auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf IV: Na vervangen distributie riem een paar puntjes

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V AUS

Ik heb vandaag de distributieriem incl waterpomp vervangen van onze golf IV 1.6 16V AZD. Het vervangen was aardig wat werk maar het is me gelukt.

Omdat ik de waterpomp ook vervangen heb, heb ik ook het koelsysteem opnieuw moeten ontluchten. Dit ging niet helemaal lekker, de motor werd bij warmdraaien 110 graden, vervolgens heb ik de motor maar afgezet, op dat moment begon de ventilator net te draaien en ik hoorde het borrelen. Ik vermoed dat toen pas de thermostaat open ging.

Vervolgens wilde ik de auto weer starten maar hij wou niet aanslaan. Is dit een beveiliging? Dat je de auto niet kan starten als de motor te warm is?

Het spanrolletje van de kleine nokkenasriem tikte aan het begin even een paar minuten maar ging vanzelf over. Kan dit kwaad?

Alvast bedankt voor de reacties.

Geplaatst door

Jorpinca (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik ging er vanuit dat er niets aan de hand was. Vanmorgen zou mijn vriendin de golf mee naar haar werk nemen. Ze rijdt net een paar meter weg en hoort wat "mechanisch" piepen en zet vervolgens de motor uit. Vervolgens wil ze weer starten maar hij wou niet aanslaan vergelijkbaar met bovenstaande keer. Half uurtje later ging ik het proberen maar hij wou niet aanslaan, na 7 keer proberen te starten sloeg hij ineens aan en liep als een zonnetje.

De auto hebben we evengoed laten staan en net ging ik het weer proberen. start goed loopt goed rijdt goed, zet hem uit en start hem weer, dit gaat ook weer prima.

Morgen ga ik voor de zekerheid even naar de dealer om hem uit te laten lezen. Zelf zit ik te denken aan een sensor, bdp of temperatuur.

Jorpinca 0

15 jaar

Weet je wel zeker dat alles goed staat? op tijd en/of alles goed vast? Vind het vreemd dat je alle klachten hebt na vervangen van riem. Zou ik eerst nog eens goed controleren..

garageburgwal 0
badge

15 jaar

Ik heb de handleiding hier van problemcar gehaald en alle stappen gedaan. Na 2 keer ronddraaien van de motor kon ik nog steeds het borgstuk in de nokkenas poelies steken dus dat zit wel goed. Alle spanrollen met de nieuwe rekbouten op moment vastgezet. Nokkenas riem gemonteerd met de bovenkant van de riem gespannen. Spanners op de juiste merktekens gezet.

Misschien is het wel puur toeval hoor dat hij deze klachten heeft.

Jorpinca 0

15 jaar

Ik ben vandaag naar de dealer gegaan om de auto uit te laten lezen, er kwamen geen storingen naar boven, het viel de monteur wel op dat de gasklep aardig vervuild was. Hij loopt iets minder dan 700 RPM stationair.

Is dit eenvoudig te reinigen? En welk reinigingsmiddel gebruik je daarvoor. Als ik de gasklep met mijn vingers open druk valt de motor dan in storing?

Na gisteren heb ik eigenlijk geen problemen meer gehad met de golf, hij start goed en met warme motor start hij goed. Ik blijf het wel vreemd vinden.

Jorpinca 0

15 jaar

In [url=http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=81...]deze[/url] topic wordt uitgelegd hij je de riem vervangt. Ik kom alleen niet uit 1 ding.

[img]http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userp...[/img]

Op dit plaatje heb ik maar even aangegeven hoe ik de spanrol heb afgesteld. Kan iemand mij vertellen of dit juist is?

In de beschrijving staat:
→ Bevestigingsbout handvast aantrekken. De uitsparing in grondplaat -1- moet boven bevestigingsbout -2- aangrijpen.
‒ Bij gebruikte spanrol de bevestigingsbout losdraaien.
‒ Vervolgens getande riem spannen door de spanrol in pijlrichting te draaien totdat wijzer -3- boven de kerf in de grondplaat staat -pijl-.
‒ Klemmoer op de spanrol vastdraaien.

Waar ik de pijl heb gezet is dat de kerf in de grondplaat??

Jorpinca 0

15 jaar

[quote=Jorpinca]In [url=http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=81...]deze[/url] topic wordt uitgelegd hij je de riem vervangt. Ik kom alleen niet uit 1 ding.

[url]http://www.steilheck.nl/cpg/albums/userp...[/url]

Op dit plaatje heb ik maar even aangegeven hoe ik de spanrol heb afgesteld. Kan iemand mij vertellen of dit juist is?

In de beschrijving staat:
→ Bevestigingsbout handvast aantrekken. De uitsparing in grondplaat -1- moet boven bevestigingsbout -2- aangrijpen.
‒ Bij gebruikte spanrol de bevestigingsbout losdraaien.
‒ Vervolgens getande riem spannen door de spanrol in pijlrichting te draaien totdat wijzer -3- boven de kerf in de grondplaat staat -pijl-.
‒ Klemmoer op de spanrol vastdraaien.

