close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: polo spanrol(multie riem) bout breekt af

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: sdi

vorige week was de multie-riem kapot gegaan,deze vervangen +spanrol deze rol was gescheurd
na 2dagen was de bout afgebroken,deze kan verzwakt zijn door'de kapote spanrol toen
nieuwe bout gemonteerd, deze zit onder de dynamo door 'n gaatje M8 via de steun na de spanrol toe
2dagen later weer gebroken op de zelfde plek,weer nieuwe bout en zelf rijden,vandaag weer gebroken,meteen gevoeld
of dynamo of airco niet vast sloeg.maar alles was gangbaar!!iemand nog dit probleem gehad???

Geplaatst door

olympia (0)
badge

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zit er wel de exact juiste riem op? Misschien net iets korter dus onder meer spanning?

Siem Bijman 625
badge vip badge

15 jaar

zit de zelfde maat op,riem gaat makkelijk erop

olympia 0
badge

15 jaar

waarschijnlijk de vrijlooppoelie van de dynamo defekt. gr john

maar ben meteen gestopt en gaan voelen of de dynamo rond draaide,riem blijft heen ,alleen hij gaat er af omdat
de spanrol los komt te liggen omdat de bout afbreekt

olympia 0
badge

15 jaar

is de bout wel met het juiste aandraaimoment vastgezet....... (uit m'n hoofd was het maar 35 n/m)

audia4 0
badge

15 jaar

ja dynamo draait wel rond als vrijlooppoullie vast zit deze moet je als volgt testen riem eraf halen dynamopoulie een slinger geven en dan snel met de hand stoppen slipt ie dan door is die goed slipt ie niet door is die stuk en moet vervangen worden als de poullie stuk is komen er te grote kragten op de riemspanner waardoor die stuk gaat of dat de bouten afbreken dat soort gekkegheden

poppekast 0
badge

15 jaar

ow, wat ook nog wel eens wil, dat er een krukaspoeli met rubber demper op zit, en dat die rubber demper helemaal aan gort is.

audia4 0
badge

15 jaar

zo de vrijloop vorig week vervangen en nu is de riem er weer af

olympia 0
badge

15 jaar

Ik had exact hetzelfde probleem met mijn vw polo 1.9 sdi van 2003, spanrol is in totaal 4 keer vervangen, 2 keer is de spanrol gescheurd en 1 keer is de bout van de spanrol gebroken.
Het probleem lag uiteindelijk aan het vrijloopmechanisme van de alternator dat blokkeerde (is vastgelegd door vw garage) waardoor er teveel spanning op de riem en de spanrol komt en deze uiteindelijk breekt.
Dit mechanisme is vervangen: alternator moest gedemonteerd worden en het vrijloop mechanisme moest vervangen worden: 183 euro kosten.
Maar ik kan nu duidelijk zien dat de spanrol (stationnaire toestand v de wagen) zuiver draait zonder dat die trilt, voor het vervangen vh vrijloopmechanisme kon je de spanrol duidelijk zien trillen (veer moet continue bijspannen) en je zit de spanrol heel duidelijk trillen (amplitude van ongeveer een halve centimeter), na het vervangen zie je hem niet meer trillen (visueel toch niet).
Je zegt dat je de vrijloop vervangen hebt, heb je de vrijloop nog eens getest na vervangen, en is je spanrol niet teveel belast geweest (voor het vervangen v de vrijloop) waardoor die misschien niet meer goed werkt? In elk geval denk ik dat je nu een verschillend probleem hebt, want je spanrol is niet kapot, gewoon de riem die eraf gaat?

averroes 0

15 jaar

nou de kilant rijd nu alweer 2weken normaal rond. is na denemarken geweest dus denk dat 't is opgelost.
heb na de laatste keer 'n nieuwe spanrol met riem gemonteerd ,denk dat de spanrol opnieuw beschadigd was!!
de nieuwe voelde ook anders aan,(gelukkig) tog bedankt voor al advies!!!!!!

olympia 0
badge

15 jaar

Goedemorgen Olympia,
Een defecte massavliegwiel kan aan de anderekant van de motor ook een ravage aanrichten.
groeten Flip Flop

flipflop 0
badge

15 jaar

[quote=flipflop]Goedemorgen Olympia,
Een defecte massavliegwiel kan aan de anderekant van de motor ook een ravage aanrichten.[/quote]
Verklaar je nader........?

P. Kelder 0
badge

15 jaar

Goedemidag Paul,
Het gewicht van het van het los geraakte deel van het vliegwiel heeft vrij spel en kan als een enorme mooker in of tegen draairichting slaan. Een zelfspanner zit in duwede kant van de riem. distriebutie kan ook schade krijgen en/of van tijd af springen.
groeten Flip F

flipflop 0
badge

15 jaar

[quote=flipflop]Goedemidag Paul,
Het gewicht van het van het los geraakte deel van het vliegwiel heeft vrij spel en kan als een enorme mooker in of tegen draairichting slaan. Een zelfspanner zit in duwede kant van de riem. distriebutie kan ook schade krijgen en/of van tijd af springen.
groeten Flip F[/quote]
ik wil je niet tegenspeken jan maar doe het toch. een defekt vliegwiel kan geen schade veroorzaken aan een multi of distributieriem dus leg ons dan maar eens uit waarom jij denkt dat het wel kan. btw de oplossing was al gepost dus verdere reakties zijn zinloos. gr john

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.