auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Passat: Passat 3c 2.0 TDI na vervangen vliegwiel stotteren bij starten

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0

Vandaag heb ik het vliegwiel vervangen van mijn passat 3c uit 2005 met BKP motor. Ik heb de repset van LUK gebruikt. Gaat om eveneens de 2 massa vliegwiel en niet de enkele.

Alles erop gezet en gestart. De auto loopt goed en geen bijgeluid meer bij stationair draaien maar bij het starten (koud of warm maakt niet uit) heeft hij duidelijk moeite. Na bonken en schokken start hij. Bij het uitzetten van de motor ook een ratelend geluidje. Ik heb de koppeling en druklager uiteraard meevervangen. En heb zelf tot 2 jaar terug bij de VW dealer gewerkt maar heb dit niet eerder meegemaakt.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt?

Graag jullie advies.

Geplaatst door

Ibo4642 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Alle motorsteunen weer goed vastgezet en niet eentje vergeten.

primera p11 0

11 jaar

Ik heb alleen de motorsteun aan de linkerkant (onder de accu) los gehad en die zit weer vast. Ik denk niet snel dat het aan het nieuwe onderdeel ligt maar nu wel.

Morgenavond maar weer alles loshalen.

Ibo4642 0

11 jaar

Vliegwiel juiste moment vastgezet?
Drukgroep juist bevestigd?

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Gasklephuis goed?
brandstofpomp in de tank goed?

Zou ik eerst even checken voordat je hem weer loshaalt

martijn v o 0

11 jaar

Dat is allemaal wel goed. Zal nog even nakijken maar voor de reparatie was alles goed en ik heb daar niet aan getornd. Ik houd jullie op de hoogte. Andere suggesties zijn welkom. Vliegwiel er verkeerd op kan toch haast niet.

Ibo4642 0

11 jaar

[quote=Ibo4642]Vliegwiel er verkeerd op kan toch haast niet.[/quote]
Wie zegt dat dan?

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

ALS het er wel verkeerd op kan EN de auto een sensor heeft bij het vliegwiel, verklaart dat wellicht het slechte starten.

Ik neem aan dat de accu eraf is geweest. Moet misschien de gasklep opnieuw worden ingeleerd?

rfbroek 0

11 jaar

TDI heeft vlgns mij geen gasklephuis, maar wel een smoorklep en EGR klep. (mss dat de EGR vies/dicht geroet is )

tyko 0

11 jaar

Gisteravond alles er weer afgehaald en ipv LUK vliegwiel SACHS gebruikt. Er zat ook een SACHS in. En rare geluiden zijn weg.

Maar nog steeds moeite met starten bij warme motor wat ik eerder niet had. Ga vandaag accu doormeten en startmotor.

Ibo4642 0

11 jaar

[quote=Ibo4642]Maar nog steeds moeite met starten bij warme motor wat ik eerder niet had. Ga vandaag accu doormeten en startmotor.[/quote]
Dit probleem kan idd de startmotor of accu zijn (starttoerental) Contacten goed ?
Trek bij een warme motor de stekker van de temperatuursensor, nu zul je zien dat de motor warm wel vlot / normaal aanslaat.

Mocht dit het geval zijn zit het probleem in de startmotor......

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Temperatuursensor er afgehaald zoals Paul zei= niet opgelost. Nieuwe accu geprobeerd= ook niet opgelost. Maandag startmotor er afhalen en door laten meten.
Uitgelezen= geen meldingen. (Wel nadat ik de temperatuursensor eraf had, deze weer gewist).

Ibo4642 0

11 jaar

meneer kelder, even uit nieuwsgierigheid. waarom zou als de startmotor bij dit type niet goed is de motor met een losgenomen temp-sensor wel goed aanslaan?

harry4203 3120
badge vip badge

11 jaar

Als de startmotor het probleem (starttoerental te laag) dan is dit software matig aan te passen.
Is een voorkomend probleem en zelfs naar het vervangen van startmotor kan het probleem terugkomen uit ervaring.

Dus dan is de oplossing software aanpassen en problleem blijft weg ! ( heb er al verschillende zo opgelost)

Gr Gerard

put 0

11 jaar

Software verhaal heb ik ook eerder meegemaakt met een andere auto. Nu is het probleem ontstaan nadat ik het massavliegwiel, koppeling, drukgroep heb vervangen. Is het gebruikelijk dat je bij verwisselen dmf ook startmotor vervangt? Ik lees dat Ford dit wel vaak doet.

Ibo4642 0

11 jaar

[quote=put]Is een voorkomend probleem en zelfs naar het vervangen van startmotor kan het probleem terugkomen uit ervaring[/quote]
Met de nieuwe generatie startmotoren (2KW) komt het probleem niet terug.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Ok als dat je bevinding is dan is het prijsverschil nog wel aanwezig !

Gr Gerard

put 0

11 jaar

De startmotoren van VW zijn (waren) gewoon te licht uitgevoerd.
Door een aanpassing in de software kun je het feitelijke probleem (startmotor) verdoezelen.

Maar ondanks die aanpassing functioneert de startmotor nog steeds niet optimaal.

Een gebroken been kun je spalken en mee gaan lopen, het blijft een gebroken been.

''alle waar naar z'n geld''

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

11 jaar

Idd Paul,

Heb laatst nog meegemaakt klant nog geen jaar geleden nieuw type startmotor gemonteerd maar toch weer teruggekomen het probleem .......tja en toch maar even aangepast hij was niet van plan om jaarlijks tijdens een beurt de startmotor te vernieuwen .........

Geniet van het mooie weer !

Gr Gerard

put 0

11 jaar

Motor goed recht op dezelfde plek gezet bij het terug monteren?

MWMautos 0

11 jaar

De onderste motorsteun had je niet los gehad? Dan is het best knap dat het je gelukt is dat bak er tussen weg te krijgen.

MWMautos 0

11 jaar

Jawel die is uiteraard los geweest maar ook weer goed vast.
Startmotor bleek het probleem te zijn. Is nu opgelost.

Ik kan er nog steeds niet bij dat ik voor vervangen van vliegwiel hier geen last van had maar jah. Het is opgelost. Bedankt voor het meedenken.

Ibo4642 0

11 jaar

Misschien is het nieuwe vliegwiel wat zwaarder dan de oude met als gevolg dat het starttoerental niet gehaald word.

primera p11 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.