Waar ik de pijl heb gezet is dat de kerf in de grondplaat??[/quote]
Dit klopt.
Waar de pijl staat is als de riem juist is gespannen,maar toen je de borgpennen in de beide nokkenassen kon draaien,stond toen ook het merkteken van de krukas op de juiste plek?

ricky 10
badge

15 jaar

Alles staat goed ik weet het 100% zeker. Ik heb net nog een aantal km's gereden en hij reed prima, ik wil thuis inparkeren en laat hem perongeluk uitvallen, vervolgens krijg ik hem wel aan maar valt steeds uit. Eenmaal op zijn plek starten en gas geven, vervolgens liep hij weer goed. Ik heb voor dinsdag een afspraak bij de dealer, daar reinigen ze de gasklep even en zetten de basisstand weer even goed. Ik ben benieuwd.

Jorpinca 0

15 jaar

heb dit zelfde probleem ooit meegemaakt met het gasklephuis, sleutel uit contact halen, gasklep met hand openen, alle aanslag weg halen, zorgen dat alle kieren schoon zijn, meestal is het dan over, anders even zoals je zei in de basisstand zetten mbv testkast.

gallopeerd de motor stationair ook?

die spanrolkun je op meerdere manieren goed zetten voor een gebruikt riem en een nieuwe riem als je een nieuwe riem hebt gemonteerd staat hij nu volgens de tekening niet goed pak de oude maar eens en kijk maar goed wat daar op staat die spanrol moet je eerst rechtsom draaien om hem op spanning te zetten en dan linksom om hem goed te zetten het gaat hier wel over de distributie en niet die kleine riem

Problemen zijn allemaal opgelost! Ik heb hem laten reinigen en opnieuw in de basisstand gezet. Koste me wel 120 euro. Maar hij rijdt nu wel weer als een zonnetje. ong 890 RPM strak stationair en het schokkerig rijden op cruisecontrol is ook over.

Nu heb ik nog een klein vraagje: als ik optrek en ik geef net niet genoeg gas waardoor het toerental ff te laag wordt hoor ik gerammel. Ik heb het wel eens vaker gehoord, wat is dat geluid precies? KLinkt een beetje als: klak,klak,klak. Dit is alleen bij wegrijden met lage toeren of te snel de koppeling op laten komen. Net als of de motor staat te schudden.

Jorpinca 0

15 jaar

Als ik denk wat voor geluid je bedoeld dan is dat normaal,hebben ze allemaal,maar laat de garage of dealer het maar even horen.

ricky 10
badge

15 jaar

Vanochtend hoorde ik het "mechanische" piepen ook, het was het geluid (denk ik) van een piepende riem. Airco aan of uit maakt geen verschil. Ik weet nou niet of het piepen van de multiriem kwam of van de distrubutieriem. Of misschien van een spanrol. Daar komen we ook wel achter. Een keer starten zonder multiriem.

Jorpinca 0

15 jaar

Inmiddels een half jaar verder met de golf. Ik heb hem nu 1 keer bij de VW-dealer gebracht, deze heeft toen de gasklep gereinigd en opnieuw in de basisstand gezet. Paar maanden gereden en we merkten eigenlijk weinig tot geen verschil.

3 maanden geleden hebben we de golf naar een universele garage gebracht, deze heeft de elektronica uitgelezen, EGR klep gereinigd, een sensor gereingd en opnieuw gasklep gereinigd en in basisstand gezet. Hij gaf het advies om de bougies te verwisselen. Ik heb de originele VA bougies gebruikt.

Na de bougies merken we nog steeds geen verschil. Na deze 6 maanden hebben we behalfe deze klachten geen andere klachten.

De golf valt nog steeds af en toe uit bij het achteruitrijden als je even te weinig gas geeft. Ook loopt de motor nog steeds laag stationair.

Zijn er misschien sensoren die ik kan vervangen?

Als ik de airco aanzet loopt hij hoger stationair.

Alvast bedankt. gr. Jorp

Jorpinca 0

14 jaar

deze motoren hebben sowieso een laag stationair toerental,ze moeten tussen de 630 en 730 tpm draaien.
zaten er met uitlezen ook storing in zo ja welke?

gr john

Nee, er werden geen storingen gevonden.

Als dat laag stationair zo hoort dan zal dat zo blijven.

Jorpinca 0

14 jaar

Dat piepen in het begin zal wel de multiriem zijn. Een Gates gebruikt toevallig?

Jos.

jos-br 0
badge

14 jaar

Ik heb gister de multiriem en spanrol met houder vervangen. Hij piept niet mee nu. Hij is nu van Gates. Was voorheen van conti.....

Jorpinca 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.