close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: Longlife olie

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 100pk

Hallo,

Bij de afleveringsbeurt van een Passat diesel van 2001 is door de garage waar ik deze gekocht heb de longlife olie die erin zat vervangen door Eurol 15/40 olie met een interval van 10.000 km.

Nu beweert mijn eigen garage dat dit niet goed is en dat er ernstige schade kan ontstaan aan de pompverstuivers, de krukas en de lagers. Hij raadt aan om zo snel mogelijk deze olie weer te vervangen door longlife olie met een interval van 30.000 km.

Wat is wijsheid??

Geplaatst door

nico49 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

ik zou zeggen, geen meter meer rijden!! deze olie had er nimmer in gemogen, een 15w40 is helemaal niet geschikt voor dit type pompverstuiver... je hebt bij deze een groot risico gelopen wat betreft motorschade metname aan de pompverstuivers.... de juiste olie is 5w30.. dit type olie is mede ontwikkeld voor de PD motor..

Specificaties

ACEA A3/B3/B4
API SL/SJ /CF
Volkswagen: VW 502.00/505.00 (01/97)


paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Hallo Paul,

Bedankt voor je advies. Helaas heb ik (gelukkig probleemloos) al 7000 km hiermee gereden. morgen zal ik direct maatregelen nemen en de olie laten vervangen.

Als leek zijnde let je er bij een afleverbeurt niet direct op of men wel de juiste olie erin heeft gedaan! Ik verwacht echter dat ik van de garage die dit gedaan heeft (verkoop van alle merken auto's vooral Volvo en die onderhoud en APK beuren geeft) geen gelijk zal krijgen. Hij zou wel zoiets beweren dat ze deze olie altijd gebruiken en dat hierdoor nog nooit problemen zijn ontstaan of zoiets.

Zijn er nog andere lezers die ooit met zoiets te maken hebben gehad?

Groet,
Nico

nico49 0

18 jaar

het bewijs leveren NICO is geheel niet moeilijk, dat wordt een makkie... laat deze beste man maar even aanwijzen waar staat dat een 15w40 van toepassing is op een POMPVERSTUIVER-DIESEL.. het zweet zal hem uitbreken. ook zijn de juiste specificatie's terug te vinden in jou onderhoudsboekje... ''een 15w-40 is uberhaupt al geen longlife olie'' had men kunnen weten. AAP-NOOT-MIES door goed te lezen...


nico.. wees gerust dit wordt een makkie...

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Wat is dat voor een bedrijf die zonder te kijken dit soort olie erin gooit.
Want als ze gekeken hadden, dan hadden ze deze olie er niet in gedaan.
Slordig!.

primera p11 0

18 jaar

Moi,
Gezien de ervaringen met het bedrijf waar ik mijn auto heb gekocht beginnen er bij mij na het lezen van dit topic wat alarmbelletjes te rinkelen. Universeel 15W40 is natuurlijk het goedkoopste spul wat je erin kunt gooien. Op het 'servicebeurtkaartje heeft hij een kruisje gezet achter de olie (is ververst) echter niet welke olie. Ik hoef er slechts naar te gissen waarom niet.
Ik neem geen risico en ga olie vervangen.

Maar wat gooi ik er nu het beste in? (Peugeot 206 2.0 HDI, RHY (DW10TD) bouwjaar 2001)

Volgens instructie boekje:
ultra diesel 10W40, ultra 5W30 (brandstofbesparend, toegestaan vanaf modeljaar 2000) of ultron diesel 5W40. (Esso, of de equivalenten van Total)
Verder moet de olie aan de kwaliteitseis ACEA B3 voldoen (Association des Constructeurs Européens Automobiles)
Is 5W30 de beste oplossing? en hoe kom ik erachter van welk modeljaar mijn auto is? (kenteken 31 mei 2001)

Treb 0

18 jaar

[quote=Treb]Moi,
Gezien de ervaringen met het bedrijf waar ik mijn auto heb gekocht beginnen er bij mij na het lezen van dit topic wat alarmbelletjes te rinkelen. Universeel 15W40 is natuurlijk het goedkoopste spul wat je erin kunt gooien. Op het 'servicebeurtkaartje heeft hij een kruisje gezet achter de olie (is ververst) echter niet welke olie. Ik hoef er slechts naar te gissen waarom niet.
Ik neem geen risico en ga olie vervangen.

Maar wat gooi ik er nu het beste in? (Peugeot 206 2.0 HDI, RHY (DW10TD) bouwjaar 2001)

Volgens instructie boekje:
ultra diesel 10W40, ultra 5W30 (brandstofbesparend, toegestaan vanaf modeljaar 2000) of ultron diesel 5W40. (Esso, of de equivalenten van Total)
Verder moet de olie aan de kwaliteitseis ACEA B3 voldoen (Association des Constructeurs Européens Automobiles)
Is 5W30 de beste oplossing? en hoe kom ik erachter van welk modeljaar mijn auto is? (kenteken 31 mei 2001)[/quote]
peugeot verdwaald?? Zou trouwens die 10W40 nemen, is halfsyntheet, is economisch de beste keuze, en jouw auto heeft geen longlife service of iets dergelijks.

audia4 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.