Volkswagen Golf IV 110 pk tdi: Probleemcar

Bouwjaar: 1998

Ik heb al vervangen:
Luchtmassameter. +/- 350 euro in juli 2000.
Kop bij 117000 km i.v.m. kapotte lagering koelpomp, verlopen getande riem en kopschade. +/- 1900 euro in juni 2003.
Meenemer ruit. Was van prulplastic? +/- 100 euro begin dit jaar.
Volgens de plaatselijk dealer zat er op geen van die dingen coulance?
Nu heb ik na vervangen kop steeds het idee gehad dat ie lastiger start. Bij een warme motor zijn de problemen nog erger. Nu lees ik dat de startmotor eventueel vervangen moet worden. Kosten? Is het vervangen noodzakelijk of veroorzaakt het enkel wat ongemak?
Ik heb mijn auto in principe aan mijn broer verkocht omdat ik een grotere nodig heb ivm dochter. Het wordt, ik lijk wel gek, waarschijnlijk een Passat Variant met 130 pk TDI-motor.
Kan ik mijn auto met een gerust geweten aan mijn broer verkopen?
Of kan ik mij aan familieruzies verwachten? Ik heb het gevoel dat alle shit er zo wat uit is.


Stennis

Geplaatst door Stennis (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Tim_vr6 (0), 18 jaar geleden

Vervang je startmotor maar, is een kwaaltje van een tdi.
Het is niet noodzakelijk om hem te vervangen, maar beter gaan starten zou hij nooit meer doen met deze startmotor.

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hoi stennis!


vergeet nooit!! met familie moet je wandelen, nooit handelen! elke verjaardag moet je het weer aanhoren! :^)


paul,

Tim_vr6 (0), 18 jaar geleden

Kan inderdaad vervelende discussie's van komen.
Het is maar of je familie je lief is.

Stennis (0), 18 jaar geleden

Hij krijgt hem voor 7000 eurotjes (climatronic, 17", alles electrisch, afneembare trekhaak, nieuwe michelins, 5 deurs nieuwe schijfremmen voor) met de melding dat er eventueel een startmotor moet vervangen worden op termijn aangezien dit enkel maar vervelend is en niet noodzakelijk.
Hij moet de motor maar laten draaien als ie een bank wil overvallen.
Verder is de distributie vervangen op 130000 km na motorschade. Dus daar komt ie dan volgens mij, hij staat nu op 180000 km, de eerste 40000 km niet aan toe. Met zijn jaarlijkse km dus over ongeveer 4 jaar.
Tenzij ik iets weet wat ik hem niet vertel hoeven er geen discussies van te komen.
Lijkt mij.

sjaak10918 (0) PRO, 18 jaar geleden

Als de startmotor te weinig toeren maakt zal de auto niet meer starten. (Bij een diesel zorgt de startmotor bij het starten voor compressie van de lucht, bij te weinig toeren zal de gecomprimeerde lucht niet warm genoeg worden zodat de diesel niet zal ontbranden en de auto dus niet zal starten)

Michael7702 (0) PRO, 18 jaar geleden

Je pomptiming laten controleren,kan ook een oorzaak zijn van slecht aanslaan.
Wat betreft de startsnelheid kan een nieuwe of zwaardere accu ook wonderen doen(maar eerst pomptiming contr./altijd na vervangen van distributie)
En wat betreft je familie,gewoon niet naar verjaardagen gaan.

Stennis (0), 18 jaar geleden

Hij is de peetoom van mijn dochter, dus ik wil haar ook niet belasten met kleine cadeautjes op verjaardagen en zo.
Sjaak, het gaat dus alleen maar verder bergaf vanaf hier? Volgens mij heeft ie het sinds die vervanging van de distributieriem last van slechter starten koud maar nog slechter warm. Voor die schade starte ie bij de eerste klik. Nu moet ie koud 3 keer rond en warm 5 of zo.
Michael, toch maar de pomptiming laten testen? Wat kost dat ongeveer, ik krijg soms het gevoel dat ze mij een poot proberen uit te draaien bij de plaatselijke dealer.
Ik las nou net dat golf IV met 110 pk TDI uit 1998 ronduit te mijden is op autozone.be.
Het kan allen maar bergop vanaf hier.
Ik zei het al eerder ik denk dat ik alles al gehad heb met dit ding. Hij verbruikt tussen de onderhoudjes eigenlijk geen olie.

Tim_vr6 (0), 18 jaar geleden

Het is de startmotor waarom hij slecht start.

Startmotor moet het vliegwiel een bepaalt aantal toeren doen draaien VOORDAT de comp. beslist of er brandstof ingespoten moet worden.
Haalt hij het toerental niet, krijgt hij ook geen brandstof, met gevolg slecht starten (warm).

Michael7702 (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat het kost om de pomptiming te controleren is niet te zeggen.maar het is een kwestie van uitlezen en dan de timing controleren middels een grafiekje(10 minuten werk),mocht de timing gecorrigeerd moeten worden da komt er een half uur bij,je zit overigens niet aan de dealer vast,er zijn vele garages die dit kunnen doen,wat betreft de startmotor:daar Tim vr6 hier de ervaring mee heeft zal het ook wel een mogelijkheid zijn alleen vind ik dat je niet zomaar iets moet vervangen zonder eerst te meten(in dit geval evt.starttoerental en/of start stroom.

Tim_vr6 (0), 18 jaar geleden

@ Michael,
Pomptiming heeft niks te maken met starten,alleen met prestatie.
hij krijgt te veel of te weinig.
Staat de poptiming goed, zal hij niet beter gaan starten, hiervoor zit nog altijd de comp. in de weg.
Het is bij een Golf IV bj.98-00 een heel bekend probleem, dat hij slecht start als hij warm is.

@Stennis,
Je kunt een andere startmotor proberen, help dit niet, zet je je oude startmotor weer terug.
Je bent niet verplicht de nieuwe startmotor aftenemen als het probleem niet opgelost is.

Tim.

hofman (0) PRO, 18 jaar geleden

Pomptiming heeft zeker wel te maken met het aanslaan van de motor,neem dat maar van mij aan.
Even nog wat zekerheid over de vraag:start de auto slecht of slaat hij slecht aan,dit zijn twee verschillende dingen,in het geval van slecht starten heeft het inderdaad niets met de timing te maken,maar bij slecht aanslaan zeker wel!!!!!!!!!!

Groeten Michael.

Stennis (0), 18 jaar geleden

Hoi Hofman,
hoe merk ik het verschil tussen slecht starten en slecht aanslaan? Het is nl. niet zo dat ie na 5 keer rond gaan sneller gaat draaien, dus ik denk dat ik dan toch maar de timing is laat checken.

sjaak10918 (0) PRO, 18 jaar geleden

Stennis, als de auto slechter start sind het vervangen van de distributie, zou ik eerst daar gaan zoeken.

thijs11387 (0) PRO, 18 jaar geleden

Als de motor warm is en hij slaat slecht aan, trek dan de stekker van de temperatuur sensor af als die dan wel direct start vervang dan de startmotor maar.

Stennis (0), 18 jaar geleden

Hoi,

Ik heb een tweedehands passat van april 2005 aangeschaft.
96 kW TDI 4motion.
Hoe weet ik welke olie er in moet?
Ergens een website met goede aanvullende info omtrent type olie?

Bedankt alvast

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo dennis...

een 10w-40 is prima...

paul,

FransV! (0), 17 jaar geleden

Da's dus duidelijk, ik heb precies hetzelfde probleem (slecht starten bij warme motor | '99 Golf TDI 110pk).
Ben dus heeeel benieuwd wat er gebeurd als ik de stekker vd temp.sensor eraf haal. Maar.... waar zit die / hoe herken ik die?

Alvast bedankt,
Frank!

Benny1078 (0) PRO, 17 jaar geleden

Een passat van 2005 is voorzien van een longlife motor.
Dan wordt het toch 0W30 longlife olie en elke 30.000 verversen
Tenzij je elke 15.000 wil gaan verversen.

FransV! (0), 17 jaar geleden

Heb de startmotor door laten meten - was "als nieuw".
Toen de accu vervangen - probleem verholpen! Wel interessant dus dat het (inderdaad) niet aan de startmotor of temp.sensor lag.

Frank!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.