geachte heren
ik heb het volgende probleem mijn verwarming van mijn passat functioneert nauwelijks nog. Het is een climatronic systeem en ben al redelijk ver de mengmotoren onder het handschoenenkastje functioneert gewoon de blower motor (rad) werkt alleen in de midden blower op het dashboord blaast geen warme lucht alleen op de hoogste stand blaast hij redelijk koude lucht. de blower op de radiateur draait wel. Als ik de climatronic op econ zet dan geeft hij een klein beetje warmte aan je voeten maar niet heel veel. De foutcode van de climatronic is 4f9 02 duidt dit op de resistor op de blowermotor of op de motor fan controlunit of zijn er andere suggesties
bij voorbaat dank
michael
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat je als eerste moet controleren:
Bij je schutbord zie je 2 waterslangen die naast elkaar naar de cabine naar binnen gaan. Soms zit er een geribbelde hoes overheen en is beter te zien als je de paravanplaat iets omhoog trekt, slangen zitten naast de accu.
Als je de motor KOUD start, worden deze 2 slangen dan al warm na 3-5 minuten?
ik heb het net even gecontroleerd en als je voor de auto staat wordt de rechterslang vrij snel warm en de linker iets minder warm (niet zo warm als de rechter) in die 5 minuten dat ik gewacht heb.
graag uw reactie
13 jaar
Dan gaat er dus wel warm water naar de kachelradiateur en er komt ook warm water terug dus een verstopte kachelradiateur denk ik niet en de waterpomp doet z'n werk dan ook goed.
Ik denk de stelmotor stuk achter dashbord die de warme en koude lucht regeling regelt, dat kwam vaak voor en dashbord moet er dan uit of het moet gedeeltelijk los (ligt eraan welke stelmotor er stuk is).
Die foutcode ken ik niet.
Gebruik de zoekfunctie maar eens want dit is wel eens besproken.
[quote=ricky]Die foutcode ken ik niet.[/quote]
Dat is de foutcode die wordt aangegeven bij het zelf uitlezen van de climatronic wat de TS heeft uitgevoerd.
De foutcode die links wordt vermeld in de climatronic (4f9) worden in hexadecimale waarden aangegeven, rechts worden de twee cijfers (02) vermeld in decimale waarden en geven de mogelijke storing aan.
Dus de hexadecimale waarden (3cijfers/letters) moeten omgezet worden naar decimale waarden (rekenmachine) zodat men de origineele VAG code te zien krijgt, wel zal na omzetten altijd voorzetnul(len) gebruikt moeten worden om op een totaal van een 5 cijferige code te komen.
Foutcode van TS is 4f9 02
Indien hexadecimaal 4f9 wordt omgezet naar decimaal is dit de uitkomst = 1273, er staan maar 4 cijfers en we moeten er 5 hebben . dus zetten we er een voorzetnul voor = 01273
Vagcode 01273 = Aanjager/Blower Frisse Lucht (V2)
De rechtse decimale waarde (twee cijfers) 4f9-->02 van die bewuste foutcode is de mogelijke storing = signaal kortsluiting met massa.
Moest de blower maar op 1 stand draaien, dan is de weerstand kapot of de blower loopt zwaar, een ander kan ook nog de controlmodule (J126) zijn van de blower.
Een vraagje, ik kan me toch niet op het verkeerde been laten zetten door lucht in het verwarmingcircuit of wel. Ik heb 2 maanden geleden de distributieriem en de waterpomp laten vervangen dus ik neem aan dat ze hem opnieuw hebben moeten vullen. Hoe kan je controleren of er sprake is van lucht in het systeem. Hoe kan ik dit oplossen. Of is dit in mijn geval niet ter sprake.
