Volkswagen Passat: slechte wegligging

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI (90pk AHU)

Passat, 1999, 1.9 Tdi. AHU. 5 maanden geleden, na zo'n 100.000 km de voorbanden vervangen (nee! ik rij ook stevig door ;)): Michelin Energy Radial X, 195/65 R15 91T, met asymetrisch profiel dus Vervolgens ook laten uitlijnen bij een bandenspecialist. Alles stond oké.

Al snel merkte ik dat de auto naar rechts trok. Allerlei verschillende manieren getest om wegbolling en/of zijwind uit te sluiten. Bandenspanning hoger of lager. Dit maakte allemaal niets uit. Ik ging er vanuit dat het met de zetting van de banden op de veldg te maken had.

Twee weken geleden de achterbanden laten vervangen, zelfde merk, zelfde type, 91H. Tevens ook de rechter verbindingstang tussen fuseedraagarm en stabilisatorstang laten vervangen (kogels goed versleten). Om de bout op draagarm los te krijgen moest de vork van de veerpoot los en het big end van de langsdraagarm los. En om die los te krijgen moest de achterste bout van het subframe gelost worden !!! Enfin. Na montage de zaak uitgelijnd. Een kleine correctie op het toespoor was nodig. Voor de rest alles oké.

Nu blijkt de wagen nog steeds naar rechts te trekken en verder valt op dat de koersvastheid zééér slecht is. Voortdurend moet ik tegensturen naar links om 'm op koers te houden. Bochten naar links en rechts zijn zelfs gevaarlijk, want voortdurend heeft hij de neiging om de bocht korter te maken. Dit betekent voortdurend sturen: insturen, rechtuit, insturen etc.

De bandenspecialist weet het niet. Hij heeft wel de banden vóór en achter per zijde gewisseld en de bandenspanning verhoogd. Vóór naar 2.3 bar en achter naar 2.5 bar. Ik kom nu terug van vakantie met sterk ontwikkelde polsen van het sturen, dus het is niet opgelost. Een paar jaar geleden had ik een Laguna, eveneens met (af fabriek) banden met asymetrisch profiel en met dezelfde soort klachten. Na veel zoekwerk is toen besloten om er gewoon symetrische banden op te leggen: probleem opgelost.

Mijn vraag is: kunnen de klachten inderdaad liggen in de type banden(profiel) en is de gemonteerde band wel een goede voor deze passat?

Wie weet het?

olleke

Geplaatst door olleke (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

57 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

waarschijnlijk zijn de achteras-rubbers ingescheurt, wat overigens voor komt deze kunnen de wegligging behoorlijk verstoren...

[url=http://imageshack.us][img]http://img430.imageshack.us/img430/9495/...[/img][/url]

paul,

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

olleke, om het een en ander uit te sluiten betreft de banden..... probeer eens een setje andere wielen met andere merkbanden te lenen ... dan testrit maken.


de nieuwe energie band van michelin scoort niet echt hoog wat betreft kwaliteit!... dus het zou heel goed bij jouw problemen kunnen geven...
ik hoef die rotdingen in ieder geval niet weer............

olleke (0), 17 jaar geleden

Paul, je zoekt de oorzaak in de achterasrubbers en daar kan ik mij veel bij voorstellen. Toch blijf ik het dan vreemd vinden dat dit mankement pas aan het licht komt na vervanging van banden.

Zelf heb ik het idee dat die Michelin banden wat slappe wangen hebben waardoor de besturing nogal week wordt. Of is het misschien een combinatie van factoren?. Ik begrijp inmiddels dat die M-banden niet (meer) de juiste keus is. Welk merk/type band (standaard) vind jij geschikt voor een passat?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

doorgaands monteer ik de dunlop SP2000.. dit type band doet het heel goed onder de passat.. tot nu toe geen enkele klacht...

paul,

Fries33 (0), 17 jaar geleden

Ga met Paul mee, vwb Michelin.
Ik heb zelf ook slechte ervaringen met A-symetrische banden.
Een A-sym. band heeft niet over de gehele breedte evenveel weerstand.
Mijn bandenspecialist raadt de mensen ook aan om deze niet te monteren onder bepaalde type auto's.
Vb. De Mich. Energy heeft aan aan de ene kant beduidend meer en lagere dwarslamellen (voor betere waterafvoer naar de zijkanten) waardoor de weerstand op de band niet over de gehele breedte gelijk is. Ook het lengteprofiel ligt niet evenredig verdeeld over de band. De sporing moet uit het midden van de band komen, komt dit meer uit de binnen of buitenkant, dan kan dit invloed hebben op het rijgedrag. Auto gaat trekken of lijkt zoekende. De scheerstand (verlengde van je veerpoot doorgetrokken naar de wegoppervlak) moet in het midden van de band uitkomen (dit mag wat afwijken, staan bij elke type auto bepaalde waardes voor). Banden met A-sm. profiel halen hun lengte sporing niet uit het midden van de band dus je krijgt een afwijking. Net als je velgen met een verkeerde ET waarde zou monteren.
Sommige auto's zijn hier gevoelig voor.
Neem gewoon banden met een sym. profiel. Net als P zegt de Dunlop Sp 2000 is een goede band voor een redelijke prijs.

Santa (0), 17 jaar geleden

Scheerstand = SCHUURSTRAAL.

Verder heb ik nog een Audi A3 met 4 banden van Michelin, de Energy-serie.
Zodra ik de achterbanden wissel met de voorbanden, gaat de auto direct naar rechts trekken.
Wissel ik de banden vervolgens weer terug, rijdt de auto weer rechtuit.
Voorlopig ff GEEN Michelins meer voor mij!

olleke (0), 17 jaar geleden

Als jullie dit al weten, dan moet die bandenboy dit toch zéker weten en mij niet met een kluitje in het riet sturen!. Ik mag aannemen dat ie vanuit zijn professie wel de combinatie weet te maken van autotype en bandtype en van daaruit kan adviseren.

Bedankt tot zover voor jullie waardevolle inbreng. Ik ga komende week terug en voorstellen, dat ie een set symetrisch banden monteert om te testen. Als dit een positief effect heeft (en daar ga ik vanuit) dan mag ie de M-banden terug nemen en nieuwe Dunlops monteren. Onde rhet motto: garantie.

Ik laat jullie weten!

gr. Olleke

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

kijk olleke..........michelin had altijd de naam top banden........veel mensen houden die tijden van weleer in hun gedachten en dat krijg je er ook niet uit, jaren geleden werd er altijd gezegd: gooi der maar michelin onder, beter is er niet!

michelin is goed geweest met de oude generatie energie, en michelin maakt zeker nog wel goede banden........maar daar valt de nieuwe energie niet onder.

wat ook een prima band is, zonder as symetrisch profiel is kleber, 100% dochter van michelin....maar iets vriendelijker geprijsd en prima rij eigenschappen!!
met name de dynaxer serie is een prima band voor jouw passat.

dunlop banden ben ik zelf niet zo kapot van, die hebben een nogal harde rubber samenstelling wat de levensduur wel ten goede komt, maar het comfort niet. ook is de dunlop van nature nogal rumoerig.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

dunlop banden ben ik zelf niet zo kapot van, die hebben een nogal harde rubber samenstelling wat de levensduur wel ten goede komt, maar het comfort niet. ook is de dunlop van nature nogal rumoerig.

quotte

alsof een kleber niet rumoerig is? als we banden op gaan opsommen die rumoerig zijn dan is kleber er zeker 1 van! persoonlijk wil ik een kleber nog niet onder een kruiwagen hebben.. drama's!!!

waarschijnlijk praat jij nog over de oude generatie DUNLOP een band uit de T serie... deze is niet te vergelijken met de SP2000 uit een H serie.. het is een fijne band en absoluut niet rumoerig... alhoewel ik altijd nog van mening ben dat een type band moet passen bij het type auto.

paul,

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Olleke, kun je der nog een beetje wijs uit worden man? Michelin was altijd HET merk, maar dat is niet meer zo. Wij hebben in de garage met de
Energy, maar ook met de Premacy de vreemdste dingen reeds meegemaakt. Dingen worden verergerd door deze banden, en dus beter merkbaar. Jou probleem heeft niets te maken met uitlijnen, hooguit met speling op de a.as ophanging. Jij moet het echt zoeken in de banden.
Ga eens rijden met een ander merk band. Nu zie ik je denken: bij wie kan dat dan??? Nou je kan gerust Dhr. Kelder benaderen, hij zal je met liefde laten rijden met een ander merk banden, al was het alleen maar om uit te sluiten wat het probleem is.

PS Heb zelf de Dunlop SP2000 onder mijn Audi cabrio TDI zitten, en die voldoen super.

