Volkswagen Golf IV: nokkenas+klepstoters kapot

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: AJM

hallo,
40.000 km geleden nokkenas+lagers van nokkenas en alle klepstoters vervangen
nu is alles weer kapot
altijd om de 15.000 km olie ververst met VW 505.01 eurol turbo DI 5W-40

nu kan ik alles wel weer gaan vervangen en dan?? over 40.000 km weer?
wie weet of kent dit probleem, ik weet dat de AJM PD geen top motor is van VW maar dit kan ook niet zo

ed-g60

Geplaatst door ed-g60 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

je zou gaan denken dat er een smering probleem is. hoe ziet de nokkenas er uit?

ed-g60 (0), 15 jaar geleden

de nokken zijn al gedeeltelijk goed ingesleten en de stoters zijn ingeslagen en sommigen zijn zelfs al door!!
tja ik denk zelf ook aan de smering maar er zit wel de goede olie in 40.000 km geleden ook NW oliepomp geplaatst en oliedruk in de kop was toen goed

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

vervang je bij elke verversing ook het oliefilter?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=53...

http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=54...

zou wel leuk zijn om eens respons te krijgen. met oplossing, maar ook als het NIET gelukt is...

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=citroënmonteurtje]http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=53...

http://problemcar.nl/viewtopic.php?id=54...

zou wel leuk zijn om eens respons te krijgen. met oplossing, maar ook als het NIET gelukt is...[/quote]
laten we het wel gezellig houden en niet de hele site afstruinen naar mensen die een keer niet reageren.

ed-g60 (0), 15 jaar geleden

hmm,eerste topic heb ik niet gestart dus begrijp het probleem zowiezo niet
en 2de topic auto is plat gereden voor ik eraan kom beginnen zo goed?? citroënmonteurtje !?

en john ja altijd oliefilter erbij en niet van fram of zoiets nee gewoon van MAN

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

vreemd

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=ed-g60]en 2de topic auto is plat gereden voor ik eraan kom beginnen zo goed?? citroënmonteurtje !?[/quote]
Een beetje genuanceerder reageren mag best ed-g60

We gaan er ook niet vanuit dat het bewust gebeurt.. Toch wie de moeite neemt een vraag te stellen, kan ook de moeite nemen om te reageren, ongeacht wat het ook is. Zo krijgen mensen die behulpzaam zijn niet het idee dat ze het allemaal voor niets doen, het werkt dus van twee kanten....

Gr. paul

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=ed-g60]en 2de topic auto is plat gereden voor ik eraan kom beginnen zo goed?? citroënmonteurtje !?[/quote]
Een beetje genuanceerder reageren mag best ed-g60

We gaan er ook niet vanuit dat het bewust gebeurt.. Toch wie de moeite neemt een vraag te stellen, kan ook de moeite nemen om te reageren, ongeacht wat het ook is. Zo krijgen mensen die behulpzaam zijn niet het idee dat ze het allemaal voor niets doen, het werkt dus van twee kanten....

Gr. paul[/quote]
is misschien wel zo paul ,maar als je 1x geen feedback geeft zou ik me daar niet druk om maken. er zijn mensen die zich daar druk om maken en er het recht niet toe hebben. en er wordt weer afgedwaald van de vraagstelling. gr john

dutch123 (65), 15 jaar geleden

Ik vind een technische discussie interessanter...
Kan de oliedruk wegvallen zonder dat de oliedruk sensor reageert?

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=dutch123]Ik vind een technische discussie interessanter...[/quote]
Ik ook.. Dit lukt alleen indien er ook feedback plaats vind..........

Gr. paul

ed-g60 (0), 15 jaar geleden

goed mensen laten we bij het onderwerp blijven, ik denk niet dat het de bedoeling is dat dit op een een of ander forum begint te lijken...

vandaag gaan alle kapotte onderdelen mee naar het werk(ik werk in een motoren-revisiebedrijf) en gaan we er mee bezig

word vervolgd..

ed-g60 (0), 15 jaar geleden

goed, alles dus meegenomen naar mijn werk en het lijkt er idd op dat de oliefilm doorbroken word dus gaan we de olie laten analyseren
er zit een kans in dat het smeerolieverdunning is door de diesel omdat dit een gechipte auto is en is van 115 naar 156PK gegaan en 375NM had eerst 405NM maar dat was iets te veel van het goede
heb ik dus vandaag gehoord van de klant

maar we wachten eerst het rapport af voor dat we ergens naar gaan wijzen

tedkroon (0), 15 jaar geleden

Te hoog oliepijl kan schuimvorming geven met als gevolg een onvolkomensmering veroorzaken! Vooral opel had hier veel problemen mee. Misschien een tip: laat je nieuw nokkenas nitreren dan kan hij een veel hogere vlaktedruk aan. In de racerij is dit vaak het probate middel.

Dyke (0), 15 jaar geleden

[quote=ed-g60]goed, alles dus meegenomen naar mijn werk en het lijkt er idd op dat de oliefilm doorbroken word dus gaan we de olie laten analyseren
er zit een kans in dat het smeerolieverdunning is door de diesel omdat dit een gechipte auto is en is van 115 naar 156PK gegaan en 375NM had eerst 405NM maar dat was iets te veel van het goede
heb ik dus vandaag gehoord van de klant

maar we wachten eerst het rapport af voor dat we ergens naar gaan wijzen[/quote]
Smeerolieverdunning kan bij de pompverstuivermotoren ook ontstaan door niet goed afdichtende o-ringen op de pompverstuiver.
Bij personenauto's nooit wat van gehoord maar bij vrachtwagens met pompverstuivers komt dit toch regelmatig voor.
Chiptuning werkt natuurlijk ook niet mee aan optimale smering maar goed, ik geef maar aan dat de oorzaak daar niet direct hoeft te liggen.
Succes verder.

ed-g60 (0), 15 jaar geleden

goed, olie rapport binnen niks op aan te merken alleen een verhoogt ijzer gehalte(logies) voor de rest goed.(niet de gehoopte diesel in de olie) dat was gewoon goed
heb het verder uitgezocht en wat er op valt is dat de grote onderdelen leveranciers veel nokkenassen, stoters en nokkenas- lagers verkopen voor de PD motors van VW.
nu ga ik de boel dus maar weer opbouwen met NW spul. maar er is dus op het moment geen nokkenas en lagerschalen te krijgen alleen wilmink heeft 1 nokkenas liggen er zit trouwens ook nogal een groot prijsverschil in die nokkenassen
ik heb ook 2 complete cilinderkoppen liggen met andere motorcode's ook al met beschadigde nokkenassen en stoters
dus volgens mij is het wel een struktueel probleem van VW
ik ga dus nu een ander merk olie gebruiken evt met een toevoeging

P. Kelder (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=ed-g60]dus volgens mij is het wel een struktueel probleem van VW[/quote]
Je bezit ook wel de slechtste pompverstuiver (AJM) ooit gemaakt.

Gr. paul

ed-g60 (0), 15 jaar geleden

ja,dat is idd het probleem, ik heb mij laten vertellen dat er een te kleine olieboring naar de cil-kop gaat bij dit type...

zandkorrel (0), 15 jaar geleden

Ik zou zelf eens een andere olie soort proberen... (Ik gebruik zelf valvoline 5w 40 VW 505.01, 17000 niets bijgevuld..)

Hier een verhaal op het motor-forum.


http://www.motor-forum.nl/forum/list_mes...

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

oliedruk meten bij bloedheet gereden motor, bij enige twijfel de oliepomp en lagerschalen van de krukas en drijfstangen vervangen. (zit hier te veel ruimte heb je kans op oliedrukverliest)

oliedruksonde's zijn vaak niet zo heel nauwkeurig.....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.