13 jaar
Er is geen lucht in het systeem want anders worden de 2 kachelslangen niet zo snel al warm na/binnen 5 minuten. De circulatie zou dus in orde moeten zijn. Dus er gaat heet water naar de kachelradiateur achter dashbord maar hij geeft geen warme lucht, dat betekent dus dat er of een stelmotor voor de luchtstroomklep niet juist meer werkt of de aansturing hiervan of er is een uitstroomluchttemperatuurvoeler stuk die verkeerde (te hoge) waarden aangeeft. Als deze bijvoorbeeld 40 graden meet terwijl het wwerkelijk 10 graden is en je gaat dan de temperatuur hoger instellen dan gaat hij geen warmere lucht geven omdat hij al 40 graden meet (is automatische werking van een climatronic), dus de temp. is al bereikt volgens de kachelcomputer maar dus niet in de werkelijkheid. Die temperatuurvoelers kun je uitlezen met de testkast of ze wel juist meten.
wat ik raar vind is de 3 stel motoren bewegen wel de 2 aan de passagierskant 1 is rood dit is de temperatuur regelaar als ik het goed begrijp 2 is blauw welke volgens mij bepaald of de lucht langs de verwarmingsradiateur gaat of via de radiateur of rechstreeks naar het interieur en aan de bestuurderskant zit er een een zwarte welke bepaalt of de lucht naar de voeten naar voren of naar het raam blaast. en uiteraard de recirculatie stel motor welke bij de molen zit. dus ze bewegen wel het enige is als je de climatronic normaal op hi zette ging hij naar maximaal vermogen qua snelheid (aantal streepjes snelheid ventilator) en nu gaat hij niet verder dan maximaal minus 2 streepjes en blaast hij niet via de midden uitgang tenzij je hem manueel zet (dat hij de lucht moet blazen via het midden). als je hem op airco zet lo dan blaast hij wel via het midden koude lucht. laat hem vrijdag bij de dealer uitlezen want ik weet niet wat ik nog meer kan proberen
groeten michael
13 jaar
update ik heb de auto weggebracht naar de dealer en deze heeft er 8 uur aan gewerkt en wist toen nog niets dus heb ik de auto teruggehaald kosten 500,-- en nog geen stap verder. Inmiddels VCDS met kabel gekocht dit werkt nu is de vraag wat is precies de procedure voor het testen van de motoren of de basisinstellingen terug te zetten. Ik heb begrepen eerst een autoscan te doen en deze op te slaan voor evt noodgevallen hierna eerst de outputtest en dan de basisinstellingen toch. zijn er verder nog tips??
13 jaar
Je hebt een eemeel ;)
update ik heb net de kachelradiateur doorgespoelt dus daar zit het ook niet. Ik vermoed echter dat er geen circulatie is want na het doorspoelen dacht ik de radiateur te ontluchten maar er komt geen vloeistof uit het gaatje in de slang na het weer monteren.(IKHEB GEEN DRUK OP DEZE 2 SLANGEN) ik heb de slangen weer gemonteerd en vervolgens de dop op het koelloeistofvat gedaan en de slang met het gaatje vrij gemonteerd en het reservoir losgehaald en hoger dan de radiateur gehouden . er komt via dat kleine gaatjes geen vloeistof uit. zit er een kachelklep of een apparte thermosstaat voor het kachelgedeelte en zo ja waar ziet ie. Motor AZM. voordat ik ging controleren of dat mijn kachelradiateur verstopt zat kon ik de slangen voor de radiateur met gemak inknijpen en zag je wat vloeistof teruglopen(het dunne slangetje) in het reservoir van de koelvloeistof. Wat kan ik nu verder controleren het eerste de pomp van dit gedeelte neem ik aan of de thermostaat. zit de pomp rechts onderaan de grote radiateur? De temperatuur van de auto loopt netjes op tot de 90 graden. graag de mening van de kenners.
ps is er geen layout van het kachelsysteem ik heb etka maar kan geen layout vinden van dit gedeelte als iemand weet welke pagina deze layout heeft hoor ik het graag. Kan het te maken hebben met de Coolant temperature sensor? Als de auto koud is start hij heel soms wat moeilijk.
groeten Michael
13 jaar
Kam je ook vertellen wat ze er allemaal aan hebben gedaan en gecontroleerd?
Hebben ze ook die sensoren gecontroleerd die ik al eerder zei?
Je zei eerder dat beide slangen warm werden in 5 minuten (1 meer dan de andere) dan zou je toch echt zeggen dat er warm water in de kachelradiateur zit. 1 slang is toevoer en de andere afvoer dus als hij verstopt zou zitten dan zouden ze niet zo snel warm worden maar het zou kunnen dat het wel zo is dat een groot deel verstopt zit en dat daardoor de kachelradiateur maar deels warm wordt. Maar controleer echt die temperatuursensoren want dat is heel belangrijk voor de werking van de climatronic.
wat ze hebben gecontroleerd sorry voor de wat rare omschrijving maar ik woon in spanje en de faktuur is in het spaans dus ik moet dit vrij vertalen
warmtewisselaar gecontroleerd
behuizing verwarming en airco en ventilatie
fouttest
relais gecontroleerd
electrisch module gecontroleerd
thermosensor exterior
iets van een drive en een slide gecontroleerd
ik heb de thermostaat voor de zekerheid losgehaald en zal er morgen een nieuwe inzetten gewoon voor de zekerheid. Dan pas kan ik die temperatuursensoren uittesten met vcds alleen dit is nieuw voor mij en weet niet goed hoe en welke ik moet testen dus als je hier iets specifieker over kan zijn zou je me erg helpen. Welk module en welke kanalen ik kwam dit tegen welke zijn diegeene die ik moet testen
0 Programmnummer digital Digitale waarde van het programmanummer
1 Innentemperatur Binnentemperatuur [°C]
2 Sonnenintensität verzögert Gecorrigeerde intensiteit van het zonlicht [*10 W/m²]
3 Sonnenintensität Actuele intensiteit van het zonlicht [*10 W/m²]
4 Außentemperatur verzögert Gecorrigeerde buitentemperatuur [°C]
5 Außentemperatur stoßstange Buitentemperatuur gegeven aan de bumper [°C]
6 Außentemperatur ansaugkanal Buitentemperatuur aanzuigkanaal [°C]
7 Ausblastemperatur fußraum Temperatuur van de lucht die in de voetenruimte geblazen wordt [°C]
8 Ausblastemperatur mannanströmer Temperatuur van de lucht die uit het dashboard wordt geblazen [°C]
9 Soll gebläsespannung Gevraagde spanning voor de blazer [*0,1 V]
10 Ist gebläsespannung Actuele spanning van de blazer [*0,1 V]
11 Soll temperatur klappe digital Gevraagde digitale waarde van het debiet van de blazer
12 Soll zentral klappe digital Gevraagde digitale waarde van het debiet van de centrale blazer
13 Soll umluftventil / stauluftklappe digital Gevraagde digitale waarde van het debiet van de ram air flap
14 Soll fußraum klappe digital Gevraagde digitale waarde van het debiet van de voetblazer
15 Motorlaufzeit Motor looptijd [sec.]
16 Fahrgeschwindigkeit Snelheid [km / h]
17 START_AP Dig. ?
18 Umluftventil /Frischluft schwelle digital Digitale drempel van de doorgegeven verse lucht
19 Kompressor-Aus-Code (siehe Anlage) Kompressor-uit-code (zie bijlage = onderaan tabel)
20 PI_STELLMAX Ausbl-Reg. Dig. ?
21 INT_STELL Ausbl-Reg. Dig. ?
22 Epsilon Ausbl-Reg. Dig. ?
23 Ist ausblastemperatur Daadwerkelijke uitblaastemperatuur [°C]
24 Soll ausblastemperatur Gevraagde uitblaastemperatuur [°C]
25 - Endanschlag temperatur klappe digital Minimale gelimiteerde digitale waarde van de blazer
26 Rückmeldepoti temperatur klappe Digital Feedback van de potentiometer voor de gelimiteerde digitale waarde van de blazer
27 + Endanschlag temperatur klappe digital Maximale gelimiteerde digitale waarde van de blazer
28 - Endanschlag zentral klappe digital Minimale gelimiteerde digitale waarde van de centrale blazer
29 Rückmeldepoti zentral klappe Digital Feedback van de potentiometer voor de gelimiteerde digitale waarde van de centrale blazer
30 + Endanschlag zentral klappe digital Maximale gelimiteerde digitale waarde van de blazer
31 - Endanschlag umluftventil / stauluftklappe klappe digital Minimale gelimiteerde digitale waarde van de ram air flap
32 Rückmeldepoti umluftventil / stauluftklappe klappe Digital Feedback van de gelimiteerde digitale waarde van de ram air flap
33 + Endanschlag umluftventil / stauluftklappe klappe digital Maximale gelimiteerde digitale waarde van de ram air flap
34 - Endanschlag fußraum klappe digital Minimale gelimiteerde digitale waarde van de voetblazer
35 Rückmeldepoti fußraum klappe digital Feedback van de gelimiteerde digitale waarde van de voetblazer
36 + Endanschlag fußraum klappe digital Maximale gelimiteerde digitale waarde van de voetblazer
37 Standzeit Service leeftijd [min] (255 = geen waarde)
38 Kompressor-PWM Dig (0...200) Grootte van de gemoduleerde digitale impuls van/naar de compressor. (dank aan JohnDeere)
39 Soll verdampfertemperatur Gevraagde verdampingstemperatuur thv de carburateur [°C]
40 Ist verdampfertemperatur Daadwerkelijke verdampingstemperatuur thv de carburateur [°C]
41 I-Stell Verdampfer Dig. ?
42 Epsilon Verdampfer Dig. ?
43 Kältemitteldruck Koelwaterdruk [bar]
44 BiLevel/mannanströmer-Schwelle Dig. ?
45 Motortemperatur Motortemperatuur [°C]
46 Ist kompressorstrom Daadwerkelijke compressorstroom [mA]
47 Soll kompressorstrom Gevraagde compressorstroom [mA]
48 Kompressor max. strom Maximale compressorstroom [mA]
49 Kompressordrehzahl Toerental compressor [100 / min]
50 Kühlerlüfter ansteuersignal Aanstuursignaal koelventilator [%]
51 Scheibenwischer mode 0 = aus; 1 = Intervall; 2 = ein Ruitenwisserstand [0 = uit, 1 = interval, 2 = aan]
52 Fdk-Korrektur in Abh. vom Scheibenwischer - Dig. ?
53 Gebläsespg.-Korrektur in Abh. vom Scheibenw. ? [*0,1 V]
54 Grund-Nummer Grondnummer
55 VW-Nummer VW nummer
56 HELLA-Nummer HELLA nummer
57 Test-1 Test-1
58 Test-2 Test-2
59 Test-3 Test-3
60 Test-4 Test-4
Code
Duitse benaming
Vertaling
0 Keine Geen
1 Hochdruckereignis Werk op hogedruk
2 Gebl. def + Uist < 3V Spanning is groter kleiner dan 3V
3 Niederdruckereignis Werkt op onderdruk
5 4s nach Motorstart 4 na motorstart
6 ECON-Betrieb< ECON bediening
7 OFF-Betrieb UItgeschakeld
8 Funktion der Außentemperatur In functie van de buitentemperatuur (AUTO mode)
10 Unterspannung Onderspanning
11 Motortemp. > 118°C De motortemperatuur is groter dan 118°C
12 Motronicschnittstelle ?
13 Überspg. KL_15 > 17V ?
14 Funktion Verdampfertemperatur In functie van de verdampingstemperatuur
15 keine Fahrzeugcodier. een autocode
16 Kompressor Strom Compressorstroom
17 Drucksensor def. Probleem thv de oliedruksensor
18 Motordrehzahl Motortoerental
13 jaar
Uiteindelijk thermostaat rechts naast de waterpomp vervangen en hij werkt weer als narrieman. Het is alleen een schande dat mijn volkswagen dealer dit niet gevonden heeft terwijl ze er 8 uur mee bezig zijn geweest. Ze zijn nog niet van mij af.
13 jaar
Toch wel apart dat het aan de thermostaat ligt want als die stuk is dan blijft hij vaak open staan waardoor de motor te koud blijft (dus ook de kachel) en die van jou ging gewoon naar de 90 graden toe, dus op dat moment zou je warme lucht moeten hebben. Daalde de temperatuur op meter toevallig als je ging rijden?
weer terug bij af. Alles werkte goed tot de dual sensor eruit sprong onderweg ik denk dat ik hem niet goed had geborgd maar weet het niet zeker. weer opnieuw afgevuld en wat denk je weer geen verwarming. ik vermoed toch dat er lucht in zit. Ik heb hem aangesloten op de vag en deze gaf aan sensor g89 fout, deze heb ik voor de zekerheid vervangen samen met de dop op het expansievat vanwege de ontluchting. Nu gebeurd het volgende de bovenste slang van de radiateur wordt niet hard dus heeft geen druk. hij blijft relatief koud tenzij ik er een paar keer in knijp dan wordt ie snoeiheet. Verder als ik de motor nu uitzet hoor ik een hoop geborrel in het blok of er net achter. Graag wat adviezen. Lucht en zo ja hoe te ontluchten, de volkswagenmonteur zei me dat hij automatisch ontlucht wordt. Een ander vraagje bij een azm motor moet de thermostaat met de veer in het blok zitten of juist andersom, als je op etka kijkt krijg je het idee dat ie met de veer buiten het blok moet zitten maar zo zat hij niet hij zit met de veer in het blok. Motor temperatuur op dashboard loopt netjes op tot 90 graden en blijft daar op Groeten michael
12 jaar
kachel ontluchten: rechter slang losmaken, en terugschuiven, ontluchtgaatje komt vrij. dan het koelreservoir met speciaal pompje op druk brengen totdat er water uit het ontluchtgaatje komt. dan slang terugschuiven en klem er weer op zetten.
ik heb dat pompje niet, meestal haal ik het reservoir ffe los en houd dit hoger dan het ontluchtgat. effect is gelijk.
net geprobeerd maar het is me niet helemaal duidelijk dop erop en dicht of eraf motor aan of uit?? wat ik gek vind is dat ik gewoon weinig druk krijg als ik het ontluchtingsgat vrij hou motor aan expansievat dicht dan zou hij toch moeten circuleren cq druk opbouwen en moeten lekken via het ontluchtingsgat dit doet hij niet of nauwelijks. Als ik de bovenste slang van de radiateur inknijp dan zie ik een klein beetje vloeistof eruit komen. Ik begrijp het echt niet is er iemand die me kan vertellen hoe je de waterpomp kan controleren er blijft toch anders weinig over. zou hij ergens valse lucht aanzuigen dan zou hij koelvloeistof moeten verliezen maar dat is niet het geval. Is het heel veel werk om de waterpomp eruit te halen hij zit tussen de distributieriem, wat ik bedoel is kan je zonder de timing van de distributieriem te verneuken de waterpomp uitbouwen?
12 jaar
ontluchten: motor uit, dop er af. tankje uit de houder halen en hoger houden dan ontluchtgat.
als dit niet lukt, begin dan maar niet zelf aan het uitbouwen van de distributie en de waterpomp maar laat het aan een prof over.
Uiteindelijk volgens mij toch lucht. Ik heb nu de linker slang van de kachel radiateur gehaald en met een trechter koelvloeistof erin gegooid tot er uit het gat van de radiateur vloeistof begon telopen toen snel de slang erop gedaan als je nu in de bovenste slang van de grote radiateur knijpt voel je weerstand en zie je koelvloeistof in het expansievat terug lopen dop gesloten. Nu als ik de auto start wordt de kachel warm . Als je de motor stationair laat draaien en de motor op ongeveer 3000 toeren houdt hoor je de kachel een beetje borrelen maar ik denk dat die lucht er via die dop op het expansievat eruit zal gaan.
12 jaar
We beginnen ff opnieuw.
-motor starten en vullen totdat het peil blijft staat, dan tijdje op toeren houden en eventueel bijvullen.
-doe dit totdat de meter ongeveer 70 graden aangeeft.
-er mag geen koelvloeistof omhoog komen uit het reservoir bij deze temperatuur. Zoja dan waarschijnlijk koppakking lek.
-de kachelslangen zouden nu al heet moeten zijn dus ook een hete kachel moeten hebben. Geen hete kachel maar wel hete slangen? dan probleem in de auto (stelmotor of verstopte kachelradiateur).
-dan die kachelslang terugtrekken en iemand anders op 2500 toeren houden en jij afstand houden en wacht totdat er een straaltje uitkomt en doe dan de slang er weer op.
-dan eventueel het reservoir weer bijvullen
-flink rondje rijden en dan uitzetten en na 10 minuten de dop voorzichtig losdraaien en eventueel weer bijvullen, er mag nu geen koelvloeistof eruit komen. Zoja dan ander probleem.
Als dit niet werkt dan heb je ander probleem dan lucht.
Iets anders wat je ook nog kan testen is op het moment dat de kachel niet warm is de kvs dop loshalen en de druk laten ontsnappen (VOORZICHTIG), dan de kleine retourslang op het reservoir eraf trekken en als daar dan GEEN koelvloeistof uitkomt dan waarschijnlijk probleem met waterpomp of koppakking, komt er wel kvs uit dan is circulatie in orde.
Het ging een tijdje goed er kwam warme lucht met name als de auto stilstond en de motor 2 a 3000rpm draaide kwam er warme lucht. dacht dat het probleem nu opgelost was maar wat bleek tijdens een rit van 70 km halverwege koude kachel. motor netjes 90 graden. als je de auto even laat staan komt er weer even warme lucht. nu heb ik bij thuis komst een test gedaan met vcds. wat blijkt dat de motor v68 volgens mij niet goed functioneerd. Kijk ik naar het eerste gedeelte dan wordt er gevraagd om 29 graden door de climatronic deze zou de V68 motor bijna geheel moeten opentrekken naar volgens mij 33 graden echter deze blijft op 210 graden staan bij de vraag op de climatronic naar LO blijft de klep ongewijzigd zie tabel hier beneden. Daarna weer op 29 graden gezet en de waarde veranderd nauwelijks van v68 indien men op de climatronic HI vraagt gaat de waarde van v68 naar 33 graden echter nog steeds koude lucht. Kan ik hieruit opmaken dat v68 overleden is? visueel beweegt de rode hendel op de motor maar kan het zijn dat er inwendig iets in de servomotor stuk is? Kan deze er zonder het dashboard eruit te halen vervangen worden?
