geleden

drukgroepvingers afgebroken

Santa (0), 17 jaar geleden

Het fenomeen komt mij dus voor als trillen in de aandrijflijn tijdens het laten opkomen van de koppeling.
Wat Mart schreef is een mogelijkheid, maar ruimte op de veren in de drukgroep is ook mogelijk, net zoals een defect toplager danwel versleten motorsteunen. Een plakkende koppelingsplaat hoeft NIET per definitie weg te zijn bij een warme bak.

ericv (0), 17 jaar geleden

Ik heb dit bij mijn passat (2003) ook voorgehad.(na ongeveer 20000 km.)Bij opkomende koppeling begint de koppelingsplaat in te grijpen en direkt erna los te laten.Dit enkele malen na elkaar .Soms moet de koppeling opnieuw ingetrapt worden om daarna bij een volgende start ofwel probleemloos te koppelen of terug te schokken.Bij mij ging het probleem weg als ik 1 maal de koppeling liet slippen om na een tijdje dan het probleem terug te keren.Bij de dealer nooit iets te merken met een proefrit.Ik denk dat, als iemand de koppeling "veelvuldig "laat slippen,deze het probleem nooit zal merken of ook nooit zal voordoen.Bij mijn wagen is alles vervangen maar was niks versleten(2 massa vliegwiel,koppelings plaat ,drukplaat...)en probleem was weg.Maar na nu 15000 km verder zou ik denken dat het probleem lijkt lanzaam terug te komen.Opnieuw na 1 maal te laten slippen ,probleem voor enkele dagen weg.(Ook de reden waarom bij proefrit dealer niets te merken viel,na 1 maal met slippende koppeling vertrekken,moest echt niet veel slippen,koppeling zachtjes ongeveer 1sec intrappen bij optrekkende wagen en probleem was weg)

Santa (0), 17 jaar geleden

Niet toevallig lucht in het systeem...?

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ik herken dit wel,ik heb dit bij verschillende vw gehad.
Alleen bij koude motor, het voelt aan alsof de plaat aangrijpt en daarna een stukje doorslaat.
Het lijkt alsof de plaat op bepaalde plekken doorslipt.
Wat bij mij hielp was de koppeling een paar keer flink laten slippen, waardoor er blijkbaar een stukje van de plaat afslijt en de boel weer vlak was.
Dit was een manier die me door een monteur verteld is.
Het verhaal er achter was het volgende.
Vroeger zat er asbest in het frictie materiaal en dat nam veel beter warmte op en geleide het veel makkelijker.
Zonder asbest treed er behoorlijk wat warmte ontwikkeling op wat veel slechter opgenomen word, met als gevolg het dat er verglaasde plekken op de plaat komen.
Als de boel koud is kun je dit het best merken met optrekken.
Dan staat de boel te schudden.
Als je de boel demonteerd is er gek genoeg weinig aan te zien, tenminste wat ik zelf gezien heb.
Een monteur zei tegen mij, ik zal er een nieuwe inzetten maar binnen 15 a 20.000 km treed het weer op.
Toen zei hij laat de koppeling maar een paar keer flink slippen dan word het minder.
Dit was een advies van een aantal jaar geleden, misschien kan het nu een andere oorzaak hebben, bijv dubbel massa vliegwiel.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ik herken dit wel,ik heb dit bij verschillende vw gehad.
Alleen bij koude motor, het voelt aan alsof de plaat aangrijpt en daarna een stukje doorslaat.
Het lijkt alsof de plaat op bepaalde plekken doorslipt.
Wat bij mij hielp was de koppeling een paar keer flink laten slippen, waardoor er blijkbaar een stukje van de plaat afslijt en de boel weer vlak was.
Dit was een manier die me door een monteur verteld is.
Het verhaal er achter was het volgende.
Vroeger zat er asbest in het frictie materiaal en dat nam veel beter warmte op en geleide het veel makkelijker.
Zonder asbest treed er behoorlijk wat warmte ontwikkeling op wat veel slechter opgenomen word, met als gevolg het dat er verglaasde plekken op de plaat komen.
Als de boel koud is kun je dit het best merken met optrekken.
Dan staat de boel te schudden.
Als je de boel demonteerd is er gek genoeg weinig aan te zien, tenminste wat ik zelf gezien heb.
Een monteur zei tegen mij, ik zal er een nieuwe inzetten maar binnen 15 a 20.000 km treed het weer op.
Toen zei hij laat de koppeling maar een paar keer flink slippen dan word het minder.
Dit was een advies van een aantal jaar geleden, misschien kan het nu een andere oorzaak hebben, bijv dubbel massa vliegwiel.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Sorry, dubbel gepost.

mystudio (0), 17 jaar geleden

Interessant............ik zal dit eerst eens proberen, de koppeling even flink laten slippen. Kijken of dát iets oplevert. Het klinkt wel plausibel. Ben erg benieuwd en laat het weten of dit bij mij ook de oplossing is.

Santa (0), 17 jaar geleden

Nou Primera, het komt mij totaal onbekend voor! Ik ken wel het fenomeen dat alles gaat trillen bij het laten opkomen van de koppeling. Heb dat zelf ook gehad. Ik kon dit ondervangen door op het moment dat de koppelingsplaat begon aan te grijpen, iets gas bij te geven zodat er meer slip ontstond. Het trillen was dan nagenoeg weg. Oorzaak was loszittende dempingsveren in de plaat en een uitgesleten TOPLAGER. Maar het komt mij voor dat deze klachten en oorzaken bij elk merk auto kunnen gaan optreden indien de veroorzakende slijtage maar voldoende is.

Hans4040 (295) PRO, 17 jaar geleden

Klopt Santa,
Mercedes heeft het ook.
Het ligt dan ook niet aan het merk auto maar aan de koppelingsplaat.

mvg,
Hans.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ik heb het bij 4 van de 5 volkswagens gehad.
Daarna een peugeot en nu een nissan met behoorlijke km standen, maar die hadden of hebben dit fenomeen niet.
Ik liet de koppeling op advies van die monteur idd maar eens flink slippen en dan was het idd weer een poosje weg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.