Volkswagen Passat: noodloop/vermogenverlies

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi

Beste mensen,

ik ben in het bezit van een vw passat 1.9 tdi die tevens is gechipd, km stand 160.000 km. Elk jaar trek ik met mijn gezinnetje en mijn caravan naar het garda meer in Italie. Vorig jaar op de terugreis krijg ik de schrik van mijn leven en omdat de auto bij de eerste zware klim in een noodloop komt. ik wist echt niet wat me overkwam, probeerde de auto weer te starten en ja hoor hij deed het weer. even laten weer hetzelfde bij de volgende klim. Omdat ik beide keren op de cruise had gereden dacht ik dat het hier aan lag. De auto gaf in zijn geheel geen storingen aan. Geen cruise meer aangehad en geen noodloop meer gehad.

Thuisgekomen links en rechts wat geïnformeerd en de auto uitgelezen. hij gaf een code aan met geloof ik p0234 grens turbodruk overschreden of iets in deze richting. besloten om de auto met caravan te testen maar heel het jaar geen last gehad.Maar je raad het al, in noord Duitsland bij de eerste klim krijg ik te maken met een noodloop. ik dacht dat het weer te maken had met het rijden op de cruise controll met caravan. Weer gestart en doorgereden zonder cruise controll. Echter op de brenner aangekomen krijg ik te weer maken met een noodloop, dan wordt het echt paniek want je kunt bijna nergens aan de kant. Ik besloot om de auto goed op zijn toeren te laten rijden en met een lage versnelling en hoge snelheid zo snel mogelijk de brenner over.

Toen ik de camping had bereikt besloot ik al snel om iemand thuis eea te laten uitzoeken omdat ik geen zin had om zo over een paar weken naar huis te rijden (levensgevaarlijk!!). Mijn oom heeft ook een passat en die heeft contact opgenomen met zijn vw dealer. Die vertelde dat wanneer de turbo hard moet werken de regelklep van de turbo zwaar gaat lopen en dit een noodloop veroorzaakt. Hierop heb ik besloten om de terugreis via Zwitserland te laten verlopen en op hoop van zegen thuis te halen. Aangezien Zwitserland wat minder steil is geen noodloop meer gehad maar wel een nieuw fenomeen, wanneer de auto over een langere periode "vals plat" moet stijgen gaat hij minder hard rijden en heeft hij minder vermogen. ik kan nog wel 90/100 rijden maar dat is de max, en bij het optrekken lijkt het wel of de handrem erop staat. Concreet de terugreis geen noodloop meer gehad, maar wel over langere periodes, laat ik het zo maar noemen, vermogenverlies..

Afgelopen zomer ben ik naar de panne gereden (zonder caravan) in belgie, hier kwam ook een zware klim voor, en wat denk je ook zonder caravan een noodloop!!

Ik weer terug naar de garage en nog een keer de storingen uitgelezen. deze gaf weer aan regeldruk/turbodruk overschreden.De garage stelde mij voor om de klep die aan de zijkant van de turbo zit schijnbaar dmv olie soepel te maken. Aangezien ik a technisch ben begrijp ik niet wat hij bedoelt, maar heb ik uiteraard ook zelf wat opgezocht op internet en daarbij gelezen dat de variabele schoepen stroef gaan van de turbo en dit wellicht het probleem is.Hij vertelde dat sommige turbo's blijven hangen en daardoor niet goed meer functioneren. Wat ik begreep van de monteur was dat bij mijn auto de variabele schoepenbediening van de turbo stroef ging of misschien wel vast zat. Uiteindelijk heeft hijhet verstelmechanisme van de turboverstelling ingespoten en handmatig tig keer heen en weer gehaald. Dit probleem schijnt vaker voor te komen bij auto's waar rustig mee gereden is, wat ikzelf ook doe. Wanneer deze klep niet soepel te maken is dan heb ik volgens hem een turbo probleem en anders zou het iets anders moeten zijn. Nadat mijn auto door de garage getest op de turbo belde deze mij op. Je turbo is niet het probleem, hij blijft niet hangen en is soepel.

Wel gaf de auto een storing gaan op een defect van de gloeibougie. Dit kan ook een noodloop geven, en daarom heb ik deze vervangen voor je. Ik heb de garagehouder verteld dat ik er nog niet echt op vertrouw en eventueel nog verdere ga zoeken, of op zijn minst de auto zwaar laten werken en kijken of deze weer in een noodloop gaat komen. Na wat meer googelen heb ik ook gezelzen dat een gechipte auto ook wel eens problemen kan geven. Daarnaast heb ik nu ook wat andere dingen geprobeerd, en dit is v power tanken en dieselreiniger toevoegen aan de diesel. Tevens geef ik wanneer de auto goed warm is ook de auto goed veel toeren en trek hem extra lang door voor het overschakelen.

Heel het jaar heb ik geen noodloop, omdat de auto hier in Nederland natuurlijk helemaal niet zwaar hoeft te werken. Ik lees ook problemen van mensen dat ze bij gewoon dagelijks verkeer spontaan een noodloop krijgen, dat heb ik dus niet..bij mij enkel wanneer de auto zwaar moet werken. Dus 2 problemen, noodloop bij zwaar werken van de auto en vermogenverlies wanneer de auto ongemerkt aan het klimmen is..

ik ben heel blij met mijn v/w passat en ben echt wanhopig op zoek naar de oplossing. helaas wordt ik nergens echt wijzer, hopelijk kan iemand van jullie mij helpen.


Alvast bedankt,

Mark Stabel

p.s. moet ik nog wat toelichten dan hoor ik het graag !!!

mark stabel

Geplaatst door mark stabel (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

claxon (0), 12 jaar geleden

Bij Bosch heeft men soms een vermogentestbank staan.(bergop rijden).Hoe men ijle lucht van de bergen kan nabootsen weet ik niet.

martijn v o (0), 12 jaar geleden

Even rijdend uitlezen dan kun je gerichter zoeken.
Ook als de auto niet zwaar hoeft te werken kun je dan wel kijken hoe goed de geleverde turbodruk de gevraagde turbodruk kan volgen.

Benny Vee (0) PRO, 12 jaar geleden

Laaddruk overschreden lijkt me toch echt een probleem van de schoepenverstelling die te zwaar gaat en daar is maar één juiste oplossing voor en dat is het vervangen van de turbo.

ricky (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat Benny al zegt denk ik ook,ook al gaat hij soepel met de hand maar als de motor bloedheet is (dus de turbo nog veel heter omdat daar de uitlaatgassen doorheen gaan) dan kan hij wel stroever gaan bewegen, als dit te vaak voorkomt dan gooit de computer de motor in de noodloop om de motor te beschermen van een te hoge turbo laaddruk, zet je contact uit en weer aan dan is hij die noodloop weer vergeten zeg maar en moet het weer een aantal keren gebeuren voordat hij weer in noodloop gaat. Deze laaddrukken zijn af te lezen als je rijdend met de testkast gaat meten zoals Martijn zegt maar omdat het alleen soms gebeurd zal het ook zo zijn dat hij rijdend waarschijnlijk nu gewoon goed aangeeft.
Deze regeling (dus die variabele schoepen) worden aangestuurd door diverse delen zoals:vacuumslangetjes, n75 regelklep, of het vacuumpomp motortje, en ook de computer zelf regelt dit, maar in 9 van de 10x is het de turbo zelf die dit probleem geeft (dus die variabele schoepen). Schoonmaken heeft soms wel en soms geen zin dus ik denk dat je een nieuwe turbo moet aanschaffen.

mark stabel (0), 11 jaar geleden

mijn garage heeft de turbo schoongemaakt waardoor de schoepen niet meer vast zitten. de auto is niet meer in een noodloop gekomen

Benny Vee (0) PRO, 11 jaar geleden

Hopen dat het ook goed blijft, vervangen kan altijd nog.

