Volkswagen Polo: Motor kookt over

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

Ik heb het probleem dat de motor overkookt. De motor wordt niet te warm als ik de verwarming op vol vermogen aan zet, de temperatuur blijft dan op 90 graden. zodra ik de verwarming uit zet, zie ik de meter boven de 90 graden stijgen.

Heb vandaag de thermoschakelaar vervangen, deze heeft even geschakeld, maar toen stond te temp op ca 100-110 graden. De oude heb ik in een pannetje met kokend water getest met een multimeter en schakelt gewoon, dus daar kan het niet aan liggen.

Ik heb vorig jaar een nieuw thermostaathuis gemonteerd incl een thermostaat. Het kan natuurlijk zijn dat deze weer defect is, maar na een jaar?

Hoe kan ik het functioneren van de waterpomp testen? want dat kan ook nog tot de mogelijkheden behoren heb ik gelezen.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Groeten Tim

Timbo25

Geplaatst door Timbo25 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

controle van de waterpomp doe je door in het exspansie vat te kijken of er koelwater uit het dunne slangentje stroom en blijft stromen.
stroomt het niet dan zit de schoep van de waterpomp los.
en ja het deksel van het tehermostaat huis zou zeker stuk kunnen zijn dan is het dopje erin gebroken en opent de thermostaat niet.

groetjes jan.

jeroen zwinselman (0) PRO, 12 jaar geleden

dat klopt dat is een bekend probleem bij deze auto's heb het vaker gehad.

Timbo25 (0), 12 jaar geleden

Hoi,

Heb het probleem gevonden vandaag. De achterkant van de thermostaat was er uit gebroken. Het achterste deel zat scheef, en heeft waarschijnlijk het openen geblokkeerd. Had er nog een liggen en deze er in gezet. Probleem opgelost!

Nog even een vraagje: je kunt dus zien dat de waterpomp werkt door naar het retourslangetje te kijken of er koelvloeistof terug stroomt naar het reservoir. bij stationair draaien komt er maar een kleine hoeveelheid doorheen. Bij 2000 toeren komt er een behoorlijke straal. Ik neem aan dat dit normaal is?

Groeten Tim

GarronGr (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat is inderdaad normaal aangezien bij het toenemen van het toerental ook de waterpomp sneller gaat draaien.

Greetz Ron

Timbo25 (0), 12 jaar geleden

Natuurlijk dat het sneller gaat stromen naar mate er meer toeren gedraaid worden, maar voor mij was het belangrijk om te weten of bij het stationair toerental er geen flinke straal uit het slangetje komt.

Iedereen bedankt voor jullie antwoorden!!

Groeten Tim

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

nou tim mooi dat het bij het dekseltje en thermostaat blijft.

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.