Hoopt dat je er wat aan hebt, mvg

Sytze

éikeboom (0), 17 jaar geleden

Ik heb nu ruim 4 jaar een passat sedan van 1999 en ben al die tijd bepaald niet kapot van de wegligging die bovendien varieert van redelijk goed tot slecht. Ik heb al van alles geprobeerd, ook de door Paul genoemde achterasrubbers door hem laten vervangen maar het resultaat blijft nihil. Ik heb ook de genoemde Michelins er onder maar toen er een ander merk onder zat was het probleem niet anders. Mijn advies is: probeer er maar mee te leven.

Wicher

Santa (0), 17 jaar geleden

Ach Wicher, wat is slecht......?
Ik rijd in een Audi A4 Quattro van de baas en rij zelf in een Passat.
Je KUNT nu eenmaal geen appels met peren vergelijken!
De Passat heeft zeker geen SLECHTE wegligging maar heeft een wegligging die op comfort is afgestemd.
Wel eens geprobeerd om met een Franse auto "scherp" te gaan sturen....? Wordt je niet echt blij van maar dat komt dan ook omdat je iets van een auto verlangt waarvoor die auto dus niet is gemaakt.
Ik heb ook wel in de Passat van Paul gereden en merk dag en nacht verschil met het standaard onderstelletje wat onder mijn eigen Passat zit. Om maar ff kort door de bocht te gaan: een Audi Quattro die heel beroerd bochten stuurt heeft een slechte wegligging, een auto die op comfort is afgestemd en zich zo dan ook in de bochten gedraagt, heeft dus ook GEEN slechte wegligging maar dient overeenkomstig zijn constructie bereden te worden. EVERY DESIGN HAS IT'S PURPOSES AND MATCHING LIMITATIONS........
Ga maar eens een 2CV verlagen en "tunen": het BLIJFT een 2CV..................

éikeboom (0), 17 jaar geleden

Ja, Santa, wat moet ik hier op zeggen? Je krijgt mij niet zo ver om te zeggen dat een auto die behoorlijk zijwindgevoelig is maar ook bij windstille omstandigheden over de weg dweilt maar ook zijn tijden van een redelijke goed weggedrag heeft een goede wegligging heeft. Heb hem zelfs al laten verlagen met een Eibach set.
Heb al in heel wat merken gereden waaronder Renault en Peugeot maar die hadden toch echt een betere wegligging dan mijn passat. Ik probeer er maar gewoon mee te leven maar dat valt altijd niet mee.

Wicher

Santa (0), 17 jaar geleden

Nee, dat kan zeker een moeilijke opgave zijn. Heb zelf zo'n 406 gehad......
Uiteindelijk bleek deze auto dus een crash-bak te zijn geweest. Zelfs na uitlijnen door iemand die ralley-wagens afstelt, bleef het kreng dweilen en trekken. Weet je zeker dat die Passat van jou wel schadevrij is?
Overigens, de zijwindgevoeligheid van personenauto's is toegenomen nadat de carrosserievormen ronder werden. Puur gevolg van natuurwetten....

éikeboom (0), 17 jaar geleden

Santa. We dwalen van het probleem van Olleke afmaar misschien heeft hij er toch iets aan.
De passat heeft linksvoor blikschade gehad, dat wel. Spatscherm en intercooler vervangen en voorbumper. Maar airbags zijn er niet uitgeknald. Eaa. is gebeurd voor mijn tijd. Maar diverse keren uitlijnen bracht niks aan het licht van vervorming of i.d., subframe staat goed (eaa.ook door Paul Kelder bekeken). Dus wie het weet mag het zeggen.

Wicher

Santa (0), 17 jaar geleden

DAAROM heb ik toen mijn 406 de laan uitgestuurd........
Volgens de meetcomputer was er niks mis, maar hij deed alles, behalve strak rechtuitrijden!

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Wat er niet allemaal bijgehaald wordt! Als de auto van olleke naar rechts trekt heeft dat een reden!
Als niemand het eruit kan halen, dan doe ik het wel. Er is tocht verdikkeme nog wel iemand die een auto rechtuit kan laten rijden! Olleke, bel me maar dan regel ik wel dat je auto weer goed rijdt, en daar hoef ik helemaal niets voor, potverdikkeme! Als het zo moet dan doe ik het wel. Al die verhalen over acceptatie en schadebakken, man ik heb er heel wat onder handen gehad, maar zelden dat het niet meer goed kwam! Laat het maar horen!

Sytze

Santa (0), 17 jaar geleden

Was jouw speedbootje ook zo koersvast, Sytze......?
Anders kan Olleke beter ergens anders heen gaan...?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

auwauwauw.... die komt aan hehehehehehehehehe!!

paul,

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Oke oke, geef toe dat ik op het land tot betere prestaties in staat ben dan op het water. Maar om daar nu meteen zo'n ophef over te maken? Zo weet ik er ook nog wel een paar, Paul!
Wie maakt er nu ook een ijsbaan in een open vaar water? En waarom waren die boeien niet verlicht? En waarom geen borden? En waarom moet een ijsbaan nooit dieper dan 20 cm? Allemaal vragen waar ik mee in mijn maag blijf zitten, ik geef het je te doen.................

Kom gerust Olleke, ben op het droge tot prima dingen in staat.

ps. waar staan ook alweer de beste stuurlui???


Sytze

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

ps. waar staan ook alweer de beste stuurlui???

ehhhhhhh... misschien op de ijsbaan? :D

even zonder gekheid...

dat een passat een beetje lijkt te dwijlen.. daar veranderd niemand wat aan.. tenzij men overmoedig gaat worden en de gehele contructie van de auto aan wil passen... dan zou het misschien iets beter kunnen worden..

paul,

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

FF leze paul! Olleke klaagt alleen dat ie naar rechts trekt! Thats it.
Dat hoeft niet natuurlijk, en als niemand dat kan oplossen, dan doe ik het wel!

Sytze

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

dit zal hem waarschijnlijk in de banden zitten.. maar even afwachten.

paul,

olleke (0), 17 jaar geleden

Heren, heren, (dames ook!),

Laten we even teruggaan naar af. Met de oude banden reed en stuurde die bak van me perfect. Het probleem is ontstaan na vervanging van de voorbanden door die a-sym Michelins. Gelijk ook uitgelijnd (aanname: de uitlijning zal toch wel goed zijn gebeurd?) daarna trekken naar rechts. Overigens gaat ie na het loslaten van het stuur niet direct naar rechts maar blijft even rechtdoor rijden en kruipt daarna steeds in dezelfde mate naar rechts.

Een paar weken geleden de achterbanden vervangen ook door die Michelins. gelijk ook de verbinding tussen fusseearm en stabilisator vervangen en weer uitgelijnd (op dezelfde installatie). De situatie was verergerd doordat ik nu ook geen vloeiende linkse bocht meer kan nemen. Hij wil de bocht korter nemen dan gestuurd, dus bijsturen naar rechts, maar dan trekt ie zelf al naar rechts, dus weer naar links sturen maar dat doet ie weer te enthousiast. Kortom ik ga al zwabberend door de bocht. Bij Rechtse bochten merk ik dat minder, maar dan kan ik gewoon het stuur loslaten want dan tippelt die vanzelf er doorheen.

Opvallend is dat deze effecten het best merkbaar zijn zo tussen de 90 en de 120 km/uur. Daaronder en daarboven heeft hij er minder last van.

Kort geleden heeft de bandenfrits de voorbanden en achtbanden per kant met elkaar gewisseld. Dit had geen effect. Hij zei nog tegen me dat hij het wel vreemd vond want a-sym. banden worden steeds vaker gemonteerd. En je hoort er ook niemend over.

Ik krijg steeds meer het idee, dat het aan die banden ligt.

Kortom: voor montage rijd ie goed, na montage is het ehhh.... wat minder :D
Ik wil wel contact opnemen met Sytze en dan kijken hoever we komen.

Overigens heeft deze wagen voor zover ik weet geen schade gehad.

Olleke

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Nou Olleke, doe dat, ik weet zeker dat het in je banden zit. We monteren gewoon 4 andere en rijden dan ff weer. Zo simpel is het! Eerst goed maken, we zien later wel welke permanente oplossing we doen. Ik hoor wel van je,

Sytze

ps, jammer ben afgelopen vrijdag net in zuiden geweest met truck.

éikeboom (0), 17 jaar geleden

Het kan bij Olleke natuurlijk aan de banden liggen maar dan is het naar mijn idee een incidenteel probleem en zeker niet algemeen voorkomend. Is bij het uitlijnen wel gekeken naar de juiste afstelling van de stuurkogelhoogte? Belangrijk bij een Passat voor de wegligging maar mijn ervaring is dat maar heel weinig bedrijven hier mee op de hoogte zijn c.q. het programma in de uitlijncomputer hebben zitten waarmee de juiste afstelling kan worden verkregen.

Wicher

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Mooi verhaal echter gaat de auto niet trekken naar een kant als die afstelling niet goed is.

Geloof me nou maar: HET ZIT UM IN DE BANDEN!!!!

Sytze

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

in dit geval zit het um in de banden. maar wat wicher zei dat klopt... in nederland zijn er slechts een handje vol bedrijven (buiten dealers om) die een passat ''echt goed uit kunnen lijnen'' de meeste bedrijven beschikken niet over een PAS-MAL, dit heeft men nodig om een juiste afstelling te verkrijgen op de constante S- sporing...

paul,

olleke (0), 17 jaar geleden

Hé jongens, die wordt leuk.

Enige tijd geleden heb ik hier een topic geplaatst over het vervangen van de rechter (buitenste) stuurkogel. Ook Paul heeft o.a. daar zijn mening over gegeven. Ook toen werd gesproken over de afstelhoogte van de kogel. Maar niemand had een idee hoe dit dan te doen. Mijn nieuwe stuurkogel is toen gewoon in de boring gestoken tot tegen de aanslag en vervolgens is de klem vastgezet. De functie van de bout bovenop de kogeltap was onduidelijk.

De kogel is juist voorafgaand aan de vervanging van de voorbanden vernieuwd.

Nu maakt Paul wellicht een inspirerende opmerking door de methode van afstellen te vermelden. Wat gebeurt er trouwens bij de roemruchte VW-dealer: gaat die wél een kogelhoogte afstellen volgens voorschrift (en welk voorschrift dan)?

Pfff.... en het is al zo benauwd :)))

gr. Olleke

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

Wagen uitlijnen
Wagen voor controleren/afstellen van sporingconstante "S" voorbereiden.
Aanwijzing:

Om de uitlijnmal V.A.G 1925 te kunnen gebruiken moet de wagen wellicht iets worden opgelicht.

‒ De wagen, nadat deze weer op de wielen staat, meermaals in- en uitveren.

[url=http://imageshack.us][img]http://img119.imageshack.us/img119/7507/...[/img][/url]




‒ → Uitlijnmal V.A.G 1925 met adapter V.A.G 1925/3 of V.A.G 1925/4 plaatsen en beide draadtappen zo ver eruit draaien,
. . . dat ze de voorste bouten -pijl- van het vooraslichaam raken.

[url=http://imageshack.us][img]http://img433.imageshack.us/img433/8992/...[/img][/url]

De wagen mag hierdoor nog niet worden opgelicht!
De wagen bevindt zich nu in de beginstand.

Vervolgens controleert de uitlijncomputer in deze stand of de werkelijke toespoorwaarde per wiel overeenkomt met de voorgeschreven waarde.

Zo nodig moet de sporing worden gecorrigeerd.

[url=http://imageshack.us][img]http://img429.imageshack.us/img429/8866/...[/img][/url]



Sporing in onbeladen toestand aan vooras afstellen => blz. 44-42.

Voorgeschreven waarden voor uitlijnen => blz. 44-23.

Alleen wanneer correctie nodig is, wordt dit door het uitlijnprogramma weergegeven.

Wagen opkrikken

Let er bij de volgende handeling op, dat de wielen tijdens het omhoogbrengen het contact met de draaiplateaus niet verliezen!

Gebeurt dit toch, mogen de draaiplateaus hierbij niet bewegen. Anders is het meetresultaat onbetrouwbaar!



‒ Aslift bij de voorste steunen voor de krik aanbrengen en wagen omhoogbrengen.
Aanwijzing:

De wagen wordt 60 mm omhooggebracht.

‒ → Cilinder uit draadtappen uitschuiven en met blokkeerpennen borgen.
Let erop dat de borgpennen -pijlen- correct zijn geplaatst!
‒ Wagen op uitlijnmal V.A.G 1925 laten zakken.

paul,

Santa (0), 17 jaar geleden

Tsja, en dan maar hopen dat JOUW VW-dealer die rommel in huis heeft EN dan ook nog gaat gebruiken.
De dealer die MIJN auto afleverde ( na klachten van trekken naar rechts) deed het uitlijnen zelf met een ouderwets stokje...............
En dat zelfs TWEEMAAL....!!
Je kunt begrijpen dat het effect navenant was.....!
DAARNA werd de auto naar een uitlijner gebracht en reed de auto goed.....
Deze dealer is te vinden DAAR waar schaatsers veelal gewend zijn om rechter bochten te rijden................