tyko (0), 11 jaar geleden

Je kunt zelf ook uit voorzorg zo-nu-en-dan ff "onderhoud" plegen. (bron: http://wiki.tdiclub.nl/TurboOnderhoud)

Wat kun jij doen

een paar keer per week die variabele schoepen goed laten werken zodat de kans een stuk kleiner is dat ze (te) stroef gaan bewegen, of vast gaan zitten.

in de 2e, 3e of 4e versnelling, tussen 2000 en 3000 rpm (niet lager dan 2000 rpm vanwege de krachten op de aandrijflijn) regelmatig spelen met het gaspedaal (5x van 0% tot 100% en terug binnen 30 seconden). De schoepen moeten dan maximaal bewegen om aan de vraag van het gaspedaal te voldoen.

de turbo goed doorblazen met hete uitlaatgassen zodat de boel schoon brandt. Let op: dit alleen doen als het blok door-en-door warm is en als je het blok goed 'aanspreekt' dan is dat pas na minimaal 15-20 minuten het geval, houdt 30 minuten aan voor de veiligheid.

in de 3e of 4e versnelling, 1-2 keer per week plankgas de toerenteller doorlopen tot maximaal 300 rpm onder de rode streep. De turbo wordt dan door de hete uitlaatgassen goed schoon gebrand. Pas op! Als je plankgas het toerenbereik doorloopt met een turbo waarvan de schoepen al vastgekoekt zitten, dan is de kans groot dat je schade maakt (turbo opblazen); wees dus voorzichtig.

dieselreiniger. Wat ook helpt is af en toe een flesje diesel reiniger in de tank te doen. Als het blok goed warm is, gooi dan de inhoud van het hele flesje (ca. 400 ml) in de tank die maximaal half vol is, liever nog als er 15-20 liter in zit. Laat daarna de auto flink werken, blaas 'm goed schoon voor de tijd van die tankinhoud! Het bekendste spul daarvoor is waarschijnlijk 'advanced diesel fuel conditioner' van Forté, maar er zijn meer merken bv. Bardahl, Petromark, Wynn's.

af laten koelen. De turbo wordt heel warm als de motor fors wordt belast. Zet je de motor meteen na die belasting uit, dan is er geen koeling meer van olie en lucht waardoor de turbo zijn hitte (vrijwel) niet meer kwijt kan. Daardoor verbrandt de olie die op de lagers zit, wanneer je 'm dan weer start krijg je extra slijtage. Dus: na een forse belasting nooit meteen uitzetten, maar eerst een paar kilometer rustig laten uitlopen, eventueel daarna nog 20-30 seconden stationair laten draaien.

rijdt niet altijd rustig met weinig gas (cruise control) in een (te) lage versnelling met te weinig toeren; je turbo roet hierdoor dicht waardoor de schoepenverstelling vast gaat zitten of zwaar gaat lopen. Ofwel: rij niet teveel beneden de 2000 rpm, trek regelmatig even door in de versnellingen dan krijg je niet snel problemen met vastzittende schoepen.

vwgti (0), 11 jaar geleden

Wynn´s Diesel System Purge(professional) is een reinigingsmiddel dat vuil en aanslag in dieselinjectiesystemen verwijdert.

Mazoutleiding losmaken die naar motor gaat vanaf mazoutfilter . Slang in die bus van wynn's plaatsen en motor zuiver laten draaien op het
produkt .Af een toe eens gas geven .Is wel een bus van 1 liter .Duurt niet langer dan 10min.
Op de losgemaakte uitgang van mazoutfilter best ook een slang plaatsen om aangevoerde mazout op te vangen !
Heb dit toegepast op een polo 1.4 Tdi(60000km) want deze kwam steeds in noodloop boven de 3000tr/min . Nadien nooit meer problemen gehad .

Hans4040 (315) PRO, 11 jaar geleden

Heren, topic is van oktober 2011.
Is zo wel klaar.

mvg.
Moderator Problemcar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.