Volkswagen Polo: polo spanrol(multie riem) bout breekt af

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: sdi

vorige week was de multie-riem kapot gegaan,deze vervangen +spanrol deze rol was gescheurd
na 2dagen was de bout afgebroken,deze kan verzwakt zijn door'de kapote spanrol toen
nieuwe bout gemonteerd, deze zit onder de dynamo door 'n gaatje M8 via de steun na de spanrol toe
2dagen later weer gebroken op de zelfde plek,weer nieuwe bout en zelf rijden,vandaag weer gebroken,meteen gevoeld
of dynamo of airco niet vast sloeg.maar alles was gangbaar!!iemand nog dit probleem gehad???

olympia

Geplaatst door olympia (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Siem Bijman (140) PRO, 14 jaar geleden

Zit er wel de exact juiste riem op? Misschien net iets korter dus onder meer spanning?

olympia (0) PRO, 14 jaar geleden

zit de zelfde maat op,riem gaat makkelijk erop

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

waarschijnlijk de vrijlooppoelie van de dynamo defekt. gr john

olympia (0) PRO, 14 jaar geleden

maar ben meteen gestopt en gaan voelen of de dynamo rond draaide,riem blijft heen ,alleen hij gaat er af omdat
de spanrol los komt te liggen omdat de bout afbreekt

audia4 (0) PRO, 14 jaar geleden

is de bout wel met het juiste aandraaimoment vastgezet....... (uit m'n hoofd was het maar 35 n/m)

poppekast (0) PRO, 14 jaar geleden

ja dynamo draait wel rond als vrijlooppoullie vast zit deze moet je als volgt testen riem eraf halen dynamopoulie een slinger geven en dan snel met de hand stoppen slipt ie dan door is die goed slipt ie niet door is die stuk en moet vervangen worden als de poullie stuk is komen er te grote kragten op de riemspanner waardoor die stuk gaat of dat de bouten afbreken dat soort gekkegheden

audia4 (0) PRO, 14 jaar geleden

ow, wat ook nog wel eens wil, dat er een krukaspoeli met rubber demper op zit, en dat die rubber demper helemaal aan gort is.

olympia (0) PRO, 14 jaar geleden

zo de vrijloop vorig week vervangen en nu is de riem er weer af

averroes (0), 14 jaar geleden

Ik had exact hetzelfde probleem met mijn vw polo 1.9 sdi van 2003, spanrol is in totaal 4 keer vervangen, 2 keer is de spanrol gescheurd en 1 keer is de bout van de spanrol gebroken.
Het probleem lag uiteindelijk aan het vrijloopmechanisme van de alternator dat blokkeerde (is vastgelegd door vw garage) waardoor er teveel spanning op de riem en de spanrol komt en deze uiteindelijk breekt.
Dit mechanisme is vervangen: alternator moest gedemonteerd worden en het vrijloop mechanisme moest vervangen worden: 183 euro kosten.
Maar ik kan nu duidelijk zien dat de spanrol (stationnaire toestand v de wagen) zuiver draait zonder dat die trilt, voor het vervangen vh vrijloopmechanisme kon je de spanrol duidelijk zien trillen (veer moet continue bijspannen) en je zit de spanrol heel duidelijk trillen (amplitude van ongeveer een halve centimeter), na het vervangen zie je hem niet meer trillen (visueel toch niet).
Je zegt dat je de vrijloop vervangen hebt, heb je de vrijloop nog eens getest na vervangen, en is je spanrol niet teveel belast geweest (voor het vervangen v de vrijloop) waardoor die misschien niet meer goed werkt? In elk geval denk ik dat je nu een verschillend probleem hebt, want je spanrol is niet kapot, gewoon de riem die eraf gaat?

olympia (0) PRO, 14 jaar geleden

nou de kilant rijd nu alweer 2weken normaal rond. is na denemarken geweest dus denk dat 't is opgelost.
heb na de laatste keer 'n nieuwe spanrol met riem gemonteerd ,denk dat de spanrol opnieuw beschadigd was!!
de nieuwe voelde ook anders aan,(gelukkig) tog bedankt voor al advies!!!!!!

flipflop (0) PRO, 14 jaar geleden

Goedemorgen Olympia,
Een defecte massavliegwiel kan aan de anderekant van de motor ook een ravage aanrichten.
groeten Flip Flop

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=flipflop]Goedemorgen Olympia,
Een defecte massavliegwiel kan aan de anderekant van de motor ook een ravage aanrichten.[/quote]
Verklaar je nader........?

flipflop (0) PRO, 14 jaar geleden

Goedemidag Paul,
Het gewicht van het van het los geraakte deel van het vliegwiel heeft vrij spel en kan als een enorme mooker in of tegen draairichting slaan. Een zelfspanner zit in duwede kant van de riem. distriebutie kan ook schade krijgen en/of van tijd af springen.
groeten Flip F

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=flipflop]Goedemidag Paul,
Het gewicht van het van het los geraakte deel van het vliegwiel heeft vrij spel en kan als een enorme mooker in of tegen draairichting slaan. Een zelfspanner zit in duwede kant van de riem. distriebutie kan ook schade krijgen en/of van tijd af springen.
groeten Flip F[/quote]
ik wil je niet tegenspeken jan maar doe het toch. een defekt vliegwiel kan geen schade veroorzaken aan een multi of distributieriem dus leg ons dan maar eens uit waarom jij denkt dat het wel kan. btw de oplossing was al gepost dus verdere reakties zijn zinloos. gr john

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.