Volkswagen Golf: Krukasbout golf3 diesel 1.9

Bouwjaar: 1992

Ik vroeg mij af.....
Ik heb een Golf III diesel (1.9) uit 1992. Enige tijd geleden verliep de timing, die ik dus weer goedgezet had; de garage had de spanner (excentrische rol) verkeerdom gemonteerd bij het vervangen van de distributieriem, dus ik vermoedde dat de te slappe riem de oorzaak was. Hij liep maanden goed. Afgelopen weekend verliep hij weer, weer goedgezet, alles ok. Nu bekroop me wel het vreemde gevoel dat ik alleen het symptoom opgelost had maar niet de oorzaak; daar ik echter niets kon bedenken heb ik niet verder gezocht. De auto wordt dagelijks gebruikt en ik was dus al blij dat hij weer goed liep. Gisteren hield hij ermee op en ik kon hem niet meer op tijd zetten (hij verliep meteen weer); tot mijn grote verbazing merkte ik nu dat de krukasbout los was (dat was eerder niet zo). Ik heb de krukaspully los gehaald en tot mijn schrik was de nok in het riemwiel (dat in de inkeping op de krukas valt) weggeslagen. Dat verklaarde alles, maar ik vermoedde wel dat het 'einde verhaal was'. Ik heb nog een nieuw krukas-riemwiel gemonteerd (als laatste poging) en de riem getimed. Hij loopt weer maar de kleppen zijn krom (uitlaatkleppen sluiten niet meer); de auto is te oud om een kleprevisie te laten doen (financieel kan dat niet uit) en ik heb momenteel geen tijd om dat zelf te doen: dus het is echt 'einde verhaal'.

Nu weet ik dat Volkswagen de latere types uitgerust heeft met een andere krukas-riemwiel bevestiging (de mijne is de 1Y 1.9 dieselmoter uit de golf 3 uit 1992). Ik was stomverbaasd over het mankement (dit zou volgens mij niet mogen gebeuren) en ik vroeg me af of hier meer ervaringen mee zijn met dit model (dus een ontwerpfout). Ik hoor het graag!

tjanssen

Geplaatst door tjanssen (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

diko (0) PRO, 18 jaar geleden

bekend probleem,idd ontwerpfout zoals je zelf al schreef.
Diko.

Beunhaas (520) PRO, 18 jaar geleden

Bij de latere uitvoeringen werd de poelie vastgezet met een betere kwaliteit bout en een groter aanhaalmoment, waardoor dit probleem werd verholpen.

VW/AUDIGEK (0), 18 jaar geleden

Dit is niet een ontwerpfout maar het gevolg van onkunde van een vorige sleutelaar. Sommige menen bij het vernieuwen van de dis/riem de krukas bout te moeten losmaken want die zie je en de imbussen niet welnu, het is al een hels karwei deze bout eruit te krijgen gezien de loctite en goed vastzetten is met een doppesetje niet te doen, er zijn ettelijke kilo's voor nodig deze bout goed vast te krijgen. Dus niet construktie fout maar PRUTSERS!!

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

dacht het niet koos!!

kennelijk niet op de hoogte in het vw gebeuren, duidelijk ergens een klok horen luiden maar de klepel nooit hebben kunnen vinden.. misschien hangt de klepel wel onder het peerd van ome luuks?

kwestie van een los lopende bout, met het gevolg dat het tandwiel uitslaat! en de boel van tijd raakt, heeft totaal niks met de betreffende sleutelaar uit te staan..

paul,

sytze (0) PRO, 18 jaar geleden

Nou Koos, prutsers??! Dacht het niet toch! Is gewoon een fout in de constructie en niets anders. Anders zou heel nederland wel heel vol met prutsers zitten, en de rest van europa. Het komt namelijk heel vaak voor met de 1.9 diesel van vw met dit systeem van krukastandwiel. Echt hoor, de rest van beantwoorders heeft volledig gelijk!

Santa (0), 18 jaar geleden

Je zegt dat de kleppen krom zijn. Hoe heb je dat geconstateerd? Zit het krukasriemwiel nu wel recht gemonteerd of slingert deze nu?

tjanssen (0), 18 jaar geleden

Nou bedankt voor de input! Ik ga maar met de meerderheid mee dat dit toch wel een ontwerpfout is; te meer ook daar in latere versies aanpassingen zijn gemaakt. Immers, ware dit een goed ontwerp, waarom het dan aanpassen? Maar goed dat terzijde. Santa, het nieuwe krukasriemwiel zat er mi goed op. De riem liep goed, het wiel zat recht, en de timing bleef -- ook na starten en lopen -- in orde. Het feit dat de kleppen krom waren heb ik geconcludeerd uit het feit dat de klepspeling grofweg een centimeter bedroeg (ze kwamen niet meer omhoog) en daar (hoorbaar) de uitlaatkleppen niet meer sluitten wanneer de motor 'loopt' (lopen is een groot woord, het was een ware nachtmerrie om aan te horen).

Nogmaals bedankt voor de interessante input!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.