close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: Passat met startproblemen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Beste mensen ik hoop dat iemand me hier kan helpen met een probleem met mijn Passat (B5/3B model). Het komt soms voor dat hij niet wil starten. Zowel met koude als warme motor. Als je de sleutel in het contact stopt, wacht totdat de lampjes uit zijn, en dan naar de startstand zet start hij niet.

- Je hoort helemaal niets bij het starten
- Soms wel, soms niet, steeds een gok
- Ik hoor wel de brandstof pomp 'zoemen' in stand II
- De verlichting blijft ook branden tijdens de start poging
- Afgelopen winter heeft hij elke dag perfect gestart
- Het probleem is plots begonnen (eind maart)
- Het ging daarna 3 weken goed geen enkel probleem startte elke dag en toen opeens was het weer mis
- Als de auto wel start gaat dit perfect geen moeizaam gedoe gewoon in 1 keer
- Geen bijgeluiden te horen bij starten zoals piepen/slippen
- Accu is nieuw (44 Ah)

- Vanmorgen had ik het probleem weer en heb toen de sleutel in de startstand gehouden, na 3 sec. ging hij pas starten.

Initialisatie van iets ? Opbouwen van druk ? Herkennen van sleutelcode ?

Ik hoop dat ik voldoende/duidelijke informatie heb kunnen geven over het probleem en misschien dat iemand het euvel herkent of in ieder geval iets meer kan vertellen over dit vage probleem. Het is nu elke ochtend een wilde gok of ie wil starten of niet.

Geplaatst door

passat60 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als ik jouw verhaal zo lees denk ik aan twee dingen:

* Startmotorrelais stuk of stuk aan het gaan of een bendix die zwaar loopt.
* Defect elektrisch gedeelte van de contactschakelaar.


De laatste komt bij dit bouwjaar eigenlijk niet meer voor, maar alles is natuurlijk mogelijk.
De sleutelcode kan het niet zijn, de motor slaat dan n.l. wel aan maar na 2 seconden weer af.

Wat je nou moet doen is even met een 2e man meten of het startrelais wordt bekrachtigd als je de sleutel omdraait en de startmotor niet werken wil.
Wel bekrachtiging op het relais duid op een defect in de startmotor. Geen bekrachtiging is een probleem met de contactschakelaar of een draadbreuk of gammel contact.

Is het de starter, dan deze ffe demonteren, en de bendix controleren op gangbaarheid en of smeren.
Eventueel bij startmotorboer ffe een nieuw relais halen en deze monteren.

succes er mee.

audia4 0
badge

18 jaar

Dank voor de reactie, to be continued...

passat60 0

18 jaar

Ben het helemaal met harry eens!

gok zelf op het startrelai..

Stefan

stefan84 0

18 jaar

Auto is gisteren bij garage geweest en ze hebben er een andere (zwaardere) accu in gezet. Viel garage op dat hij beetje flauw startte voor een Passat, en dat hij soms misschien niet voldoende stroom kon opwekken om te kunnen starten. Dus er zit nu een 60 Ah accu in. Hij heeft wel een ander startgeluid, veel dieper en directer. Ik ga kijken of dit het blijkt te zijn.

Wederom, to be continued...

passat60 0

18 jaar

Startproblemen zijn er nog steeds. Soms wat vaker dan de andere keer. Vandaag bij garage geweest en kreeg te horen als het startmotorrelais is dan zit deze waarsch. onderin je dashboard en die moet dan helemaal uitgebouwd worden. Niet echt de moeite waard dus. Ik denk dat ik het laat vervangen als de auto echt iedere dag probs geeft. Dat is natuurlijk niet de juiste instelling maar arbeidsloon is duur you know... dan maar wat langer die sleutel in de startstand.

passat60 0

18 jaar

[quote=passat60]Startproblemen zijn er nog steeds. Soms wat vaker dan de andere keer. Vandaag bij garage geweest en kreeg te horen als het startmotorrelais is dan zit deze waarsch. onderin je dashboard en die moet dan helemaal uitgebouwd worden. Niet echt de moeite waard dus. Ik denk dat ik het laat vervangen als de auto echt iedere dag probs geeft. Dat is natuurlijk niet de juiste instelling maar arbeidsloon is duur you know... dan maar wat langer die sleutel in de startstand.[/quote]
relais zit op startmotor, deze heeft een dubbelfunctie; het tandwiel middels de bendix in de starterkrans laten vallen, en als dit gebeurt is de wikkelingen van de startmotor bekrachtigen.

Sloop eerst de starter er maar eens af, kijk of de boel gangbaar is en of de vertanding van het kleine tandwieltje van de startmotor nog afgeschuint is, tevens dit op de starterkrans onderzoeken. (half uurtje werk voor een monteur, bij de passat is een brug wel handig voor dit klusje, maar als het moet lukt het op straat op z.g. babybrugjes)

Meestal ben je er met de boel smeren, als het ver versleten is even langs een startmotorboer en nieuw tandwiel met bendix laten plaatsten. (of ruilstarter halen) Tevens de contacten van het relais op inbranden controleren, zo nodig vervangen.

succes

audia4 0
badge

18 jaar

Dank voor je reactie ! Zo te horen kan ik dat ook nog proberen, een brug een keer op zaterdag regelen moet wel lukken. He maar nogmaals dank !

passat60 0

18 jaar

Heb je nu al gedaan wat harry vermelde.
Je moet eerst meten waar het probleem zit en daarna pas gaan repareren.
Is goedkoper en effectiever.

Benny1078 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.