Koelvloeistoflampje in dashboard begint kort na start te knipperen en na een tijdje blijft ie gewoon branden. Er is echter niets aan de hand.
Verder is de benzinemeter soms correct, maar vaak ook geeft ie ten onrechte een lege tank aan.
Temp. meter klopt ook niet.
Waar moet ik het zoeken?
Alvast dank!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Losse connector, massa contact probleempje?, schat een wat losse connector.
Cor
Losse connector? Welke connector bedoel je?
Arnold.
18 jaar
Onder het dashboard zit de print waarop de meters zitten en de stekkerverbindingen met de draden naar die print controleer die maar omdat deze wel eens slecht contact maken/los gaan zitten.
Zit daar geen fout de opnemers controleren van de meters welke foutief reageren, maar omdat er zoveel meters afwijken denk ik eerder aan een slecht contact in het dashboard.
Cor
de temperatuurmeter en de tankinhoud meters doen dat we vaker bij die passat's.
ik heb zelf ook een passat van 1993 gehad welke dat deed.
er moest een transistortje vervangen worden op de printplaat van het dashboard.
toen was het euvel verholpen.
echter na 3 maanden begon die weer. toen had ik het maar gewoon zo gelaten en voor lief genomen...
auto is inmiddels verkocht...
18 jaar
Dank voor jullie reacties.
Ik zal vanmiddag eens op zoek gaan.
Weet iemand misschien een beschrijving / foto's hoe je zo snel mogelijk bij de printplaten kom onder/achter het dashboard?
Gr,
Arnold.
18 jaar
het betreft niet echt een transistortje maar een zwart blokje (stabilisator) zit vast met een parker op de hoek van de printplaat heeft 3 pootjes komt 12v in 9v uit... het middelste pootje is de massa.
paul,
Type 78L09
1.5 ampere spanningsstabilisator.
Vanmiddag dashboard opengemaakt en meterkastje eruit gewrikt.
Alles uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet.
Zag geen losse solderingen oid.
Zag wel de spanningsstabilisator - losgehaald en weer vastgezet. (heb nog geen nieuwe)
Alles teruggezet.
En...... ja hoor, de meters werken weer.
Echte test moet nog komen, want ik heb nog maar 1 km gereden.
Maar toch, het lijkt allemaal goed te werken: temp.wijzer reageert op warmdraaiende motor, lampje blijft uit, benzinemeter slaat uit.
En als het toch nog fout gaat weet ik de spanningsstabilisator te zitten.
Dank allemaal voor jullie tips, vooral Cor en Paul!
Gr,
Arnold.
Toevoeging april 2007:
Enkele weken later begonnen de metertjes toch weer vreemd te doen. Eerst af en toe, later steeds vaker. Eind 2006 heb ik de spanningsstabilisator vervangen door een nieuwe. Sindsdien geen problemen meer.
18 jaar
Meestal zit het probleem toch wel in de soldeerpunten van de printplaat.
Als het probleem zich herhaald kun je de stabilisator proberen.
Als het dan nog soms voordoet moet je de print vervangen.
[quote=paulkelder]het betreft niet echt een transistortje maar een zwart blokje (stabilisator) zit vast met een parker op de hoek van de printplaat heeft 3 pootjes komt 12v in 9v uit... het middelste pootje is de massa.
paul,[/quote]
dat blokje bedoelde ik ook
zat nog zo'n koellichaam aan vast
dacht altijd dat het een transistortje was...
nu weet ik beter
thnx!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar