Hallo allemaal,
de VW Polo 1.2 benzine (ja, het 3 cil pruttelbakkie) wilde deze week niet meer starten (de auto reed de dag ervoor nog als een zonnetje, geen bijgeluiden etc). De auto is uit 2002 en heeft ong. 115k km gelopen en is altijd in onderhoud geweest bij de dealer. Omdat ik vermoedde dat de solenoid niet meer goed werkte (de startmotor leek niet aan te grijpen) en er een universele garage op 200m van ons huis zit, is de auto naar hen gegaan voor nader onderzoek. Wat blijkt: de distributieketting is versprongen, vermoedelijk door een 'defect' aan een kettingspanner die o.b.v. oliedruk werkt. Inmiddels is een reparatieset gemonteerd en nu blijkt er geen compressie te zijn. Met een endoscoop is vastgesteld dat de kleppen krom zijn. Of er meer schade is, kan niet worden vastgesteld zonder verder te sleutelen (en dus bijkomende kosten), aldus de universele garage. Hun advies: monteer een ruilmotor.
Is dit inderdaad de beste optie? Hoe groot is de kans dat de zuigers/klepstoters/krukas/etc. beschadigd is/zijn geraakt denken jullie? En kan dit niet op voorhand vastgesteld worden (bijv. met de scoop)? Is monteren van een gereviseerde cilinderkop niet voldoende i.p.v. een heel blok, of loop je daarmee het risico dat je niet alle beschadigde onderdelen vervangt?
Ik vraag me af wat nu te doen: welke reparatie (kop of heel blok) uit te laten voeren of de auto met defect te koop aan te bieden aan een 'handelaar' die de auto in de losse uurtjes in orde maakt en doorverkoopt? HELP!!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja dat is behoorlijk balen zeg, ik begrijp eigenlijk niet waarom het garagebedrijf eerst de distributie gaat vernieuwen. Hij had toch inmiddels geconstateerd dat de distributie versprongen was? Ik zou dan gelijk naar zuigers en kleppen kijken
En ruilmotor is denk ik zo'n beetje de goedkoopste oplossing
Polo Is het zo'n 3 cilinder met kettingdistributie. Naar mijn weten kunnen de kleppen niet tegen de zuiger aan komen ( zelf geprobeerd) Groeten.
[quote=Punt]Polo Is het zo'n 3 cilinder met kettingdistributie. Naar mijn weten kunnen de kleppen niet tegen de zuiger aan komen ( zelf geprobeerd) Groeten.[/quote]
Ja, het is een 3-cil met kettingdistributie. Toch zegt de vakgarage me dat er geen compressie is (na het opnieuw op tijd zetten) en dat met de endoscoop vastgesteld is dat de kleppen krom zijn.
14 jaar
als je twijfeld aan de diagnose van de garage,kun je evt een zogenaamde lektest laten uitvoeren. dan wordt er (lucht)druk gezet in de verbrandingsruimte. zijn er kleppen krom,moet dit te horen zijn in een van de spruitstukken.
Alle tandwielen zijn spieloos en dat hulpgereedschap voor de nokkenassen hebben ook een vreemde stand . Ik heb geprobeerd met de zuiger in de bovenste stand en vervolgens de assen te draaien ... en dat gaat probleemloos. De oude kettingspanner heeft een te grote vrije slag,waardoor bij stilzetten de ketting overslaat. De nieuwe spanner heeft op de plunjer een kunststof busje .Dit had ook op de oude gezet kunnen worden maar het complete setje was zo voordelig !!! Starten en lopen.
@Punt: Begrijp ik het goed dat jij van mening bent dat de constructie van dit type motor zodanig is dat de zuigers en kleppen nooit met elkaar in contact kunnen komen? Zo ja, waarop baseer je dat?
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar