Volkswagen Corrado: Merktekens VR6 vliegwiel en nokkenas

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.9L VR6 (ABV)

Hallo Allemaal,

Ik heb een vraag over het vliegwiel. Ik zie dat er twee merktekens opstaan. Een streepje en een OT. Op de kap van de onderste ketting staat een streepje waarmee je dus de motor optijd zet.
Mijn vraag is nu het streepje van de onderste kettingkast met welke twee tekens moet deze gelijk vallen van het vliegwiel?
Ik had een foto gemaakt voordat ik het vliegwiel verwijderde, maar heb deze per ongeluk gemist. Ik denk zelf dat 'ie gelijk moet vallen met het streepje en dus niet het OT teken. Volgensmij is dit namelijk 0 graden en moet 'ie 6 graden ervoor staan.
Wie weet of dit klopt? Staat er trouwens ook een merkteken aan de pullyzijde? Ik heb daar namelijk geen eentje kunnen vinden.

Nog een vraagje over de nokkenassen. Ik ga deze terug plaatsen, maar ik kan geen merkteken vinden hoe de nokkenassen tov elkaar moeten staan.
Wie weet hoe ik dit kan controleren?

Alvast Bedankt!
Tau

Tau

Geplaatst door Tau (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Corrado? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Beste Tau..

Een foto van de distributie maken zal niet gaan werken, er staan meer dan 1 merkteken op, ook op de tandwielen van de distributie, hier zit een af geschuind tandje op het tandwiel etc..

De nokkenassen moeten in lijn staan met de kop, hiervoor heb je een stukje speciaal gereedschap ( pasplaat ) voor, ook goed zelf te maken trouwens.

Maar voor ik een heel verhaal begin te typen, kun je beter eens op deze site kijken :

http://forums.vwvortex.com/showthread.ph...

Heb je de ketting vervangen of wat was het probleem eigenlijk ?

Gr Stefan

Tau (0), 13 jaar geleden

Hoi Stefan,

Bedankt voor je antwoord.
Ik heb de ketting gereviseerd. Toen ik het vliegwiel terug monteerde merkte ik op dat het onderblok van tijd is gegaan. Iemand moest de krukas tegenhouden, maar dat deed 'ie dus niet goed waardoor het onderblok van tijd is versprongen.
De nokkenas staat nu wel optijd. Ik heb dat tooltje er tussen gezet.
Op de site staat een streep aan de pully zijde. Ik heb dit streepje op het onderblok niet zitten. Dit is me al bij meerdere VR6 opgevallen dus ik ben echt afhankelijk van het vliegwiel.
Ik kan het vliegwiel op twee manieren erop zetten.
Het streepje van de onderste kettingkast gelijk stellen aan:
1) Het streepje op het vliegwiel
2) Het OT teken op het vliegwiel

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Die OT markering moet je nu even vergeten, dat is van toepassing als je de boel optijd wilt zetten bij uitgebouwde versnellingsbak..

Zie :

[url=http://img96.imageshack.us/i/28677781.pn...][img]http://img96.imageshack.us/img96/2193/28...[/img][/url]

[url=http://img251.imageshack.us/i/22945761.p...][img]http://img251.imageshack.us/img251/3589/...[/img][/url]

stefan84 (0), 13 jaar geleden

En al wat verder gekomen ?

audia4 (0) PRO, 13 jaar geleden

als het goed is past het vliegwiel maar op een manier op de krukas, een van de bouten zit een aantal graden uit de pas ten opzichte van de rest.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ja klopt harry, maar het gaat ff om de BDP markering..

Tau (0), 13 jaar geleden

De motor staat weer optijd. De versnellingsbak zit er nog niet op, vliegwiel wel.
Ik heb het onderblok optijd gezet. Het streepje van de onderste kettingskast valt nu gelijk met het OT teken op het vliegwiel. Ik heb voorzichtig een schroevendraaier door het bougiegat erin gestoken. Klein beetje gedraaid om te controleren of de zuiger daadwerkelijk bdp staat en dat klopt nu.
Nokkenasliniaal ertussen gezet en de ketting erop gelegd. Nokkenassen passen maar op een manier erop.
Er zit nog wel iets speling op de ketting, maar dit moet 'ie rechttrekken als de motor weer oliedruk levert. Als ik de motor nu handmatig ronddraai dan zie je na een x aantal keer de bovenste ketting ietsjes verslappen, maar de ketting springt niet over. De spanner zit dan al gemonteerd op 20nm.
Zou dus moeten goedkomen toch?

Bedankt voor jullie hulp.

audia4 (0) PRO, 13 jaar geleden

bovenste spanner is hydraulisch maar heeft ook een veer, als de spanner versleten is willen ze wel eens schranken en vast gaan zitten.

ik ga er van uit dat je nieuwe hebt gebruikt?? zo ja, dan moet het goed zijn. Motor overigens alleen in draairichting draaien. De andere kant op hebben de kettinggeleiders een hekel aan.

Tau (0), 13 jaar geleden

Ik heb inderdaad een nieuwe spannerbout gezet. Kettingen + geleiders + boutjes + moeren heb ik allemaal nieuw bij de dealer gekocht.
Bedankt voor je antwoord.

Zodra de motor loopt, ca. twee weken, dan post ik hier of de motor loopt zoals 'ie hoort te lopen.

Tau (0), 13 jaar geleden

Even een update.
Van de week de motor voor het eerst gestart. Eerst oliedruk opbouwen daarna sloeg de motor direct aan. Motor liep meteen op alle cylinders.
Zodra ik ermee gereden heb, post ik mijn bevindingen.

Tau (0), 13 jaar geleden

Inmiddels gereden met de auto en de ketting staat goed. Motor start echt vlotjes en trekt soepeltjes door het toerengebied.
Nogmaals bedankt voor de hulp.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Mooi om te horen!

Bedankt voor de feedback..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Corrado of stel zelf een nieuwe vraag.