Volkswagen Passat: Passat 2000 APT startproblemen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20V APT

Beste Collega's,

Ik heb een Passat 1.8 20V APT motor staan met het volgende probleem.
Soms (steeds vaker) start de auto 1 seconde en slaat dan meteen af alsof de startonderbreker er niet af wil. (beide sleutels)
Deze is reeds in de stuurkast uitgeschakeld en staat ook in de sofware van degene die hem uitgeschakeld heeft op immo:off
Het probleem blijft zich echter voor doen.
Soms doet hij het dagen goed en ineens is het weer zover.
Als de auto normaal doet en je trekt de stekker van de leesring af start hij het ook gewoon dus de startonderbreker is er echt wel uit.
De auto heeft geen foutcodes en in de meetwaarde is ook niets vreemds te ontdekken.
Bij vol gas geven met starten schiet het toerental ook gewoon omhoog maar ook voor 1 seconde.
Het maakt niet uit of de motor warm of koud is en wat de weer condities zijn.
Ik hoorde dat de temperatuursensor achter op de kop wel eens problemen wil geven zodat deze de motor laat afslaan als een soort van beveiliging tegen oververhitting???
In de meetwaarde zie ik dit niet terug en als ik de stekker loskoppel is er ook geen verschil.
Iemand een idee?
Zijn er nog andere externe factoren die de immo zouden kunnen inschakelen?

Alvast bedankt.

Roy C

Geplaatst door Roy C (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

Siem Bijman (140) PRO, 8 jaar geleden

Kan een massa probleem zijn. Kan zelfs aan de accu liggen als die niet goed is. Daarvoor moet je over de polen meten wat het spanningsverlies is tijdens starten. Als dat beneden 10 Volt is moet je de accu goed opladen of vervangen als hij goed is opgeladen. Teveel spanningsverlies tijdens het starten kan als gevolg hebben dat de computer niet goed wordt aangestuurd en dat is te meten.

Mocht je niet weten hoe dit is te meten mag je gerust even mailen.

Roy C (0) PRO, 8 jaar geleden

Beste Siem,

Bedankt voor je reactie.
Zowel de spanning als de massa op de stuurkast (ECU) en het instrumentenpaneel is in orde.
Spanning blijft boven de 11V met starten.
Massapunten niets te zien en nagenoeg geen weerstand.
Ook als het probleem zich voor doet, zowel in de meetwaarde als met een grafische weergave van de multimeter.
Was vergeten te melden dat ik de bedrading (aansluitingen volgens het schema) gecontroleerd heb, ben daar mee begonnen.
Accu is goed met de tester (midtronics) en net geen jaar oud. (bosch S4008)

Siem Bijman (140) PRO, 8 jaar geleden

Je zal dat ook wel gecheckt hebben, maar krijg je wel brandstof als het probleem zich voordoet?

Roy C (0) PRO, 8 jaar geleden

Ja. Het lijkt echt hetzelfde te zijn als de startonderbreker.

jokertje (75) PRO, 8 jaar geleden

Kun je niet meten of de spanning wegvalt op de injectoren of de aansturing van de bobines ? N anders leg een externe massa naar je ecu

Roy C (0) PRO, 8 jaar geleden

Update:

Maar weer even fris begonnen.
De klacht is nu constant dus er viel wat meer te meten.

Spanning 30+, 15+, 31- op de ecu zijn in orde. Het enige wat ik kan ontdekken is dat de ecu na 1 seconde de bobine niet meer aanstuurt.
De injectoren blijven wel aangestuurd en de spanning daarop is oke. Toch een gedeelte immo wat blijft werken? Of gewoon een defecte ecu?
De spanning en massa op de bobine zijn in orde.

Iemand hier overigens ervaring mee?

http://www.cartechelectronics.com/plug-p...

Opm: de bougiegaten van cylinder 1 en 2 stond wat olie in, reinigen heeft geen effect gehad.
Heb bij een audi TT 1.8 turbo wel eens gehad dat er een scheur in de kop zat waardoor er KVS in de schacht kwam te staan en daardoor de bobine kapot sloeg.
Nu word de bobine gewoon na 1 seconde niet meer aangestuurd dus dit lijkt me hier niet de oorzaak.

Siem Bijman (140) PRO, 8 jaar geleden

Is de startblokkering verwijderd nav dit probleem of al eerder.

Roy C (0) PRO, 8 jaar geleden

Na aanleiding van dit probleem. De anwb had gezegd dat het in de startblokkering zat. Hij is toen bij de dealer uitgelezen en die dachten dat de storing in het instrumentenpaneel zat.
De storing is bij mij in het begin nooit voorgekomen en er waren ook geen foutcodes. Heb de auto verschillende keren meegenomen maar hij deed het altijd goed.
Aangezien hij het probleem met beide sleutels had en alleen de leesring al (geïntegreerd in het contactslot), wat het goedkoopste deel is € 224,- ex kost heb ik voorgesteld om de immo uit te schakelen.
3 dagen later had hij weer 1 keer startproblemen en daarna heeft hij het bijna 3 maanden zonder problemen gedaan. Tot een paar weken terug dus.

Roy C (0) PRO, 8 jaar geleden

Update:

Probleem opgelost.
De ECU is vervangen. Nieuwe plaatsen was niet mogelijk omdat het instrumentenpaneel niet meer te benaderen was (adres 17)
Een besteld via bovengenoemde link zonder startonderbreker en starten lopen.
Alleen jammer dat de prijs tijdens bestellen ineens op bijna € 332,- komt. Verder prima geregeld. Was binnen 2 dagen in huis.

Bedankt voor het meedenken.

Siem Bijman (140) PRO, 8 jaar geleden

Dank voor de feedback Roy, fijn dat het is opgelost!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.