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

B te L?

Santa (0), 17 jaar geleden

Hmmmm, v/d B te H....?

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Yip heb um!

Santa (0), 17 jaar geleden

Peugeot H. te H. is ook zo'n lekker bedrijf: zet je iets belastends over hen op internet, nemen ze direct een advocaat in de arm om mijn commentaar in de kiem te smoren..............! De waarheid is hard, doch de dealer wil slechts centjes zien................

Santa (0), 17 jaar geleden

Mmmmmm, gelukkig staat alles ondubbelzinnig op papier en lust ik ze nog steeds rauw! Smaad of laster verkondigen is nog altijd iets heel anders dan je eigen ervaringen op het internert delen.
De strijd is nog niet over................

Santa (0), 17 jaar geleden

Het geblaf van advocaten maakt mij inmiddels allang niet meer zenuwachtig; de dealer vraagt zich echter wel af waarom ik na zo'n lange tijd nog de behoefte heb om een en ander kenbaar te maken....?
Gek he, olifanten zijn wel lelijk, maar hebben een heel goed geheugen!

Santa (0), 17 jaar geleden

En ze hebben OOK grote poten.....................!

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Alwaar ze heel goed mee door kunnen draven............

Santa (0), 17 jaar geleden

DAT zeg ik: Gamma!
Het in de arm nemen van een advocatenbureau getuigeerder van onkunde van de dealer dan door kennis vn wetgeving...........

olleke (0), 17 jaar geleden

[quote=paulkelder]doorgaands monteer ik de dunlop SP2000.. dit type band doet het heel goed onder de passat.. tot nu toe geen enkele klacht...

paul,[/quote]
Paul,

Voordat ik iets anders ga ondernemen, moet ik de bandenfrits de kans geven een en ander op te lossen. Nu stelt hij voor om er Gislaved 606 banden onder te leggen (een sub-merk van Continental/Conti). Nu kan ik er maar niet achter komen wat voor type profiel die band heeft, of die band wat voorstelt en mijn probleem verhelpen. Heb jij een idee?

Olleke

Santa (0), 17 jaar geleden

Waarom niet gewoon de Conti's monteren?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=olleke][quote=paulkelder]doorgaands monteer ik de dunlop SP2000.. dit type band doet het heel goed onder de passat.. tot nu toe geen enkele klacht...

paul,[/quote]
Paul,

Voordat ik iets anders ga ondernemen, moet ik de bandenfrits de kans geven een en ander op te lossen. Nu stelt hij voor om er Gislaved 606 banden onder te leggen (een sub-merk van Continental/Conti). Nu kan ik er maar niet achter komen wat voor type profiel die band heeft, of die band wat voorstelt en mijn probleem verhelpen. Heb jij een idee?

Olleke[/quote]
absoluut geen gislaved.... hangt net tegen een lowbuget band aan ''niet doen'' de man in kwestie staat hier zijn portomonee te verdedigen.. en komt vast niet met de beste eerder de goedkoopste band vandaar zijn aanbod..

monteer onder de passat nou gewoon een goed schoentje... dan is het opgelost.

paul,

olleke (0), 17 jaar geleden

Dunlop verkocht hij niet zo veel en hij begreep niet dat deze michelin voor zoveel problemen kon zorgen. Overigens was dit de plaatsvervanger omdat de baas net met vakantie is. Híj kwam met dit voorstel, waar ik obv. jouw opmerking niet in mee zal gaan. Volgens hem verkochten ze dunlop niet zo veel. Veel meer de michelins, continentals etc. Continental wordt volgens hem standaard onder de passat gelegd door Pon. Maar ja, pon zit er ook met meer dan 10 vingers in Continental. Dus dat zal ook wel niets zeggen over de juiste band voor de juiste auto.

Heb je naast Dunlop nog andere suggesties?

Overigens kan ik het type SP2000... bij dunlop niet vinden. Bedoel je soms SP sport 200?

Olleke,

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Paul bedoelt de SP sport 2000.

Sytze

Santa (0), 17 jaar geleden

Olleke, die Conti's staan er in ieder geval NIET bekend om dat ze voor sporingsproblemen zorgen......
Heb je niet een collega of buurman of kennis met een Passat of Audi waar dezelfde wielen onder zitten maar met andere banden? Hoef je alleen maar de wielen even te wisselen om te zien of er verschil merkbaar is....

