Volkswagen TRANSPORTER BESTEL: Lekkage olie via koppakking

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Diesel, Motorinhoud (cc): 1600

Lekt olie via de koppakking. Wat kan daar eventueel aan gedaan worden! Natuurlijk een nieuwe koppakking , maar kan het probleem anders op gelost worden. Motor loopt voor de rest goed en koelvloeistof blijft ook op peil. motor heeft 124000 km. gelopen maar is wel 30 jaar oud.Ik ben de eerste eigenaar van de VW transsporter T3 motorcode JX

Piet8974

Geplaatst door Piet8974 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 8 jaar geleden

Piet

Had jezelf een idee hoe het anders opgelost moet worden ?
Het is net als bij maagpijn, wrijven alleen helpt niet....

Gr. Paul

JHV (0), 8 jaar geleden

Wil je graag tips over "stop Oil leak", of "fix oil leaks fast", oid?
In mijn hobby en sleutel/frutsel tijd, vroeger dus, wel eens gebruikt.
Was geen succes!
Bij onze old-timer saviem heb ik zo een lekke koppakking tijdelijk proberen te "repareren".
Ouderwets blok( MAN/renault 4 cilinder 2700cc benzine) zonder kleine oliekanaaltjes etc.
En hele lage compressie.
Werkte van geen meter! Idem met een oud kadettje 1300cc.

Zo'n VW blok kun je beter gelijk de koppakking vervangen.
Alleen al het uitzoeken wat er allemaal kan, en succes marketing verhalen lezen,
kost je meer tijd dat het goed oplossen.

Piet8974 (0), 8 jaar geleden

Bedankt JHV dan ga ik dat dure spul niet gebruiken als het toch geen probleem oplost . Het is natuurlijk wel een hele klus om de kop er af te halen en laten doen in de garage kost behoorlijk wat . Het is nog niet zo erg dat het in eens moet . als nog bedankt voor jullie reactie. Groeten P.J.Moerland

JHV (0), 8 jaar geleden

Ach, in mijn oldtimer tijd noemde ik dit een mooie winterklus.
Onder dak en op een brug, nam ik er rustig een paar dagen voor.
geen 8 uur achter elkaar, maar hobby werk dus.
De saviem was makkelijk ivm stoterstangen, geen geen gedoe met
ook distributieriem vervangen, op tijd zetten, etc.
De kop woog tegen de 40 kg, dat was weer een ander lastig iets.
Zeker bij het terug plaatsen op de stelbusjes.

Wacht er niet te lang mee, en houd je oliepeil goed in de gaten.
Overweeg je nog om de kop te vlakken als hij los is?

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Nog een kleine aanvulling . Als er geen druk op die lekkage stond ,dicht dat middel wel maar bij een koudstart kan de druk wel tijdelijk tot 10 bar op lopen.

Stel dat je besluit de kop te lichten ,kijk dan ook even naar die grote krukasbout . Veelkant 19 als ik het wel heb.

Test of je deze met enige moeite los kan draaien. Als dat zo is vernieuw deze dan voor de veiligheid.Kijk wel hoe vast deze moet en dat je dezelfde lengte koopt.

Het gebeurt dat de bout zelf losser gaat zitten en de "spie"van de riemwiel los slaat. Alle kleppen worden dan in elkaar gedrukt !! Wel meer werk.

Spreek uit ervaring .

Succes met het project.

Dat je bij zo'n reparatie ook weer een nieuwe riem monteert lijkt mij zeer aan te bevelen.

Piet8974 (0), 8 jaar geleden

Reactie aan Punt
Bedankt voor de tip van de krukasbout . Als inderdaad de kop er af gaat monteer ik zeker een nieuwe riem incl. nieuwe spanrol , dit zit er nu weer al 3 jaar op. Weet jij toevallig de interval van de distributie riem /spanrol de VW T3 TD . Alvast bedankt
Met vriendelijke groet P.J.Moerland

Piet8974 (0), 8 jaar geleden

Reactie aan JHV
De motoren uit die tijd waren wat eenvoudiger dan tegenwoordig. Ik rijd met deze bus dagelijks , zo,n 6500 km per jaar. Ik moet er dan een 1/2 liter op jaar basis olie bij gooien , dus dit is niet extreem. Vandaar dat ik dacht om een product aan de motorolie toe te voegen!! wat eventueel dit probleem op lost. Bedankt voor je reactie Met vr.gr. P.J.Moerland

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Mooi gebruik toch? Niets toevoegen. Aanbeveling ....de onderdelen te monteren die bij de pakkingset aanwezig zijn !!

Zorgvuldig de klepseals te vervangen Door ze op zijn plaats te DRUKKEN met een passend pijpje . Klepstelen NIET beschadigen .

Vervangingstermijn was toen ook al verwarrend . Iedere 30 M controleren en meestal bij 90 M vervangen . Bij zo'n jonge snaar gewoon weer monteren maar als hij door die lekkage vet is VERVANGEN . Let wel bij hermontage op de looprichting .

Prettige jaarwisseling.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.