Volkswagen golf 1: motoriche problemen golf 1100cc bj 1983

Bouwjaar: 1983

Hallo,

Ik heb twee problemen met mijn golf I uit 1983 (1100cc)

1) Met een koude motor rijdt hij nogal hortend en stotend weg, loopt slecht stationair e.d. met een warme motor heb ik nergens last van. Weet iemand waar dat aan kan liggen? ontsteking? benzine? lucht ? choke?

2) na een tijdje rijden op een bepaalde snelheid +/- 120 km/h valt de motor weg (lijkt wel alsof hij niet vonkt ofzo) als je dan minder gas geeft en vaart mindert pikt hij hem weer op. Dacht eerst dat de carburateur bevroor maar dat is het niet, iemand nog ideeen?

Of klinken deze twee problemen logisch in combninatie met elkaar?

alvast bedankt!

vw-rene

Geplaatst door vw-rene (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

D@nny (0) PRO, 20 jaar geleden

Wat voor motorcode? Staat op sticker achter in koffer.
Handchoke? Lijkt mij iets met choke te maken

vw-rene (0), 20 jaar geleden

Hoi D@nny,

De motorkode is GG volgens de stikker, ik zie alleen geen nummer daarachter moet dat? Op het blok staat GG 4... daarna wordt het min of meer onleesbaar. Het is een gewone Golf C dus geen formel E versie.

Ik heb gister de chokekabel idd opnieuw afgesteld en een poging gewaagd om de chokeklepspleet af te stellen maar das niet echt gelukt (uiteindelijk maar teruggedraaid zoals ie stond.) Hij start nu eigenlijk wel goed, en rijd ook niet meer hortend en stotend maar probleem 2 (zie boven) blijft!

Jan 1983 (0) PRO, 20 jaar geleden

hallo. probleem 2 lijkt heel veel op een slechte benzine toevoer
wat veel voor komt bij dit type golf 1 is een verstopt benzine
zeefje in de tank,dit zeefje zit onder aan de aanzuigbuis van de tankdrijver,als je hem er uit hebt kun je het wel zien,er zitten hele kleine gaatjes in deze moet je iets groter boren.

veel succes!!! E.Tempel

vw-rene (0), 20 jaar geleden

Beste Ernst,

Ik heb gedaan wat je zei maar het filtertje zag er nog wonderbaarlijk schoon uit, ik heb het filter en de pijpjes voor de zekerheid toch maar ff met de compressor doorgeblazen. Er kwam wat vuil uit maar dat was niet noemenswaardig.

Misschien dat ik het probleem niet helemaal goed heb omschreven. Ik heb net even een ritje gemaakt en heel bewust opgelet wat de wagen doet.

Bij een snelheid van 120 km/h gaat het ongeveer 5 minuten goed. De auto begint te schokken en te schudden, het lijkt alsof ie overslaat. Ik trap dan mijn koppeling in en minder vaart. Als ik de koppeling op laat komen is er niks aan de hand. Geef ik dan weer gas bij schokt ie nog één keer en rijd weer normaal. Als ik met beleid (= heel rustig) gas geef geen schokje...

Klinkt dit iemand bekend in de oren?

René

Jan 1983 (0) PRO, 20 jaar geleden

Hallo Rene,als de brandstof toevoer goed is en je weet zeker dat de voorverwarming van de carburateur goed werkt moet je het denk ik zoeken in het ontsteking systeem,ik zou dat als volgt doen:
eerst de bougiekabels vervangen dan de bobine en als laatste de complete ontsteking , het mooiste zou zijn het te lenen van een kennis van een goed lopende auto,alvorens iets nieuws te kopen.
ps de klepspeling en contactpunten zijn in orde neem ik aan.

veel succes!!! E.Tempel

vw-rene (0), 20 jaar geleden

Hoi,

Ik ben er niet zeker van of de benzinetoevoer goed is, zitten er op andere plaatsen ook nog filters ingebouwd die ik kan nakijken?

wil namelijk eerst even de bezine toevoer uitsluiten, dan zit het probleem zeker in de ontsteking of in de kleppen zoals ik begreep.

Logische volgorde nu lijkt mij:
1) benzine toevoer/filters ed. nakijken. Wat is jullie mening over die fuel system cleaners van bv. valvoline of forté? Proberen waard?

2) kleppen nakijken en eventueel stellen

3) ontsteking nazien, eerst contactpunten, verdelerkap, kabels, bobine? of misschien ff de dealer laten kijken of ie klopt?

dat heb ik alles toch wel gehad wat er mee te maken kan hebben toch?

Jan 1983 (0) PRO, 20 jaar geleden

als het goed is zit er tussen je benzine leiding van de tank naar de pomp een benzinefilter geplaats,deze bevind zich rechts voor onder de motorkap,gewoon vervangen!!! zit hij er niet dan een monteren.
op je vraag i.v.m.brandstofsysteemreiniger het volgende:opzich kan dat spul geen kwaad,wij gebruiken het vrij veel bij injectiesystemen omdat je die niet uit elkaar kunt halen en hebben er hele goede ervaringen mee, het enigste nadeel kan zijn dat bij een oude erg vervuilde tank alles in een keer oplost en dan gaat je tankzeef verstoppen en aangezien die niet erg vuil was zou ik het in dit geval niet doen.

veel succes!!!! gr.E.Tempel

sarabande99 (0) PRO, 20 jaar geleden

als het lijkt of hij niet vonkt moet je eens een andere CONDENSATOR monteren
wel een orginele

Jan 1983 (0) PRO, 20 jaar geleden

Is er nog nieuws te melden of is het probleem opgelost? laat het dan even weten!!!

gr.E.Tempel

vw-rene (0), 20 jaar geleden

Nee, op dit moment heb ik erg weinig tijd. Ik ben pas volgende week in de gelegenheid om te gaan sleutelen, maar ik houd iedereen op de hoogte... wordt vervolgd.....

Tschmill (0), 16 jaar geleden

mijn golf 1 1983 1.5 mot code - JB heeft hetzelfde probleem..
Koude start is goed..na sec of 5 loopt deze koud op 3 poten..(er is absoluut niet mee terijden)wanneer motor ook maar ietsie warm begint te worden is het perfect..probleem doet zich alleen voor als het iets kouder is buiten.
Rotor+verdeelkap+kabels+bougies+contactpunten zijn nieuw..ook heeft een 1.5 geen slang van carter naar luchtfilter box die eventueel gescheurd zou kunnen zijn..
voetpakking van carburateur is heel ook heb ik allle vacuumslangen al vervangen..
kent iemand die probleem??
alvast bedankt groeten emiel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.