Ik heb een tijdje terug een olie temperatuur meter in mijn auto gezet, ik weet dat vanaf 80 graden je de motor 'op temperatuur' kunt noemen
Tijdens het rijden loopt de olie op tot 100-110gr maar langere tijd hoge toerentallen (3000-3500) bij hoge snelheden op de autobahn of bergop in Tsjechië geeft al gauw 120 graden aan
Wanneer is de olie TE warm en moet ik oppassen ? Het betreft een 1z 90pk TDI waar het 1 en ander aan veranderd is (110pk verstuivers+chip = 131pk)
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niets mis mee soms loopt de olietemp. wel op tot 130 graden.
Hans
Nou kijk dat is het punt een beetje, hogere snelheden (170+) geeft inderdaad een nog hogere ole temp, maar tot welke waardes is het veilig ?
18 jaar
Lees dit maar eens.
http://www.hotrod.nl/PDF/motorschades2.p...
Hans
Bedankt Hans, heel leerzaam ;)
Dus, ook de olie koeler radiator schoonhouden wat ik al wel eens beweerde.
;p
Cor
Dit gaat over luchtgekoelde motoren ,maar voor de olietemperatuur maakt het niet zoveel uit nu krijgt de vraagsteller er een indruk over.
Hans
Als ik dit zo lees is 80-100 het beste en veel hoger is gewoon minder goed, tot het mis gaat. Daarom is het gewoon
Mijn conclusie : een extra losse oliekoeler die de temp op 100-110 houd is zeker interessant, hoger kan wel maar je kunt nooit zeggen dat 120 goed is 130 ook kan en 135 weer net te veel is
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar