Hallo Allen,
Helaas heb ik een probleem met de polo van mijn ouders en krijg de oorzaak niet gevonden
Het gaat om een polo 6R 1.4 TSI GT van 2013.
Dit is al de nieuwere versie van de TSI motoren, deze heeft een distributie riem en geen ketting.
Het probleem is als volgt;
Tijdens het rijden ( snelheid, toerental, etc maakt geen verschil) dan gaat ineens het motorstoringslampje branden.
Verder is er totaal niets aan de auto te merken, hij houd niet in, heeft gewoon vol vermogen en rijd als nieuw.
Ook na het uitzetten van de auto blijft de storing aanwezig dus deze moet gewist worden met testkast.
Tijdens het uitlezen geeft hij 2 foutmeldingen aan welke tegenstrijdig zijn; mengsel te arm & mengsel te rijk.
Er is ook een keer een foutcode gekomen betreft de 1e lambda, deze is vervangen.
Woensdag neem ik de auto weer mee om nogmaals uit te lezen en dan hoop ik wat dingen uit te kunnen gaan sluiten met metingen etc.
Hebben jullie nog tips? zou het bijvoorbeeld iets oplossen als ik de parameters van de lambdasensoren wat breder zet?
Lang verhaal, maar ik hoop dat het duidelijk is en wellicht dat hier meer mensen ervaring mee hebben.
Kleine kanttekening, er word weinig met de auto gereden en als ermee gereden word zijn het kleine stukjes.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja, misschien zijn het totaal verschillende belastingen/toerentallen waarbij de meldingen krijgt.
Heb je de Freeze Frame data die bij de foutcodes hoort ook uitgelezen?
Is er een originele lambdasonde gebruikt bij de vervanging? (Of op zijn minst 1 van hetezelfde merk als dat erin hoort.)
Wat zijn de exacte foutteksten en/of het nummer van de foutcodes?
Met een standaard testkast (zelfs die van de dealer) kun je geen parameteres breder zetten om foutcodes te vermijden.
Ik kan het je ook niet aanraden, dat maakt het probleem alleen maar groter en kan leiden tot dure gevolgschades.
Tja, misschien zijn het totaal verschillende belastingen/toerentallen waarbij de meldingen krijgt.
- klopt de ene keer gaat het lampje branden bij vollasten de andere keer bij file rijden bijvoorbeeld.
Heb je de Freeze Frame data die bij de foutcodes hoort ook uitgelezen?
- ja ook uitgelezen
Is er een originele lambdasonde gebruikt bij de vervanging? (Of op zijn minst 1 van hetezelfde merk als dat erin hoort.)
- ik heb een originele lambda terug geplaatst inderdaad om dat al uit te kunnen sluiten.
Wat zijn de exacte foutteksten en/of het nummer van de foutcodes?
- helaas ben ik die kwijt dus woensdag weet ik ze weer haha
Met een standaard testkast (zelfs die van de dealer) kun je geen parameteres breder zetten om foutcodes te vermijden.
Ik kan het je ook niet aanraden, dat maakt het probleem alleen maar groter en kan leiden tot dure gevolgschades.
- mijn 1e ingeving zal het ook niet zijn maar was meer een hersenspinsel haha.
Word vervolgd...
5 jaar
Ik zou ook eerst even bij de dealer laten controleren of de software van de motor ecu wel up to date is. Misschien is het wel opgelost d.m.v. een software update.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar