Volkswagen Sharan 2.0: Olieverbruik 1 op 1000

Bouwjaar: 2000

Hallo ,

Sinds ik na Passat gereden te hebben een Sharan rijd wordt ik steeds geteisterd door een piepje en een oliecontrole lampje . Ik heb de auto nu sinds maart 05 en 4400 km gereden . Echter om de 1000 km moet er een liter olie in. Ik heb dit gemeld bij de garage omdat ik een jaar garantie op de auto heb.( voorkeurselectie auto) . Afgelopen zaterdag hebbeb ze de auto op lekkage gecontroleerd . Geen lekkage . Hun voorstel is om er een special middel door de olie te doen die de cilinderwand moet verbeteren waardoor het olieverbruik veel minder wordt.De auto moet hiervoor een uur stationair draaien.
Ik heb hier geen goed gevoel bij omdat ik denk dat dit misschien tot einde garantie helpt en hierna terugkomt en dat dan in een keer het bverhaal anders wordt. Zoals versleten cilinders of zuigers.

Hoe moet ik hier mee omgaan en is er iemand die deze behandeling herkend.
Alvast bedank voor de reactie.

Richard

Richard9675

Geplaatst door Richard9675 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Sharan? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

arie549 (0) PRO, 18 jaar geleden

niet intrappen dus, revisie is onvermijdelijk op den duur.

de garage/dealer dit laten verhelpen in garantie termijn.

maar let op, zij zullen zich indekken bij de voorgeschreven hoeveelheid die de auto mag olie mag nemen volgens de fabrikant.
en dat is 1 liter op 1000 km.

maar dat is niet normaal, al helemaal niet bij een auto uit de voorkeurs selectie.

dus hou je poot stijf, de aanhouder wint!!!!

succes

dutch123 (60), 18 jaar geleden

Een middel dat je cilinderwand kan verbeteren? Klinkklare onzin.

Michael7702 (0) PRO, 18 jaar geleden

Het ligt een beetje aan de oorzaak van het olieverbruik,bij een defect(gebroken zuigerveren of verharde klepseals)zal het niet helpen maar als het verbruik de oorzaak is van vervuiling zal een inwendige motorreiniging zeker wel het verbruik weg nemen of in ieder geval sterk verminderen,de hoongroeven in de cilinderwand kunnen dicht gaan zitten door vervuiling dit is te verhelpen door een reiniger in de brandstoftank te doen ook een reiniger door de motorolie en daarna olie en filter vervangen hiermee komen verkleefde zuiger veren los.
Doorgaans worden hier producten van Forte of Tunap voor gebruikt en alleen te gebruiken en tekoop voor vakmensen,waarbij opgemerkt moet worden dat een uur stationair draaien wel erg lang is.
Een olieverbruik van 1 liter per 1000km is wel hoog maar ze zullen inderdaad er mee schermen dat dit togestaan is,als je auto overmatig rookt is het zeker wel een punt voor garantie.
Laat ze het gewoon proberen je hebt toch een jaar garantie.lang genoeg om te ervaren of het geholpen heeft.

Succes Michael

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

Richard,

Laat je niet afschepen met een onzin verhaal al die rommel uit een potje of blikje is geld verspilling.

Hans

Michael7702 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hans W.

En dat is nou is echt onzin.

johndoornbosch (0) PRO, 18 jaar geleden

deze motoren lopen niet goed in en daarom hebben ze van de fabriek een middel voor door de brandstof (rubbing compound) informeer bij je dealer

Richard9675 (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor de reacties ,

Ja het is een lastig probleem om er iets concreets over te zeggen maar ik kan toch niet de enige zijn met zoiets. Ik wacht nog op de garage voor een afspraak. Ik moet namelijk naar Krimpen a/d/Ijssel en ik woon in den haag. Omdat dit een voorkeurselectie auto is kan ik in principe ook bij de dealer in de buurt , maar moet natuurlijk eerst een en ander bij de garage melden waar de auto vandaan komt.
Binnenkort ga ik met vakantie naar frankrijk en ga zo'n 3500 km rijden en het grootste gedeelte met caravan. Ik zal maar vast 5 liter olie in gaan slaan.

Ik hou jullie op de hoogte.

Richard

Richard9675 (0), 18 jaar geleden

Ik heb vandaag de garage gebeld om dan zelf maar een afspraak te maken. John gaf in zijn kommentaar al aan dat de motoren niet goed inlopen. En volgens de garage is dit zo. Ded olieschraapveer loopt niet goed in op de cilinderwand en kan hierdoor niet goed de olie resten wegschrapen. Nu is het plan dat de sharan volgende week dinsdag de garage in gaat en dan nieuwe speciale olie in het carter krijgt. Dit is olie met een polijstende werking om de veren goed in te laten lopen op de cilinderwand. Volgens de garage is hun ervaring nog niet bij veel auto's opgedaan maar over het algemeen loopt het verbruik dan terug naar 1 op 5000 en meer.

We wachten dinsdag even af.

Richard

dutch123 (60), 18 jaar geleden

Mocht het goedkomen met deze motor, wacht dan tot de volgende keer olie verversen. Pas als de voorgeschreven olie er weer inzit en het olieverbruik is nog steeds laag, zou ik willen aannemen dat er b.v. een zuigerveer heeft vastgezeten. Dat zou naar mijn idee alleen kunnen als de auto heel lang heel stilgestaan. (ook niet lekker, maar goed)
Ik zou afspraken gaan maken met de garage voordat het plan uitgevoerd wordt: geen succes (<1L/5000km)-> auto terugnemen of motor reviseren. Niet eerst afwachten of het succesvol is. Ze bedenken dan vast wel iets waarom het toch een succes is of waarom het verbruik acceptabel gevonden moet worden.
Lekker die voorkeurselectie: Is dat zoiets dat de garage er de voorkeur aan geeft om er heel snel vanaf te zijn?
Ja, ik weet het: Ik ben nogal wantrouwig. Heb te vaak dit soort dingen meegemaakt.

Richard9675 (0), 18 jaar geleden

Motor is behandeld en nu maar tijdens de vakantie volgende week afwachten hoe het verbruik zal zijn. Ik ga tussen de 3000 en 3200 km rijden en dan heb ik wel een duidelijk beeld.

Ik hou jullie op de hoogte..
Richard

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.