Volkswagen GOLF: Niet starten na vervangen dieselfilter + ontluchten via VCDS

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: CAYC, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 77

[quote=P. Kelder]In principe ontlucht het systeem zichzelf. Gaat dit moeizaam..... geef de motor een pufje (startpilot of remreiniger) dan slaat de motor wel aan.

Grt. Paul[/quote]

Bedankt voor je antwoord. Hier had ik zelf ook al aan gedacht maar ik durfde het nog niet aan.

Kan dit geen kwaad? Ook bij de moderne common rail diesels?? Ik heb geen zin aan schade aan de pomp of iets dergelijks...

bram82

Geplaatst door bram82 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

bram82 (0), 6 jaar geleden

Dit weekend het dieselfilter vervangen. Daarna met VCDS de brandstofpomp laten lopen om te ontluchten. (Control module 01 (Engine)  output tests  Fuel pump relay.)
Daarna ook nog via Control module 01 (Engine)  Basic settings  Fuel transfer pump test.

De auto start niet. Mogelijk zit er dus toch nog lucht in het systeem, terwijl bovenstaand wel de gangbare manier is om het filter te vervangen van deze auto.

Wat kan ik doen om dit op te lossen?

Ontluchten is gedaan als volgt: (Vanaf 1:45)

[yt]https://youtu.be/VZYJjMNfQ-I[/yt]

vwer (0), 6 jaar geleden

Je kan de dieselfilter tot boven vullen en dichtdraaien ,zo ben je zeker dat er geen lucht inzit,zo doe ik het altijd en nog geen probleem gehad met starten.

bram82 (0), 6 jaar geleden

Ook dat heb ik al geprobeerd. Diesel liep er bijna bovenuit bij het terug plaatsen van het deksel...

P. Kelder (0) PRO, 6 jaar geleden

In principe ontlucht het systeem zichzelf. Gaat dit moeizaam..... geef de motor een pufje (startpilot of remreiniger) dan slaat de motor wel aan.

Grt. Paul

vwer (0), 6 jaar geleden

Doorstarten tot de lucht eruit is durf ik toch niet doen bij een cr motor,die hd pomp is zeer gevoelig en moet dan draaien zonder smering.

P. Kelder (0) PRO, 6 jaar geleden

Soms ben je ook wat te bang.....

Je kunt voor jezelf enkele controles doen om uit te sluiten dat de pomp niet droog komt te staan.
Schenk anders wat brandstof in de leiding richting de pomp.

Grt. Paul

bram82 (0), 6 jaar geleden

Nou, het probleem is gevonden, maar ik snap er werkelijk helemaal niks van. Wat bleek namelijk? Er waren 2 slangen op de dieselfilter omgedraaid. En dat terwijl ik die dingen 100% zeker niet heb los gehad.

Zie afbeelding. Hierop is te zien hoe de slangen nu zitten en waarmee de motor dus draait. Deze 2 zaten dus verkeerd om. Het zijn de slangen die naar de hogedrukpomp gaan en die van de injectoren afkomt.

Nogmaals, dit vind ik heel vreemd omdat ik die slangen niet heb los gehad. Zou het kunnen dat dit gewoon altijd zo heeft gezeten en als het systeem op druk is dit gewoon werkt? En zodra de druk wegvalt dit problemen geeft?

bram82 (0), 6 jaar geleden

Nog wat onderzoek gedaan en de slangen bleken wel gewoon goed te zitten. Ze zitten nu dus verkeerd om.

Vermoedelijk zat er toch ergens een hardnekkige luchtbel die er uit is gekomen door de boel los te halen???

Zie het plaatje van internet hoe ze normaal zitten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.