Volkswagen Passat: Oplossingen problemen 1.8T motor (Passat)

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8T AWT

Beste 1.8T Fans,

ik zou graag even een kleine post willen doen over de mogelijke problemen en oplossingen m.b.t. de 1.8T motor. In dit geval in een passat.

Eigenlijk wil ik de kinderziektes onder de motorkap even benadrukken. Want als een 1.8T goed is, dan krijg je er een heerlijke auto voor terug.



Bij aanschaf van de auto begon eigenlijk al vrij vlot het motorstoringslampje te brandje (uitlaatgasstoring). Dus meteen een tegenvaller eigenlijk. Maar de auto reed er niet beduidend minder van. Alleen bij volgas hield deze enorm in.
Je zou in eerste instantie de lambda verwachten. i.c.m. uitlaatgasstoring. Dit was niet het geval. Het was de LMM. Luchtmassameter. Bij 120000km schijnen ze op te zijn. Er zijn veel verhalen die beweren dat de LMM van Bosch niet goed zou zijn. Ik heb gewoon weer een originele ruil lambda van Bosch en die doet het alweer 30000km.

Een volgend zwak punt is de aansturing rond de turbo. Dus niet de turbo zelf, waar ook weleens negatieve verhalen over zijn. Een beetje a'la G60. Nou heb ik toevallig in het verleden ook een G60 gehad met 200000km en de 1e G-lader zonder een centje pijn.

Waar je naar zou kunnen kijken als de auto schokkerig optrekt, of je hebt het idee dat je vermogen mist (continue) is de N75 klep waarschijnlijk slecht. Deze stuurt de wastegate van de turbo aan. Een tweede punt is de DV "diverter valve". Een plastic doosje die de opgebouwde druk laat afvloeien naar de luchtfilterkast als deze te hoog word. Bijv. bij het gas loslaten of bij extreme vollast. Bij een passat zit ie erg moeilijk. De auto moet op de brug en de bodemplaat moet eronder vandaan.

Schokkerige rijgedrag, of onregelmatig toerental, of het blijven hangen in toeren kan door het gasklephuis komen. Even demonteren. Schoonmaken met remmenreiniger op een doek. Weer plaatsen met een nieuwe pakking (€ 2,80). Liefst even opnieuw inleren met vagcom. half uurtje werk.

Dan komen we bij de vacuumslangen. Bij mijn passat uit 2001 waren er al veel rot. Let goed op de slang die links naast het koelvloeistof reservoir zit. Bij mij was deze zomaar ineens geheel ingescheurd. De auto gaf hierdoor zelden een storing? Maar na reparatie een boel vermogen en reactie terug.
De slang die aan het kleppendeksel zit, en de slang naar de rembekrachtiger verdienen ook een goede inspectie. Tevens alle kleine slangen rond de inlaat en eronder. Vaak kan je het wel voelen of gewoon zien dat een slang rot is.
Het kan ook zijn dat er sludge in de slangen zit. Deze goed verwijderen om verstopping te voorkomen. Het een en ander hangt samen met de gebruikte motor olie en service intervallen. Doe een motor "flush" als je veel verontreiniging ziet in de carter ontluchting. (bijv. Forte motor flush)

Vanaf de intercooler naar de motor en vanaf het luchtfilterhuis kan je alles nazien. Maar je hoort hier weinig over. Bij mijn passat zien de slangen er naar 10 jaar van binnen en buiten nog uitstekend uit. Nooit vervangen. Komt ook zeker door de bodemplaat die onder de motor zit denk ik.

Men zegt dat de bobine's van modeljaar 2001 slecht zijn. Ik wil hier even vermelden dat alleen de bekende cilinder 3 bobine het bij mij heeft begeven. Je kan het vroegtijdig signaleren door bijv. vagcom. Kijk dan naar "missfires". Bij 1 defecte bobine kan de auto nauwelijks harder dan 60km/h. Wonderlijk is wel dat bij stationair toerental niets te vernemen is.

Mijn lambda sondes zijn nog origineel en goed. Je zou kunnen zeggen dat het voordelig is dat ze dicht bij de motor zitten. Ze komen snel en goed op temperatuur. Bij sommige auto's is dit minder goed geregeld.

Dus voordat je een bezoekje doet aan de garage zijn dit echt een aantal "low budget" verbeter cq. inspectie puntjes.



Succes....

pascal1977

Geplaatst door pascal1977 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

P. Kelder (0) PRO, 12 jaar geleden

Dank voor de mededeling...

Moderator Problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.