close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf II : motor wordt te warm als blower niet aan staat

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Na het starten loopt de motortemperatuur op normale wijze op, interieur wordt normaal verwarmd.

Staat de blower aan (met de schuif op warm) dan stopt de motortemperatuurmeter nog voor de middenstand (iets meer naar links / koud) en blijft hier staan, ongeacht hoe lang / hard / ver gereden wordt.

Staat de blower niet aan (met de schuif op warm) dan gaat de motortemperatuurmeter exact naar het midden zolang er gereden wordt. Bij file loopt de temperatuur verder op tot de vin aanslaat.

Soms komt er een Maggi lucht het interieur in (koelvloeistof dus), maar dat gebeurt sinds het vervangen van de thermosensor (de vin sloeg veel te laat aan) nog maar heel weinig.
Lekkages zijn niet echt te vinden.
De kenmerken van een doorgeslagen kop zijn ook niet aanwezig. Het peil van de koelvloeistof daalt niet waarneembaar.

De eerste tip die ik hiervoor kreeg was het vervangen van de kachelradiateur, maar als dat het probleem is dan zijn de kenmerken gewoonlijk dat de verwarming het niet goed doet, de ramen vet slaan, vocht op de matten. Dat is allemaal niet het geval.

Momenteel gaat het rijden wel zo, maar als het weer warmer wordt dan verwacht ik problemen.

Wie weet raad?

Geplaatst door

Mikkem (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het betekent dus, dat hij wel koelt maar te weinig omdat je de verwarming in de auto op warm moet laten staan ( extra koeling )

Voor je de kachelradiateur eruit gaan slopen, controleer eerst eens een paar andere zaken.

Laat de motor eens lopen tot de fan aanspringt, voel dan eens aan alle slangen of deze mooi even warm worden, voel ook aan de radiateur of deze overal heet word!

Is dat allemaal goed, knijp eens in de bovenste slang van de radiateur, en geef eens even flink gas, voel je de slang op druk komen nu ?

Als alles goed is zou ik het in de Thermostaat, de doorstroming of waterpomp zoeken!

Je zegt wel dat hij te warm word, maar wat is in jou ogen te warm ???? waar staat de meter als de fan aangaat ?

De Thermostaat is verdachte nr 1

De koelvloeistof lucht die je binnen ruikt kan zeker van een defecte kachelradiateur komen, als deze heel weinig lekt, is de kvs al verdamt door de warmte waardoor de matten niet nat zijn, maar dan zou je op zijn minst iets van kvs moeten verliezen.

De oorzaken van een defecte koppakking of kop zijn verschillend, alles is mogelijk.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hallo Stefan, bedankt voor je reactie.

Het eerste zal ik eens uitproberen.

De vin slaat nu aan als de temperatuurmeter een mm of 2 a 3 voorbij het midden staat. Voor het vervangen van de thermosensor was dat een stuk verder, vlak voor de witte streep aan de rechterkant.

Ik heb de auto misschien te kort (1 maand, 1800 km) om een duidelijk beeld van de koelvloeistof te hebben, het zou best kunnen dat het peil heel langzaam zakt.

Thermostaat is relatief simpel te vervangen (lijkt me) en misschien sowieso een verstandige maatregel?

Van de waterpomp heb ik begrepen dat deze bij deze motoren (MH) gewoonlijk vervangen worden met de distributieriem. Die is waarschijnlijk flink over tijd en staat voor het voorjaar op de planning. Zeker verstandig dus om die dan mee te nemen.

Kan ook zijn dat ik me druk maak om niks omdat ik met de huidige auto's gewend ben dat de meter vast op 1 stand staat. Ik maak me zorgen over dit gedrag bij de huidige buitentemperatuur en voorzie dus problemen als het straks 20 - 30 graden is buiten. Maar misschien is dat niet reëel.

Mikkem 0

14 jaar

Mikkem

De thermostaat is in 5 minuten vervangen, je komt er heel makkelijk bij, volg maar even de onderste slang van de radiateur, komt bij een plastic mondje uit, deze zit met 2 M6 boutjes vast, even los draaien en je hebt de thermostaat in je handen, als je een nieuwe haalt, kijk even welke erin zit, er zijn dacht ik 2 type's in, zie :

[url=http://img690.imageshack.us/i/dsc00383m....][img]http://img690.imageshack.us/img690/7040/...[/img][/url]

Controleer eens de staat van de distributie riem, zou jammer zijn als deze kapot gaat, je weet immers ook niet hoelang deze er al op zit, als je hem vervangt, neem dan inderdaad ook de waterpomp mee..

De meter op je dashbord klopt dus wel enigzins, net voor of in het midden is een normale temp, iets verder omhoog gaat de fan aan..

Een feit is dat hij ook bij koude kachel niet te warm mag worden, en de kans bestaat dus wel als je er niks aan doet, je vroeg of laat en zeker in de zomer er problemen mee krijgt..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

[quote=stefan84]De thermostaat is in 5 minuten vervangen, je komt er heel makkelijk bij, volg maar even de onderste slang van de radiateur, komt bij een plastic mondje uit, deze zit met 2 M6 boutjes vast, even los draaien en je hebt de thermostaat in je handen, als je een nieuwe haalt, kijk even welke erin zit, er zijn dacht ik 2 type's in, zie :[/quote]
Dat zou zelfs ik zelf moeten kunnen. Worden deze types door elkaar gebruikt (in de zin van: ik kan niet weten welke er in zit zonder de oude er uit te halen?

[quote]Controleer eens de staat van de distributie riem, zou jammer zijn als deze kapot gaat, je weet immers ook niet hoelang deze er al op zit, als je hem vervangt, neem dan inderdaad ook de waterpomp mee..[/quote]
De staat is gecontroleerd door iemand met ervaring. Voor zover dat mogelijk is was het oordeel goed. Niettemin staat vervanging zeker op de planning, vooral als dit met het temperatuurprobleem te maken heeft.

[quote]De meter op je dashbord klopt dus wel enigzins, net voor of in het midden is een normale temp, iets verder omhoog gaat de fan aan..

Een feit is dat hij ook bij koude kachel niet te warm mag worden, en de kans bestaat dus wel als je er niks aan doet, je vroeg of laat en zeker in de zomer er problemen mee krijgt..

Gr Stefan[/quote]
Precies, daarom maak ik me ook zorgen.

Weer bedankt voor de tips!

Mikkem 0

14 jaar

Ja er kunnen 2 type's inzitten, het beste kun je de oude dan even meenemen..

Ik vermoed dat je het probleem hierin zoeken moet :

* Thermostaat ( Opent niet voldoende / Radiateur zou dan koud / lauw moeten blijven en slangen warm )
* Doorstroming slecht ( Radiateur na al die jaren gedeeltelijk verstopt )
* Waterpomp

Daarbij heb je het geluk dat de onderdelen bijna niks kosten en je er makkelijk bij komt wat ook kosten bespaart.

Ik ben benieuwt..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Vandaag de thermostaat vervangen (was de bovenste van de 2 getoonde foto's hierboven).

Temperatuur is nu stabiel met de meter in het midden. Probleem lijkt hiermee opgelost te zijn (al blijft de waterpomp op de agenda staat voor vervanging op korte termijn).

Bedankt voor de hulp!

Mikkem 0

14 jaar

Mooi om te horen!

Bedankt voor de feedback!

stefan84 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.