Friday,09,December,2011,20:51:24:10074
VCDS Version: Release 10.6.4
Data version: 20110418
Climatronic 29 graden
Address 08: Auto HVAC (3B1 907 044 H)
20:51:07 Group 002: Temperature Regulator Flap Motor (V68)
210.0 Measured Value
205.0 Specified Value
214.0 Flap Position (air supply cooled)
33.0 Flap Position (air supply heated)
20:51:07 Group 007: Temperatures II
14.0°C Center Vent (G191) Temperature
14.0°C Footwell (G192) Temperature
19.0°C Dash Panel (G56) Temperature
14.0°C Evaporator (G263) Temperature
20:51:07 Group 010: Fresh Air Blower (V2) && Aux. Heater
OFF Aux. Heater Request
ON Aux. Heater
OFF Wiper
98.0°C Coolant Temperature
-------------------------------------------------------------------
Climatronic LO
Address 08: Auto HVAC (3B1 907 044 H)
20:52:48 Group 002: Temperature Regulator Flap Motor (V68)
215.0 Measured Value
214.0 Specified Value
214.0 Flap Position (air supply cooled)
33.0 Flap Position (air supply heated)
20:52:48 Group 007: Temperatures II
13.0°C Center Vent (G191) Temperature
13.0°C Footwell (G192) Temperature
20.0°C Dash Panel (G56) Temperature
13.0°C Evaporator (G263) Temperature
20:52:48 Group 010: Fresh Air Blower (V2) && Aux. Heater
OFF Aux. Heater Request
ON Aux. Heater
OFF Wiper
97.0°C Coolant Temperature
--------------------------------------------------------------------------
Climatronic 29 graden
Address 08: Auto HVAC (3B1 907 044 H)
20:53:13 Group 002: Temperature Regulator Flap Motor (V68)
215.0 Measured Value
214.0 Specified Value
214.0 Flap Position (air supply cooled)
33.0 Flap Position (air supply heated)
20:53:13 Group 007: Temperatures II
14.0°C Center Vent (G191) Temperature
14.0°C Footwell (G192) Temperature
21.0°C Dash Panel (G56) Temperature
13.0°C Evaporator (G263) Temperature
20:53:13 Group 010: Fresh Air Blower (V2) && Aux. Heater
OFF Aux. Heater Request
OFF Aux. Heater
OFF Wiper
97.0°C Coolant Temperature
--------------------------------------------------------------------------
Climatronic HI
Address 08: Auto HVAC (3B1 907 044 H)
20:53:38 Group 002: Temperature Regulator Flap Motor (V68)
32.0 Measured Value
33.0 Specified Value
214.0 Flap Position (air supply cooled)
33.0 Flap Position (air supply heated)
20:53:38 Group 007: Temperatures II
33.0°C Center Vent (G191) Temperature
19.0°C Footwell (G192) Temperature
21.0°C Dash Panel (G56) Temperature
14.0°C Evaporator (G263) Temperature
20:53:38 Group 010: Fresh Air Blower (V2) && Aux. Heater
ON Aux. Heater Request
OFF Aux. Heater
OFF Wiper
96.0°C Coolant Temperature
12 jaar
Zoals je al zelf hebt kunnen waarnemen klopt er iets niet met de klep positie, die op stand Lo en Hi ongewijzigd blijft.
[quote]214.0 Flap Position (air supply cooled)
33.0 Flap Position (air supply heated)[/quote]
Vertaalt betekent dit: gekoelde lucht aanvoer/verwarmde lucht aanvoer.
Logisch geredeneerd, wordt de klep niet volledig geopend om warme lucht aanvoer te krijgen ?
De V68 kan kapot zijn of kan de positie niet meer bepalen ! waardoor de rode hendel op de motor terugkeert naar de vorige positie waar die heeft gestaan ?
De V68 heeft ook een potmeter(G92), als daarvan de polen verkeerd om zijn gemonteerd ? krijgt die dus ook een verkeerde waarde..
Het enige wat ik nog kan toevoegen is, dat je het systeem uitleest op mogelijk aanwezige foutcodes ! als die er zijn Wissen, en een basis (basic) afstelling uit te voeren.
basis afstelling:
VAG-COM aanhangen- 008 - HVAC module kiezen, dan basic settings - 04 openen.
Dan gaan alle stelmotoren hun begin en eindplaats opzoeken + de geleerde waarden vastleggen.
Op de kanalen (1 t/m 4) kun je zien wat ze doorlopen/meten bij de bijbehorende potmeter.
Als de basis afstelling gereed is met instellen, MOET er voor alle blokken 0.00 komen te staan en is de basis afstelling succes vol afgerond.
ricky nog even een paar vragen ik word echt heen en weer geslingerd door raadsels.
heb gekeken of er nog steeds lucht in zat (omdat ik bij stationair op ongeveer 2 a 3000rpm geborrel hoor uit de kachelradiateur) echter 2 dingen
er komt geen straaltje uit als ik de slang terugtrek wel wat luchtbelletje en een heel klein beetje koelvloeistof.
vervolgens motor warmer laten worden en een rondje gereden dop expansievat eraf gedraaid en nu loopt het niveau van de koelvloeistof omhoog en komt er regelmatig een luchtbel.