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=olleke]Dunlop verkocht hij niet zo veel en hij begreep niet dat deze michelin voor zoveel problemen kon zorgen. Overigens was dit de plaatsvervanger omdat de baas net met vakantie is. Híj kwam met dit voorstel, waar ik obv. jouw opmerking niet in mee zal gaan. Volgens hem verkochten ze dunlop niet zo veel. Veel meer de michelins, continentals etc. Continental wordt volgens hem standaard onder de passat gelegd door Pon. Maar ja, pon zit er ook met meer dan 10 vingers in Continental. Dus dat zal ook wel niets zeggen over de juiste band voor de juiste auto.

Heb je naast Dunlop nog andere suggesties?

Overigens kan ik het type SP2000... bij dunlop niet vinden. Bedoel je soms SP sport 200?

Olleke,[/quote]
hehehehe... jaaha sterker nog.. continental is van PON, de sport-01 is de opvolger van de SP2000.. zal het nog ff iets duidelijker zeggen, vraag dus naar de sport-01 dat is de juiste band.

paul,

olleke (0), 17 jaar geleden

Nee, dat is nu mijn pech.

Ik neem jullie raad ter harte. Desondanks moet ik toch nog even tot de 8ste aug wachten: pas dan is de boss weer terug uit de wei en kan er serieus naar worden gekeken. Mocht ik in de tussentijd nog wat ontdekken, ervaren en vragen hebben dan kom ik op dit item terug.

Bedankt tot zover jongens

Olleke

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Kijk ondertussen je kennissen kring eens rond of er iemand toevallig net zo'n kar heeft als jij. Kun je es wisselen en stukkie proberen..........
Neem desnoods een nieuwe kennis.
Wellicht tijd om nieuwe vrinden te maken?

Sytze

olleke (0), 17 jaar geleden

Oké, het heeft even geduurd, maar.....nog niet afdoende opgelost!. Eerst ontdekte ik dat de kogels van beide bovenste armpjes (rechts) kapot waren en die vervangen. Daarna weer uitgelijnd, hopend dat het probleem daarmee was opgelost. Uitlijning nu bij een ander bedrijf laten uitvoeren: helemaal puik. Maar niets is opgelost.

Er is vervolgens wat heen en weer onderhandeld met de bandenfrits over het vervangen van de Michelin-banden. Uiteindelijk was hij bereid om alleen de voorbanden te vervangen. Hij wilde er niet aan dat de achterbanden ook een deel van het probleem konden zijn. Niet vervangen door Dunlops maar door de symetrische Vredestein Hi-Trac. Twee weken geleden. Dit gaf een aanmerkelijk positief verschil in rijgedrag.

De overdreven neiging om de bochten naar links korter te maken dan ingestuurd is verdwenen. Alleen het trekken naar rechts is gebleven. En daarvan verdenk ik toch die twee Michelin achterbanden. Immers, deze problemen zijn allemaal ontstaan, nadat ik die M-banden erop had laten leggen. Is het toch handig/verstandig om geld uit te geven en ook die achterbanden te vervangen?


groet, Olleke,

olleke (0), 17 jaar geleden

Gaat het iets uitmaken als ik ook de achterbanden dan toch maar vervang door symetrische banden?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

olleke

banden rondom gelijk houden... 4 gelijke banden rijdt altijd fijner.

paul,

olleke (0), 15 jaar geleden

Okeee dan. Daar ben ik toch weer terug op deze topic. Nu met goed nieuws.

Nu na twee jaar en bijna 100.000 km verder (ja ja) waren de voorbanden eindelijk toe aan vernieuwing. Wat een ellende waren die Vredestein (NIET-tevredenzijn) banden. Mijn polsen zijn erg soepel geworden en twee keer zo dik. En niet door de sportschool kan ik je verzekeren.

Al die tijd was het aldus: stuurwiel op rechtuit houden met de handen: de auto gaat rechtuit. Precies ook zoals destijds is ingesteld bij het uitlijnen. Loslaten van het stuurwiel: dat ding verdraait een graad of vijf uit zich zelf naar rechts en de auto gaat binnen de 100 meter de berm in.

Jullie zullen begrijpen dat ik al 100.000 km heb zitten tegensturen!.

Goed. Toe aan nieuwe banden. Ik ben er nu inmiddels achter dat die bandenfritsen gewoon bandenschuivers zijn (de goede buiten beschouwing gelaten). Ze willen alleen maar verkopen en verder niet zeuren.

Gevraagd naar Dunlop. Ja die hebben we wel. Welke maat. Nee ik wil de SP2000. Hè, waarom? die bestaan niet meer. U moet gewoon Michelin nemen. Draait altijd goed. Nee, dat zijn zeker a-sym banden. Ja, hoezoe, niks mis mee toch. Jawel, mijn kar gaat er van naar rechts trekken. Kan niet, dan is er iets niet in orde met de ophangingen. Wij hebben al honderden banden onder passats gelegd (wow, dan gaan de zaken wel goed...) en er zijn nooit klachten geweest. Kan wel zijn maar ik wil sym. banden. Die zijn er niet. Oh nee? Dunlop heeft ze toch wel. Ja maar daar krijg je last van. Maar je hebt ze toch in het programma zitten? Jawel, maar daar gaat de auto van 'dweilen'. Dacht ik niet. Ooit van Problemcar.nl gehoord? eh ja, maar daar doe ik niets mee. Lijkt me wel verstandig. Daar worden verdomd zinnige dingen gezegd door pro's uit het veld. Ik mag aannemen dat die gasten er wel verstand van hebben, toch. Ehhh...

Vertel eens, welke zou je mij dan aanbevelen. Ja, Michelin, Goed Jaar en omdat u het wilt Dunlop. Maa ik zou gaan voor Michelin. Comfortabele band goede rij-eigenschappen (?). Ja, ja, maar dit zijn toch a-sym banden? Jawel, maar daar merkt u helemaal niks van. Spoort prima!. (Ja, u niet, grapje). Vertel eens, waarom zou ik voor een bepaald merk/type kiezen, lettend op de rij-eigenschappen? Dat maakt eigenlijk helemaal geen verschil. Zelfs de prijs is hetzelfde. Joh, komen ze dan uit dezelfde fabriek dan. Dacht ik niet toch, hoop ik .Neeeee, natuurlijk niet, maar ze doen ook aan concurentiekijken. O ja. Nou eh, die Dunlopband lijkt mij helemaal niet a-symetrisch. Dat klopt hij is BIJNA symetrisch. Nou dan neem ik diedan toch. Oke, goed dan.

Een beetje gevolgd, deze sketch voor twee heren tussen de schuifdeuren? Ik kan hier geen hoge pet van op krijgen. Eigenlijk tegen de zin van de bandenfrits in liggen er nu twee Dunlopbanden op de voortrein te tollen, type Sp Sport Fast Response 195/15 H.. .

Na de montage weggereden: een wereld gaat open: wat een genot. Het is mogelijk: deze passat kan inderdaad rechtuit sporen. Dat wordt toch een dure sportschool.


Even serieus, mannen. Het heeft even mogen duren, maar de opmerkingen van jullie en met name Paul zijn me in de afgelopen 2 jaren bijgebleven en heb ik opgevolgd. En met succes. Daar ben ik blij om, want het rijden met die kar werd met de dag steeds minder een feest.
Dank jullie allen!

Groetjes,
Olleke

Fries33 (0), 15 jaar geleden

Olleke, ben blij dat je nu weer lekker ontspannen kunt rijden. Die Frits had op een punt wel gelijk, de SP2000 wordt niet meer gemaakt.
Goede opvolgers zijn de Sp01 Sport en de band die jij hebt gekocht.....

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

toch leuk om ook na zon lange tijd toch nog respons te krijgen met de oplossing :)

olleke (0), 15 jaar geleden

Ja toch? Ik kon niet eerder met een oplossing komen dan nu. Ik vind het juist de kracht van problemcar.nl dat niet alleen de vragen worden gesteld, maar dat ook de (afdoende) oplossing wordt vermeld. Zo wordt problemcar.nl een fantastische Vraagbaak (een betere Olieslager...).

moderator (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=olleke]Ja toch? Ik kon niet eerder met een oplossing komen dan nu. Ik vind het juist de kracht van problemcar.nl dat niet alleen de vragen worden gesteld, maar dat ook de (afdoende) oplossing wordt vermeld. Zo wordt problemcar.nl een fantastische Vraagbaak (een betere Olieslager...).[/quote]
U heeft het helemaal begrepen. Dank u voor de feedback.

Moderator.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.