close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf 2011: P0300 - Random/Multiple Cylinder Misfire detected

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Motorcode: CBZ, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 77

Mijn VW Golf 6 uit 2011 met TSI 1.2 motor en kilometerstand 127000 ging gisteren plotseling stotteren waarna direct de EPC, katalysator en ESP lampjes op het dasboard aangingen. Foutcodes bij het uitlezen met de Carista app waren P0303, 11836, 06352 en 01314. Na bestudering van deze storing op internet heb ik vandaag de bougies, bougiekabels en de bobine allen vernieuwd, alles van het merk Bosch. Hierna de foutcodes gereset en een testritje gemaakt. De 1e kilometer ging vlekkeloos, echter hierna begon de motor opeens weer te stotteren, af en toe in te houden en gingen bovengenoemde lampjes weer aan. De foutcodes waren nu echter P0300, P0302 en P0304, ergo misfiring van cylinder 3 had zich schijnbaar verplaatst naar cylinders 2 en 4. Indien de codes gereset worden bij een draaiende motor keren deze niet terug, dit gebeurd pas nadat de motor uitgezet is en weer draait. Bij real-time meten van het aantal misfires met de Carista app tijdens het rijden blijken deze nogal te variëren: tussen de 0 en 150 per 1000 omwentelingen in cylinders 2 en 4; en zo tussen de 0 en 10 in cylinders 1 en 2. Heel af en toe bij constante snelheid zijn er op geen enkele cylinder misfires. Teneinde vervuiling van het brandstofsysteem als mogelijke oorzaak weg te nemen heb ik een fles brandstofreiniger toegevoegd aan de benzinetank, echter dit heeft tot nu toe geen effect gesorteerd.
Mijn vraag is nu wat de meest waarschijnlijke oorzaak is van deze storing en hoe deze op te lossen. Alvast bedankt voor plausibele suggesties!

Geplaatst door

wjacobs (70)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou denk ik eens beginnen met het controleren van de distributietiming.

harry4203 2495
badge vip badge

1 maand

Goed idee, echter ik heb geen apparatuur om de ontstekingsmomenten te meten. Deze momenten worden bepaald door diverse inputs w.o. luchtdruk, turbodruk, toerental, koelwatertemperatuur, luchttemperatuur, gaspositie. Welke van die inputs is bij de TSI motor meestal het probleem?

wjacobs 70

1 maand

Volgensmij begrijp je me niet helemaal, ik bedoel het mechanisch controleren van de motortiming. oftewel de distributieketting.

harry4203 2495
badge vip badge

1 maand

De distributieketting is 3 jaar geleden vernieuwd nadat ook in mijn auto het bekende probleem van de slechte kwaliteit distributiekettingen in de VW TSI motor zich openbaarde .

wjacobs 70

1 maand

Al eens compressie gemeten, om te kijken of er veel verschil zit tussen de cilinders? En dat de ketting is vervangen wil nog niet zeggen dat ie goed staat. Ik zeg niet dat het daar zit, maar zijn wel basiscontroles bij problemen.

harry4203 2495
badge vip badge

1 maand

Het probleem lijkt opgelost. 2 van de 4 bougiestekkers aan de nieuwe bougiekabels waren losgeschoten en lagen losjes op de (ook vernieuwde) bougies. De nieuwe zitten veel losser dan de oude, dus even in de gaten houden. Bij een testrit van ca. 20 km had ik nu slechts 3 misfires. Fingers crossed en hopen dat het niet terugkomt.

wjacobs 70

4 weken

Oke, vond het ook al apart, veelal zit t probleem bij deze motoren in de kabels en/of de bobine

harry4203 2495
badge vip badge

4 weken

@harry4203: Bedankt voor het meedenken!!

wjacobs 70

4 weken

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.