Knijp ik nu een aantal maal in de bovenste grote radiateurslang dan zakt het niveau weer en lijkt het of de motor meer gekoelt wordt want het borrelen stopt.
Nu gaat mijn vermoeden toch uit naar een waterpomp (omdat er geen straaltje uitkomt bij de kachelradiateur) want als er nu geen circulatie is gaat de temperatuur van het koelvloeistof in het blok omhoog en staat hij te koken waardoor lucht ontstaat hij koelt echter wel iets af tijdens het rijden door de temperatuur etc. zit ik er dan ver naast of moet ik het zoeken in de koppakking.
Kan je de waterpomp op een andere manier controleren, kan zijn dat men zegt de waterpomp te hebben vervangen en het echter niet gedaan hebben had er wel opdracht voor gegeven.
Graag antwoord
12 jaar
sloop de waterpomp er maar eens af, als er een kunstof schoepenwiel in zit (immitatiepomp) dan heb je kans dat deze met warme motor niet meeloopt.
De problemen zijn ongeveer een maand weggeweest maar zijn nu weer terug weer geen verwarming, ik word gek van dat hok. De verwarming gaat weer wat doen als je de dop van het expansievat afdraait en lucht laat ontsnappen dan gaat hij weer wat doen maar dit is maar tijdelijk. Verder nog suggesties?
12 jaar
Probleem nog steeds niet opgelost. Audia4 je hebt het er over dat er misschien een kunstof schoepenwiel aan de pomp zit maar zou de motor dan niet oververhit raken deze blijft namelijk wel netjes op 90c. Als ik hem met vag uitlees krijg ik nu de volgende foutmelding,
Address 01: Engine Labels: None
Control Module Part Number: 06B 906 033 AA
Component and/or Version: 2.0l/2V SIMOS32G00AT4002
Software Coding: 00073
Work Shop Code: WSC 00578
Additional Info: WVWZZZ3BZ2E088542 VWZ7Z0A3828173
VCID: 5FC9A74FF7AD
2 Faults Found:
16804 - Catalyst System; Bank 1: Efficiency Below Threshold
P0420 - 35-00 - -
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
P1570 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: 0000 0000
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Address 01: DTCs cleared
--------------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC Labels: 3Bx-907-044.lbl
Control Module Part Number: 3B1 907 044 H
Component and/or Version: CLIMATRONIC B5GP 0006
Software Coding: 17000
Work Shop Code: WSC 00578
VCID: 2647F2ABE877
2 Faults Found:
01273 - Fresh Air Blower (V2)
35-10 - - - Intermittent
00705 - Relay for Coolant Fan; Stage 1 (J279)
31-10 - Open or Short to Ground - Intermittent
heeft er iemand een stroomloopschema van dit gedeelte? Ik snap niet goed wat J279 er mee te maken zou hebben omdat de verwarming niet werkt en dus zou je eerder verwachten als deze het niet zou doen dat het te warm zou worden (oververhitting) of dat je problemen zou hebben met de airco maar die werkt goed
iemand ideeen
12 jaar
Eindelijk toch de oplossing gevonden! Na heel lang zoeken en het toch niet willen accepteren dat het een van de stelmotoren of een stelklep was, heb il op het kleine slangetje van het expansievat mijn luchtcompressor gezet met 10 bar lucht, tevens de slangen van de radiator van de verwarming en daar ook lucht op gezet, vervolgens alles weer gemonteerd en koelvloeistof bijgevuld en werkt weer als narrieman. Of het een luchtbel in het blok is geweest of ergens een verstopping weet ik niet maar hij werkt weer perfect.
Groeten michael
12 jaar
auto verkocht teveel problemen
10 jaar
auto verkocht
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar