Volkswagen Golf V: R32 MK5, bijgeluiden distributieketting

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.2 V6 24v

Hallo,

Wie heeft er ervaring of heeft adviezen betreffende hetvolgende:

Sinds kort heb ik een Golf R32, bwjr 2006, kmstand 31.000. De auto rijdt uitstekend. Echter, onlangs werd ik door een andere R32 rijder gewezen op de bijgeluiden die mijn motor maakt aan de rechterkant van het blok. Hier zit de distributieketting en daar hoor je een wat onregelmatig getik. Na wat zoekwerk blijkt dit een bekend probleem te zijn van dit blok. Dit zou de kettingspanner zijn. Het klinkt precies zoals hier http://www.youtube.com/watch?v=XfBxTWPXB...

De vraag is nu wat te doen. Kun je hier prima mee doorrijden (mede gezien huidige, lage kmstand) en blijft het bij een bijgeluid ? Hoe groot is de kans dat het serieus misgaat ? Wat ik ervan heb begrepen heeft PON dit probleem (nog) niet erkend.

Wat is wijsheid ? Ik heb nog VW voorkeursselectie garantie op de auto, echter wanneer dit probleem niet erkend is door de importeur zal de garage er ook niets aan willen doen.

Graag jullie adviezen en of ervaring hiermee...!

Groet Guido

TS

Geplaatst door TS (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

poppekast (0) PRO, 14 jaar geleden

als je een vw selectie auto hebt moet zo n auto nagekeken worden en gerepareerd worden dat t een nieuwe auto zal moeten wezen theoretisch

een ratelende ketting is niet goed zal hem gewoon heen brengen en laat ze het maar oplossen de garantie die je betaald voor een voorkeursselectie is ook niet goedkoop als zo n ketting verspringt ben je nog verder van huis zolang het in de garantie is niet zo n ramp maar daarbuiten des te meer

en die motoren ratelen wel eens vaker (slijtage van tandwielen opgerekte kettingen slappe kettingspanners )


je bent echt niet de eerste die met dat probleem zit

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Als hij precies hetzelfde geluid maakt als in filmpje dan is het niet goed,je hebt vw selectie en als het idd aan de ketting ligt dan moet deze worden vervangen,hou er rekening mee dat je de auto een paar dagen zal missen voor deze klus.

TS (0), 14 jaar geleden

OK, dus wel een serieus probleem. Hij klinkt nl exact zoals op het filmpje.

Nu heb ik wel een zeer goede en service gerichte dealer waar ik al jaren kom, dus daar heb ik zeker vertrouwen in dat ze het op gaan lossen.

Maakt het overigens nog iets uit of tie het alleen doet bij koude motor en/of ook bij een warme motor ?

divided (0), 14 jaar geleden

gewoon zsm naar jou dealer brengen en laat ze het maar repareren.

Santa (0), 14 jaar geleden

En je NIET laten afschepen door het bekende verhaaltje: We kunnen niks doen want de importeur erkent het probleem niet......
Je hebt de auto gekocht bij de DEALER en NIET bij de importeur.
Juridisch gezien dient de DEALER het probleem dus op te lossen. Dat ze daarbij maar al te graag doorverwijzen naar PON is al zo bekend als de weg naar Rome.........
Het feit dat PON de zaak niet erkent en daardoor de dealer geen schadevergoeding verstrekt ontheft de dealer NIET van zijn juridische verplichtingen conform het Nieuw Burgerlijk Wetboek........

TS (0), 14 jaar geleden

Update:

Volgens de (Seat/VAG)-dealer waar ik de auto heb gekocht is er niets aan de hand. Ze bevestigen het (bij)geluid vd ketting, maar gezien kmstand (begin 30000) vinden zij het niet voldoende om al te gaan vervangen. Elke auto klinkt anders en dit wordt kracht bijgezet door aan te geven dat een ander exemplaar wat ze in onderhoud hebben meer geluid maakt.

In de tussentijd ben ik bij de VW dealer in mijn woonplaats geweest en zij geven aan dat het "'t begin van het einde" is. Echter, hoelang dit goed gaat durven zij ook niet te zeggen. Er kan volgens hen nog wel mee doorgereden worden totdat het rammelend geluid over gaat in een meer "slepend" geluid.
Een tweede afspraak voor diagnose bij een andere VW-dealer staat om meer slagkracht richting de verkoper te realiseren.

De reactie vd verkoper had ik verwacht, want het is een behoorlijke klus. Echter, ervanuitgaande dat de 2e partij ook het probleem onderkend moeten ze écht gaan vervangen. Als ze dan nog steeds ontkennen zal ik andere wegen moeten gaan bewandelen.

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Geloof me,dit blok is muisstil tijdens stationair als alles naar behoren werkt,zoals op dat filmpje daar is het goed fout.
Ik snap die dealer niet,je hebt voorkeurselectie en er is iets mis dus hun moeten het gaan repareren,snap hun probleem niet want hun krijgen het ook weer vergoed van Pon.Of ze zijn vergeten jouw auto toendertijd aan te melden bij de voorkeurselectie,dan komt het voor hun rekening....

Santa (0), 14 jaar geleden

[quote=ricky]Geloof me,dit blok is muisstil tijdens stationair als alles naar behoren werkt,zoals op dat filmpje daar is het goed fout.
Ik snap die dealer niet,je hebt voorkeurselectie en er is iets mis dus hun moeten het gaan repareren,snap hun probleem niet want hun krijgen het ook weer vergoed van Pon.Of ze zijn vergeten jouw auto toendertijd aan te melden bij de voorkeurselectie,dan komt het voor hun rekening....[/quote]
Whatever, dat is niet het probleem van de klager, dat is het probleem van de DEALER....

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Vind ik ook.
Je hebt hem daar gekocht met garantie dus hun moeten het oplossen.

Santa (0), 14 jaar geleden

Ik heb de nodige kilometers achter de rug met de R32 en kan je mededelen dat zo'n blok ook nog steeds muisstil kan zijn met ruim 120.000 km op de teller.....

Antoiner32 (0), 14 jaar geleden

Goedendag! Ik heb sinds januari ook een 2006 r32 met volgens mij hetzelfde probleem.. Auto gekocht bij een handelaar.. (achteraf oerstom natuurlijk) maar helemaal verliefd op die auto en uiteindelijk gekocht zonder verder een andere r32 gehoord te hebben.. Stom stom stom.. Maargoed auto beviel best loopt als een speer.. Maar we bleven we dat geluid raar vinden.. Verschillende mensen erover gehoord en vonden het allemaal vreemd.. Maargoed 51.000 op de klok, ik denk ik breng hem bij de dealer voor een 60.000 beurt, dan weet ik zeker dat die ook een beurt gehad heeft, en dan moeten ze ook die motor even doen.. Zogezegd zo gedaan.. Beurt gehad niks aan de hand volgens de dealer.. Ik rijd het parkeervak uit en ik hoor gebonk in de bocht.. Weer terug naar binnen.. Op de brug.. Blijkt de oliepomp in het cardan van de achteras kapot te zijn.. Ja idd. Apart dat hun dat zelf niet gehoord hebben.. Cardan hadden ze ook nog niet ververst wat eigenlijk hoort met 60.000.. Dus dat kwam er ook nog bij.. Dikke rekening betaald en het moet goed zijn.. Hoopte ik..

Ik vertrouwde het geluid niet en ging naar een andere garage.. Die man hangt de laptop eraan en heeft gelijk een storing.. Krukas sensor en nokkenas sensor marge overschreden.. Lijkt erop dat kettingen versleten zijn en die man was bang dat de tellerterug gedraaid was.. Maargoed puntje bij paaltje.. Waarom zien ze zoiets niet bij een officiële dealer? Met de uitdraai terug naar de dealer en die wist natuurlijk van niets.. Zei dat het er toen niet inzat en ontkent alles.. Al met al nog niet gemaakt door het gezeur wie wat moet betalen.. En nu ging van de week de regelunit van de achterwiel aandrijving ook nog kapot.. En als je weet wat die kost.....
Al met al een beste problem car.. Maar als het hier dan maar bij blijft dan zou ik hem voor geen goud willen missen..

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Het is een pracht stukje techniek, maar koop zo'n auto nieuw. 3 jaar in sturen en gauw weer inruilen.

Gr. paul

Santa (0), 14 jaar geleden

[quote=P. Kelder]Het is een pracht stukje techniek, maar koop zo'n auto nieuw. 3 jaar in sturen en gauw weer inruilen.

Gr. paul[/quote]
Eigenlijk is het dus een italiaan onder de VAG-groep......

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Zoiets, enkel de prijs is er niet op aangepast.....

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.